جدیدترین گزارش مشاوران زنجیره تأمین دیجیتال (DSCC) خبر ناگواری برای گوشیهای هوشمند تاشدنی بههمراه دارد. براساس این گزارش، بازار گوشیهای تاشدنی اولین کاهش یکسالهی خود را در سهماههی چهارم ۲۰۲۲ ثبت کرده است. ازنظر تعداد، فروش تاشدنیها در سهماههی چهارم ۲۰۲۲ درمقایسهبا سهماهه سوم ۲۰۲۲ ۴۸ درصد و درمقایسهبا سهماهه چهارم ۲۰۲۱ ۲۶ درصد کاهش یافته است.
طبق گزارشها، ۳٫۱ میلیون گوشی تاشدنی از ابتدای اکتبر ۲۰۲۲ تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ فروخته شده است. در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش در فروش بودیم؛ اما در سال ۲۰۲۲ تعداد کل با ۶۲ درصد افزایش به ۱۲٫۹ میلیون دستگاه رسید. سامسونگ طبق معمول، با سهم بازار ۸۳ درصدی همچنان پادشاه بازار گوشیهای تاشدنی باقی ماند که این عدد درمقایسهبا ۸۶ درصد سهماههی سوم و ۹۶ درصد در سهماههی چهارم کاهش یافته است.
کاهش سهم سامسونگ با ورود رقبای جدید ازجمله اوپو و هواوی
دلیل کاهش سهم سهماههی سامسونگ در بازار را میتوان کاهش شدید ۵۰ درصدی حجم فروش تاشو در سهماههی چهارم ۲۰۲۲ پس از عرضهی گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فلیپ ۴ در سهماههی سوم ۲۰۲۲ دانست. همچنین، عرضهی سری آیفون ۱۴ اپل در سهماههی چهارم، توجهات را از گوشی تاشدنی سامسونگ ربود و به کاهش سهم بازار این غول کرهای منجر شد.
گلکسی زد فلیپ ۴ برترین گوشی تاشدنی در سهماههی چهارم ۲۰۲۲ بود و ۴۷ درصد از گوشیهای جهانی را ازآنِ خود کرد. در طول سهماههی مشابه سال قبل، این سهم برای گلکسی زد فلیپ ۳ بود؛ بنابراین، آنچه میتوانیم از این روند نتیجهگیری کنیم این است که افراد طراحی تاشدنی را بیشتر ترجیح میدهند یا دوست دارند بیش از ۱,۰۰۰ دلار برای گوشی تاشدنی هزینه نکنند. پس از سامسونگ، هواوی در جایگاه دوم و اوپو در جایگاه سوم قرار گرفت. پیشبینی میشود این روند ملایم در سهماههی جاری ادامه یابد و به کاهش ۳ درصدی فروش گوشی درمقایسهبا مدت مشابه سال قبل در سطح جهان منجر شود.
سامسونگ با دراختیار داشتن ۸۱ درصد سهم در سهماههی چهارم ۲۰۲۲، برترین تأمینکنندهی صفحهنمایش تاشدنی بود. این مقدار از ۹۱ درصد در سهماههی سوم ۲۰۲۲ کمتر است. درمقابل، سهم تأمینکنندهی چینی BOE از ۴ درصد در سهماههی سوم به ۱۷ درصد در سهماههی چهارم ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است.