مشکلات فنی توییتر و جو منفی علیه این پلتفرم به دلیل سیاستهای عجیبوغریب ایلان ماسک، باعث شده است سایر شرکتها به فکر توسعهی شبکههای اجتماعی مشابهی بیفتند. اکنون بزرگترین بازیگر حوزهی شبکههای اجتماعی به دنبال رقابت مستقیم با توییتر است. متا، مالک اینستاگرام و فیسبوک، در مراحل اولیهی ساخت اپلیکیشن جدیدی به سر میبرد که مبتنیبر محتوای متنی خواهد بود.
نشریهی پلتفرمر مدعی است که متا این خبر را در یک ایمیل تأیید کرده: «ما در حال بررسی ایدهی شبکهی اجتماعی غیرمتمرکز مستقل برای بهاشتراکگذاری بهروزرسانیهای متنی هستیم.» متا میگوید شبکهی اجتماعی موردبحث به تولیدکنندگان محتوا و شخصیتهای عمومی امکان میدهد جزئیاتی دربارهی علایق خود منتشر کنند.
روز گذشته نشریهی مانیکنترل مدعی شده بود که متا مشغول کار روی شبکهی اجتماعی متنمحور جدیدی است. ظاهرا این پروژه با کدنام P92 شروع شده است و کاربران خواهند توانست از طریق نام کاربری و رمز عبور اینستاگرام خود، در شبکهی اجتماعی جدید نیز لاگین کنند.
فعلا جزئیات زیادی دربارهی پروژهی جدید متا منتشر نشده است. پلتفرمر میگوید فرآیند توسعه در ابتداییترین مراحل به سر میبرد و فعلا هیچ تاریخی برای انتشار شبکهی اجتماعی جدید مشخص نشده است. تیمهای حقوقی و رگولاتوری شروعبه بررسی اپلیکیشن کردهاند تا قبل از راهاندازی، هرگونه مشکل مربوطبه حریم خصوصی برطرف شود. منابع آگاه میگویند آدام موسری که رئیس اینستاگرام است، رهبری پروژهی جدید را نیز برعهده گرفته است.
یکی از مهمترین ویژگیهای شبکهی اجتماعی جدید متا، غیرمتمرکزبودن آن است. در شبکههای غیرمتمرکز، کاربران میتوانند سرورهای مستقل خودشان را راهاندازی کنند و قوانین مدیریت محتوا را در هر سرور تغییر دهند. البته متا یکسری قوانین مشترک برای تمامی سرورها تدوین خواهد کرد. ایجاد شبکهای غیرمتمرکز، اضافه کردن اپلیکیشن جدید متا را به سایر سرویسهای اجتماعی امکانپذیر خواهد کرد.
تاکنون هیچ شرکتی موفق نشده است شبکهی اجتماعی غیرمتمرکز سودآور در مقیاس جهانی بسازد. یکی از چالشهای توسعهدهندگان این است که استفاده از سیستم غیرمتمرکز، کارهای سادهای نظیر فالو کردن بقیه را پیچیده میکند.