راز لوگوی خودرو های مشهور
لوگوی خودروها هرکدام با وجود تفاوت ها و خاص بودنشان نیز یک سرگذشت منحصر به فرد دارند. به عنوان مثال، چهار حلقه آئودی بیانگر ادغام چهار کمپانی است و لوگوی هیوندای، چیزی بیشتر از یک حرف الفبا درون یک بیضی است.
ولی آیا می توان چنین تعبیری برای لوگوهای خودروها نیز به کار برد؟ البته این موضوع را باید قبول کرد که خودروهای پرفورمنس تا جای ممکن سطح عملکرد خود را بالا برده اند، تراک ها نیز تا جایی که می توانند بار حمل می کنند و شاسی بلندها نیز گنجایش سرنشین زیادی پیدا کرده اند و هیچ کدام از اینها ربطی به لوگوی آنها نداشته است. قیمت خودرو های این کمپانی ها بعضا بسیار گران میباشد ولی آپشن هایی متناسب با قیمت دارد.
با این حال، همان طور که برای نام ها چنین شرایطی وجود دارد، لوگوی خودروها نیز هرکدام یک سرگذشت منحصر به فرد دارند. به عنوان مثال، چهار حلقه آئودی بیانگر ادغام چهار کمپانی است و لوگوی هیوندای، چیزی بیشتر از یک حرف الفبا درون یک بیضی است.
میتسوبیشی
زمان استفاده:از سال 1875
کشور:ژاپن
لوگوی میتسوبیشی تاریخ زیادی را پشت سر گذاشته است. سه فرم لوزی در این لوگو، بیانگر ترکیبی از 3 برگ شاه بلوط نشان خانوادگی مؤسس این کمپانی یعنی «ایوازاکی یاتورو» و 3 برگ بلوط نشان خاندان «توسا» هستند. لوگوی کنونی این کمپانی برای مدت بیش از 150 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.
مرسدس بنز
زمان استفاده:از سال 1909
کشور:آلمان
ستاره سه پر مرسدس، نمادی از اشتیاق مؤسس آن برای کسب موفقیت است. این لوگو برای نمایش جاه طلبی های کمپانی در سه حوزه خشکی، دریا و هوا تهیه شده است. در سال 1926، نزدیکان «بنز» یک حلقه بیرون به این لوگو اضافه کردند که در ابتدا به صورت یک تاج گل استفاده شده بود.
آلفا رومئو
زمان استفاده:از سال 1910
کشور:ایتالیا
صلیب قرمز رنگ در سمت چپ این لوگو، ادای دِینی به «میلان»، خانه آلفا رومئو محسوب می شود. در سمت راست، یک انسان به تصویر کشیده شده که از دهان یک مار بزرگ بیرون می آید؛ چیزی که در واقع، سمبلی از تولد دوباره و خالص سازی است.
شورولت
زمان استفاده:از سال 1913
کشور:امریکا
لوگوی شورولت به عنوان یک نماد، با یک «پاپیون» مقایسه شده است. امّا تئوری اصلی در این زمینه، این است که «دورانت»، مؤسس برند، از طراحی کاغذ دیواری هتل «پاریسین» که در آن اقامت می کرده، الهام گرفته است. این در حالی است که دیگر تئوری ها از استفاده از یک طرح میز شام، یک تبلیغات روزنامه ای و پرچم سوئیس حکایت می کنند.
ب ام و
زمان استفاده:از سال 1917
کشور:آلمان
یک تصوّر غلط در مورد لوگوی ب ام و این است که طراحی آن به ساخت ملخ هواپیما برمی گردد؛ به این معنا که بخش های سفید رنگ نمادی از ملخ ها و بخش های آبی رنگ نمادی از آسمان هستند. ولی در واقع، این رنگ ها به زادگاه ب ام و، یعنی ایالات باواریای آلمان برمی گردند.
فراری
زمان استفاده:از سال 1923
کشور:ایتالیا
اسب ایستاده که در تمام لوگوهای فراری دیده می شود، اولین بار بر روی هواپیمای جنگنده در جنگ جهانی اول با خلبانی «فرانچسکو باراکا»، یکی از بهترین خلبانان ایتالیای نقش بسته بود. انزو فراری، مؤسس این کمپانی خودروهای لوکس، پس از دیدار با پدر و مادر داغدیده «فرانچسکو»، قبول کرد که این اسب به عنوان نماد خوش شانسی برای خودروهایش به کار ببرد.
فورد
زمان استفاده:از سال 1927
کشور:امریکا
فورد این نوشتار کلاسیک لوگوی خود را از سال 1907 ارائه کرد، ولی 20 سال طول کشید تا نماد بیضی آبی رنگ به صورت کامل شکل بگیرد. «بیل فورد» بزرگترین نوه مؤسس کمپانی، هنری فورد، به عنوان یک امضای شخصی، برای حرف F طراحی خود را به کار برد.
آئودی
زمان استفاده:از سال 1932
کشور:آلمان
کمیته جهانی المپیک، بحث و جدل قانونی بر سر نشان تجاری چهار حلقه آئودی را به این کمپانی واگذار کرده است. این حلقه ها، نشانی از چهار کمپانی مؤسس «اتحادیه آئودی»، یعنی آئودی، هورش، DKW و واندرر هستند.
پورشه
زمان استفاده:از سال 1954
کشور:آلمان
لوگوی پورشه ، آمیخته ای از سمبل های آلمانی است. اسب وسط، نشانی از «اشتوتگارت»، خانه قدیمی سریعترین اسب های آلمان و خانه جدید خودروهای سریع این کشور است. سه ساقه گیاه، نمادی از منطقه «ورتنبرگ» هستند. طرح رنگ کلی لوگوی پورشه نیز رنگ های پرچم آلمان را تداعی می کنند.
لامبورگینی
زمان استفاده:از سال 1963
کشور:ایتالیا
این لوگو می تواند اشاره ای به ریشه های این کمپانی در ساخت تراکتور باشد. این در حالی است که برخی از چهارپای جسور در این لوگو به عنوان سمبل هماوردی با فراری یاد می کنند.
تویوتا
زمان استفاده:از سال 1989
کشور:ژاپن
این لوگو از آن جهت به صورت متقارن طراحی شده تا بتوان آن از هر دو طرف خودرو و در آینه ها تشخیص داد. حلقه داخلی، نمادی از قلب مشتری و حلقه خارجی، نمادی از قلب تویوتا محسوب می شود. حلقه بالایی موجب ایجاد یک شکل T برای لوگوی تویوتا می شود.
هیوندای
زمان استفاده:از سال 1993
کشور:کره
چیزی که در نگاه اول به صورت یک حرف H انگلیسی به نظر می رسد، در واقع نمادی از دست دادن دو نفر با یکدیگر است. هیوندای و مشتری با اعتماد و رضایتی که در محصولات این کمپانی وجود دارد، با یکدیگر توافق می کنند. حلقه بیرونی در این لوگو، جاه طلبی های این کمپانی آسیایی را در سطح جهان نشان می دهد.