فکر میکنید گسترش اینترنت و سهل شدن یافتن شماره تلفن باعث شده است کسی به 118 زنگ نزند؟
آمار تماس با 118
باشگاه خبرنگاران:روزگاری، اول و آخر هر تلاش برای یافتن هر شماره ای به 118 ختم می شد. این سامانه تنها منبع اطلاعات تلفنی بود، اما کم کم با وارد شدن و فراگیر شدن اینترنت، مثل خیلی از مسائل دیگر، پیدا کردن شماره هم دستخوش تغییر شد.
اگر فکر می کنید که گسترش اینترنت و تسهیل در پیدا کردن شماره ها، باعث شده تعداد تماس های 118 کمتر شود، باید گفت که اشتباه می کنید و برای اثبات این موضوع کافی است یک روز ظهر سعی کنید با 118 تماس بگیرید. احتمالا بعد از چهار یا پنج بار تماس و پشت خط ماندن موفق خواهید شد با اپراتور صحبت کنید.
راه 60 ساله شبکه اطلاعات تلفنی
این شبکه در سال 1337 با نام اطلاعات تلفنی 08 راه اندازی شد و در سال 1354 به نام و شماره فعلی اش یعنی 118 تغییرنام داد.
نحوه کار شبکه اطلاعات تلفنی در این 60 سال، 4 بار دستخوش تغییر شد. در ابتدای کار این شبکه، ثبت اطلاعات به صورت سنتی و از طریق لیست بود و در سال 1337 به سیستم گردونه تغییر پیدا کرد که مخزن آن تنها ظرفیت 50هزار شماره تلفن را داشت و از طرفی به روز کردن این اطلاعات هم چیزی حدود یک ماه طول می کشید؛ علاوه بر اینها، این روش بسیار کند بود و باعث طولانی شدن زمان انتظار مخاطبان می شد؛ در نتیجه در سال 1354 با افزایش خطوط تلفن، نیازی برای افزایش سرعت خدمات رسانی این مرکز به وجود آمد که باعث شد سیستم کار این شبکه به میکروفیلم تغییر پیدا کند.
گسترش تعداد مخاطبین در طول سالیان و نیاز به بیش از پیش سریعتر شدن خدمات رسانی، دوباره دلیل تغییر سیستم در 118 شد. این بار سیستم میکروفیلم جای خودش را به سیستم کامپیوتری داد که از سال 1371 تا به حال پابرجاست. تغییری که اپراتور های 118 درباره آن گفتند:روزی که اینجا مجهز به رایانه شد ما از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم؛ چرا که در واقع تسهیلات خیلی زیادی برای ما ایجاد می کرد، غافل از این که افزایش تجهیزات همان و افزایش ارباب رجوع مان نیز همان!
واگذاری مخابرات به پیمانکار خصوصی دومین تغییری بود که در سال 1371 برای این شبکه افتاد و اکنون 90 درصد این سامانه خصوصی است.
در حال حاضر هم این شبکه با 3200 نیرو و به گفته مدیران روابط عمومی مخابرات، بدون هیچ تعدیلی در سال های اخیر همچنان به کاری که 60 سال پیش آن را شروع کرد، ادامه می دهد و طبق آخرین نظرسنجی هایی که در ابتدای سال 97 توسط این سامانه انجام شده، بین 85 تا 90 درصد مردم از عملکرد 118 رضایت دارند.
بالاخره 118 رایگان است یا نه؟
در حالیکه این سامانه برای مدت ها برای تماس گیرندگان رایگان بود، اردیبهشت سال 94، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، طی مصوبه ای ابلاغ کرد که از این پس تماس با کد های سه رقمی غیراضطراری مشمول هزینه برای تماس گیرنده خواهد بود و چنانچه فرد با شماره تلفن ثابت با کد های خدماتی تماس گرفته باشد به اندازه تماس درون شهری و در صورتی که از تلفن همراه با این شماره ها تماس گرفته باشد معادل هزینه تماس همراه با ثابت ملزم به پرداخت هزینه می شود و شرکت مخابرات ایران موظف خواهد بود که برای این تماس ها، هزینه های اعلام شده را در قبض مشترکان اعمال و محاسبه کند.
داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات در آن وقت، گفته بود:در میان کد های خدماتی اورژانس، 110 و 118 بیشترین میزان تماس دریافتی را دارند. حال در میان این سه شماره، دو شماره اول با توجه به این که جزو کد های اضطراری به شمار می روند همچنان برای تماس گیرندگان رایگان خواهد بود، اما تماس با 118 از این پس مشمول هزینه می شود که البته با توجه به مدت زمان کوتاه مکالمه با این کدها، به طور طبیعی هزینه چندانی بابت این تماس ها ایجاد نمی شود.
زارعیان همچنین متذکر شده بود:در میان سه کد اشاره شده 118 به دلیل ماهیتی که دارد حجم بالاتری از تماس های دریافتی را تجربه می کند و از این پس مشترکان جهت این تماس ها ملزم به پرداخت هزینه خواهند شد.
محمدرضا بیدخام، مدیرعامل روابط عمومی مخابرات در این رابطه به خبرآنلاین می گوید:«برای ثبت مشاغل هزینه دریافت می شود؛ یعنی از کسی که بخواهد ثبت مشاغل انجام بدهد، بعد از ارائه مدارک و ثبت شماره آن ها در سامانه، ماهیانه 3 هزار تومان اخذ می شود؛ اما خدمات 118 همچنان رایگان است و ما هیچ هزینه ای را از مشتریان عزیز اخذ نمی کنیم.».
اما با وجود این، اگر با تلفن همراه اعتباری خود 118 را شماره گیری کنید و قبل و بعد از تماس موجودی خود را بگیرید، متوجه می شوید که مبلغی از اعتبارتان کم شده است؛ اما بیدخام در پاسخ به این موضوع می گوید:کلیه تماس ها با 118 از خط تلفن ثابت رایگان است.
اینترنت، تا چه حد عملکرد 118 را تحت تاثیر قرار داده است؟
حدود ده سال قبل 118 روزانه چیزی بین 700 تا 800 هزار تماس دریافت می کرد که بیش از نیمی از این تعداد، تماس موفق بود و در حالی که انتظار می رود این تعداد کاهش یافته باشد، جالب است بدانید که تعداد این تماس ها در حال حاضر بین 800 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تماس در روز است. چیزی که روابط عمومی مخابرات دلیل آن را افزایش تعداد خطوط تلفن از 20 میلیون خط به 30 میلیون می داند.
بیدخام، با اشاره به این موضوع می گوید:ما در سال حدود 400 میلیون تماس موفق در کشور داریم که روزانه چیزی بین 800 هزار نفر تا یک میلیون و دویست هزار نفر است؛ البته این آمار در روز های تعطیل و غیرتعطیل متفاوت است، اما در سال های اخیر با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کرده اند و سازمان ها برای ثبت شماره از نرم افزار های اینترنتی و سایت ها استفاده می کنند، میزان تماس با 118 تا حدود پنج یا شش درصد کاهش پیدا کرده است.
حرکت همگام با پیشرفت تکنولوژی و سریعتر شدن انجام کار ها مهم ترین عاملی است که باعث شده فضای اینترنت پر از سایت هایی باشد که شماره تلفن ها را در اختیار کاربران قرار می دهند یا با جمع آوری اطلاعات تلفنی، آن را به در بستر اینترنت یا اپلیکشن عرضه می کنند. در همین خصوص، مدیر روابط عمومی مخابرات با اشاره به اینکه در این راستا کار های مختلفی انجام می شود که یکی از آنها، راه اندازی یک سامانه اینترنتی برای 118 است، می گوید:ما در حال حاضر مشغول کار کردن روی مقدمات اجرایی و بحث فنی هستیم و سعی مان بر این است که این سامانه سریع تر راه اندازی شود، اما نمی توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد.
انتهای پیام/م