یک مهارت که میتواند شما را به یک رئیس خوب تبدیل کند
این چه چیزی است که هر مدیر خوب دارد و هر مدیر بد فاقد آن است؟ حتما خواهید گفت برای آنکه رئیس خوب و دوست داشتنی باشیم نیاز به مهارات بسیاری داریم ، درست است اما در صدر تمام آنها مهارتی قرار دارد که در ادامه این بخش از پلاس وی به ان خواهیم پرداخت ولی اصل ماجرا چیست ؟ یعنی مهارت مورد نظر چه می تواند باشد ؟جواب، همدلی و یکدلی است.
با آن شما یک رئیس هستید که محترم شمرده می شوید، بدون آن شما یک ناشنوای با صدا هستید که اغلب هم مورد تنفر هستید. همراه با توانایی های حقیقی شما برای انجام کار، این مهمترین ویژگی که مدیر عالی است.
تبدیل شدن به مدیر عالی تنها با چند نکته
همدلی و یکدلی چیست؟
ممکن است که این مثل یک سوال واضح یا بنده نوازانه به نظر برسد. ولی غالبا یکدلی با همدلی که با هم مرتبط ولی متفاوت هستند، اشتباه گرفته میشود. براساس نظریهTheFreeDictionary.com همدلی، قابلیت شناختن و فهمیدن طرز فکر ، تجربیات و انگیزه های یک شخص واحد و درک کردن و سهیم شدن در حالات عاطفی یک شخص دیگر است.
همدردی احساس همدردی کردن یا غمگین شدن برای کسی است. همدردی خیلی کلی و بیشتر سرد و غیر صمیمی است. یکدلی عمیقتر است. به این معنی که شما می توانید خودتان را جای کس دیگری بگذارید و در احساسات و طرز نگاه آنها به زندگی شریک شوید. "برات متاسفم" همدردیه و " دردت را متوجه میشوم" یکدلی است.
اهمیت همدلی در محیط کار:
هر زمان که از مردم در مورد دلیل انصراف از کارشان سوال شده کلمه "رئیس" در بالاترین بخش جوابهای آنها بوده. این برحسب تصادف نیست. در هر حال چه مدیر قلدر باشد یا فقط ناشایسته ،این مسئله محیط کار را غیر قابل تحمل میکند. در خیلی از موارد کمبود یکدلی مقصر شناخته شده. کارمندان میخواهند که فهمیده شوند و از آنها قدردانی شود. یک مدیر همدل نه تنها تمامی این خواسته ها را برآورده میکند ، بلکه به نحوی این کار را انجام میدهد که احساس نمیشود از روی اجبار یا مدیریتی این کار را انجام داده است.
اگر شما به طور طبیعی فرد همدلی نیستید نگران نباشید. با زمان کافی، تشویق و حمایت مدیرهایاد خواهند گرفت تا فرد همدلی باشند.این ها چند گام مثبت هستند که میتوانید همین الان برای تبدیل شدن به یک رئیس دوست داشتنی بردارید.
ایجاد همدلی در محیط کار بین کارمندان و رئیس
برای آنکه رئیس خوب باشیم و قدرت همدلی داشته باشیم چه کنیم؟
1.در طول روز خودتان را جای کارمندان مختلفی قرار دهید:
این ممکن است که همیشه عملی یا حتی مثبت نباشد ولی اگر بتوانید خودتان را یک روز یا حتی چند ساعت جای دیگری بگذارید ، چشمان شما میتواند به سمت نگرش جدیدی باز شود. مخصوصا اگر شما به درجه ها فکر نکردید، اهمیت بیشتری دارد. از سفارش گرفتن جلوی درب فروشگاه گرفته تا کار در خط تولیدتا تهیه کردن گزارش، شما اطلاعات دسته اولی از هر نقشی که مسئولش هستید به دست می آورید و همچنین یک پیام مثبت نیز به کارکنانتان میفرستید.
2.مصاحبه های یک نفره یا گروهی را هدایت کنید:
کارمندان شما نیاز به شنیده شدن دارند.اگر شما هیج وقت به آنها شانس ندهید که چیزی را که در ذهن دارند بیان کنند، شما با یکدلی مدیریت نمیکنید. بنابراین ،جلسات منظمی به صورت فردی یا گروهی با آنها تنظیم کنید و اجازه دهید تا سوتفاهم ها برطرف شود. از ایده های جدید استقبال کنید، از این زمان برای توبیخ کردن کسی یا رد کردن پیشنهادات استفاده نکنید. این جلسات را به یک تجربه مثبت که آنها به دنبالش هستند تبدیل کنید و مطمئن باشید که چیزهای خوبی از آن نصیبتان میشود، به ایده هایی که دوست دارید عمل کنید و به آنها بگویید چرا ایده هایی که دوست ندارید را اجرا نمی کنید.
3.در مورد زندگی شخصی کارکنان اطلاعات کسب کنید:
درمورد اینکه آخر هفته را چگونه گذراندند سوال کنید. سعی کنید چیزی بیشتر از کار روزانه آنها خبردار شوید. خانواده آنها چطور است؟ آیا کار اضافی زیادی در منزل انجام می دهند؟ این ممکن دلیل خستگی و اشتباهاتی که اخیرا مرتکب شده اند باشد. آیا یک تغیبر بزرگ یا محرومیت از چیزی داشته اند؟ هرچه بیشتر بدانید و خالصانه بفهمید بیشتر همدل هستید و در مقابل شما را به یک رییس بهتر تبدیل می کند.
4.با کارکنانتان صریح باشید:
انتظار نمیرود که شما بهترین دوست همه باشید شما رییس هستید و باید مرزها را مشخص کنید ولی مطمئنا مشکلی نیست اگر به کسی در مورد مشکلات مدریتی خودتان بگویید. کارکنانتان ممکن است از این که چیزی که ماه ها درخواست کرده بودند را اجرا نکرده اید آزرده شوند؛ توضیح اینکه شما این مسئله را به مدیرهای رده بالاتر رسانده اید ولی با شما همکاری نشده یا پاسخی نگرفته اید ،به آنها اطمینان میدهد که شما طرف آنها هستید. به رییستان بد دهنی نکنید یا خودتان را به عنوان یک قربانی نشان ندهید فقط اجازه دهید بدانند شما برای آنها کار میکنید.
عملکرد پر بازخورد در محیط کار با داشتن رئیس خوب
5.یاد بگیرید که زبان بدن را بفهمید:
اگر شما از کسی بپرسید که چطور است و او جواب بدهد که خوبم ، این پایان مکالمه نیست. چجوری به نظر میرسنند؟
- حالتشان چطور است؟
- آیا سرافکنده هستند؟
- آیا انگشتانشان مدام تکان میخورند؟
شاید آنها چیزی میخواهند بگویندولی دودل هستند سکوت را بشکنید و بفهمید مشکل چیست پس تقلا نکنید فقط نشان دادن اینکه چقدر اهمیت میدهید، اثر مثبتی به طرز نگاه کارکنانتان نسبت به شما دارد .علاوه بر همه اینها:
- صادق و صمیمی باشید و به آنچه کارمندانتان انجام میدهند ،آگاه باشید.
- در مورد کار، مشکلات، زندگی و آرزوهای آنها برای آینده خبردار شوید.
- حتی اگر نتوانید مشکلاتشان را فورا برطرف کنید ولی درک آنها باعث میشود آنها از داشتن رییسی مثل شما احساس خیلی بهتری داشته باشند.