نامه یا بستهی پستی برای اینکه به مقصد برسد، باید مراحل مختلفی را پشتسر بگذارد. اگر بسته از شهری به شهری دیگر در حال ارسال باشد، ابتدا باید از نقاط مبادلهی اصلی هر شهر عبور کند و به منطقهی پستی نزدیک نشانی مقصد برسد. سپس، نامهرسان به صاحبش تحویل دهد.
تمامی این مراحل ممکن است بسته به نشانی تحویلگیرنده چندینبار تکرار شود؛ بنابراین، این فرایندها ممکن است مدتزمان زیادی طول بکشد و گاهی روند توزیع بسته در یک مرحله بهدلیل بروز مشکلاتی متوقف شود. ازاینرو، برای اطلاع از وضعیت مرسوله و پیگیری مشکلات، شرکت پست سامانهای را در نظر گرفته است تا گیرنده و فرستنده بتوانند با واردکردن مشخصاتی مانند بارکد پستی یا شمارهی مرسوله یا کد ملی و با استفاده از روشهای مختلف، وضعیت بسته را رهگیری یا مشکلات آن را پیگیری کنند.
در این مقاله، روشهای موجود برای رهگیری بستههای پستی را شرح میدهیم.
پیگیری مرسولهی پستی با بارکد پستی یا شمارهی مرسوله
این روش برای پیگیری مرسولات عادی و غیرسازمانی کاربرد دارد که برای آنها بارکد پستی صادر میشود. هنگامیکه فرستنده، چه شخص چه فروشگاه، بستهای را تحویل پست میدهد، مشخصات گیرنده، ازجمله شمارهی موبایل شما را نیز به پست اعلام میکند و شرکت پست شمارهی مرسوله را به شمارهی موبایل شما پیامک و وضعیت لحظهای مرسوله را اطلاعرسانی میکند. در این صورت، نیازی به رهگیری آن نخواهید داشت.
در مواقعی که پیامک پست برایتان ارسال نمیشود یا میخواهید جزئیات بیشتری از وضعیت مرسوله را مشاهده کنید، با در دست داشتن شمارهی مرسوله یا بار کدپستی، مراحل زیر را دنبال کنید؛
- به وبسایت tracking.post.ir مراجعه کنید.
- در کادر مشخصشده، شمارهی مرسوله یا بارکد پستی را وارد و گزینهی جستوجو را انتخاب کنید.
- در این صفحه، میتوانید موقعیت فعلی و وضعیت مرسوله و زمان اعلام وضعیت را مشاهده کنید. همچنین، اگر بسته به نامهرسان تحویل داده شده باشد، میتوانید نام و تصویر او را با کلیک روی «مشاهدهی اطلاعات نامهرسان» مشاهده کنید.
اگر پیامک حاوی کد پیگیری پست برای شما ارسال نشده است، باید از فرد فرستنده بارکد پستی مرسوله را اخذ کنید که معمولاً ۲۰ یا ۲۴ رقمی است. اگر از فروشگاه اینترنتی خرید کردهاید، فروشنده باید پیامک حاوی کد رهگیری بسته پستی را پس از تحویل به پست برایتان پیامک کند یا از ناحیهی کاربری خود در فروشگاه و ورود به قسمت سفارشها، شمارهی مرسولهی پستی را مشاهده کنید.
پیگیری مرسولهی پستی بدون کد رهگیری و با استفاده از کد ملی
اگر نوع مرسوله شما از نوع مدارک هویتی و کارت و اسناد مالکیت باشد که ارگانهای قضایی و انتظامی آنها را صادر میکنند، پست برای راحتترشدن فرایند پیگیری، سامانهای جداگانه در نظر گرفته است که تنها با ارائه شمارههای خاصی مانند کد ملی و شمارهی پلاک و شمارهی پرونده میتوانید وضعیت ارسال آنها را پیگیری کنید.
- به وبسایت najatracking.post.ir مراجعه کنید.
- در قسمت اول، نوع سند را انتخاب کنید.
- بسته به نوع سند انتخابی، کد ملی یا شمارهی پلاک یا شمارهی پرونده را وارد و پس از واردکردن کد امنیتی، روی گزینهی جستوجو کلیک کنید.
پیگیری مرسولهی پستی ازطریق شمارهی موبایل
اگر نوع مرسولهی شما از نوع سیمکارت است، با واردکردن شمارهی سیمکارت خریدهشده میتوانید از وضعیت تحویل سیمکارت خود مطلع شوید. توجه کنید استفاده از روش شمارهی موبایل فقط برای رهگیری این نوع از مرسوله کاربرد دارد و برای سایر مرسولهها امکان پیگیری با استفاده از شمارهی موبایل وجود ندارد.
- به وبسایت najatracking.post.ir مراجعه کنید.
- در قسمت اول، نوع سند را روی رهگیری سیمکارت تنظیم کنید.
- در کادر اول، اپراتور را انتخاب و در کادر بعدی شمارهی موبایل را بدون صفر وارد کنید. پس از واردکردن کد امنیتی، روی گزینهی جستوجو کلیک کنید.