طلوع زمین اثر ویلیام آندرس و برافراشتن پرچم در ایوو جیما اثر جو روزنتال از شناختهشدهترین عکسهای تاریخ هستند؛ اما تعداد کمی از مردم میدانند که از چه دوربینهایی برای گرفتن این تصاویر استفاده شده است. در مقالهی پیشرو فهرستی از مشهورترین عکسهای تمام دوران و دوربینهای کلاسیکی که برای ثبت آنها استفاده شدهاند، آورده شده است.
تیراندازی به لی هاروی اسوالد اثر رابرت جکسون (۱۹۶۳) / Nikon S3
در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، رابرت جکسون مأمور شد تا سفر جان اف کندی به شهر را پوشش دهد. این سفر با ترور جان اف کندی به دست لی هاروی اسوالد به پایان رسید. دو روز بعد به جکسون گفته شد که برای عکاسی از انتقال اسوالد به زندان به ایستگاه پلیس برود.
جکسون با استفاده از دوربین 35 میلیمتری نیکون S3 خود از تیراندازی جک روبی به اسوالد در گاراژ ایستگاه پلیس دالاس عکاسی کرد. در این عکس که بلافاصله هنگام شلیک گرفته شد، اسوالد را میبینیم که تحت تأثیر گلوله قرار گرفته است و کارآگاه پلیس دالاس که او را اسکورت میکند، با وحشت واکنش نشان میدهد. در سال ۱۹۶۴، جکسون به خاطر تصویر قتل اسوالد برنده جایزه پولیتزر شد
طلوع زمین اثر ویلیام آندرس (۱۹۶۸) / Hasselblad 500 EL اصلاحشده
طلوع زمین عکسی از زمین و قسمتی از سطح ماه است که توسط فضانوردی به نام ویلیام آندرس در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ در طی ماموریت Apollo 8 از مدار ماه گرفته شد. این عکس به عنوان تاثیرگذارترین عکس محیطی که تاکنون گرفته شده است، توصیف میشود.
دوربین قهرمانی که عکس طلوع زمین را ثبت کرد یک Hasselblad 500 EL اصلاحشده با درایو الکتریکی بود. دوربین به جای منظرهیاب انعکاسی استاندارد، یک حلقه دید ساده داشت و به فیلم سفارشی Ektachrome ساخت کداک مجهز بود.
دختر افغان اثر استیو مک کوری (۱۹۸۴) / نیکون FM2
عکاس استیو مک کوری در سال ۱۹۸۴ در خلال جنگ شوروی-افغانستان، یکی از مشهورترین پرترههای تمام دوران را در یک اردوگاه پناهندگان افغان در پاکستان گرفت.
این پرتره که به دختر افغان معروف است، دختری ۱۲ ساله به نام شربت گولا را نشان میدهد. چشمان سبز گیرای او پس از انتشار در نشنال جئوگرافیک ژوئن ۱۹۸۵ توجه جهانیان را به خود جلب کرد.
برافراشتن پرچم در ایوو جیما اثر جو روزنتال (۱۹۴۵) / Speed Graphic
عکس برافراشتن پرچم در ایوو جیما که در سال ۱۹۴۵ در آخرین مراحل جنگ اقیانوس آرام گرفته شده است، شش تفنگدار دریایی ایالاتمتحده را در حال برافراشتن پرچم ایالاتمتحده نشان میدهد. تصویر جو روزنتال چنان نمادین شد که به یک یادبود برنزی ۱۰۰ تنی و دو بار در سالهای ۱۹۴۵ و ۱۹۹۵، به تمبر پستی ایالات متحده تبدیل شد.
روزنتال با دوربین اسپید گرافیک عکس گرفت و سپس آن را برای ویرایش و چاپ به AP فرستاد. با دیدن این عکس، ویرایشگر عکس AP فریاد زد: «اینم یکی برای همیشه!» و بلافاصله تصویر را به مرکز AP در شهر نیویورک فرستاد. این عکس به سرعت توسط صدها روزنامه دیگر برداشته شد. تصویر در عرض هفدهونیم ساعت پس از ثبت شدن، توسط AP توزیع شد که برای آن زمان سرعت شگفتانگیزی به حساب میآید.
آزمایش هستهای ترینیتی اثر برلین بریکسنر (۱۹۴۵) / ۵۰ دوربین مختلف
آزمایش هستهای ترینیتی، بخشی از پروژه منهتن، مهمترین آزمایش علمی در فیزیک مدرن بود.
انفجار سال ۱۹۴۵ آنقدر سریع و درخشان بود که برلین بریکسنر مجموعهای از دوربینها را برای آزمایشگاه لوس آلاموس تنظیم کرد تا بتواند عکس خوبی بگیرد.
خود بریکسنر در فاصله ۳۰۰۰۰ فوتی انفجار قرار داشت اما ۵۰ دوربین با سرعتهای مختلف را در مکانهای مختلف قرار داد تا عکس را در حرکت کامل ثبت کند.
چریک اسطورهای اثر آلبرتو کوردا (۱۹۶۰)/ Leica M2
چریک اسطورهای نماد فرهنگی و عکس انقلابی مارکسیست چه گوارا است که آلبرتو کوردا آن را گرفته است. این عکس به تثبیت رهبر به عنوان یک نماد فرهنگی کمک کرده است.
تصویر در ۵ مارس ۱۹۶۰ در هاوانا، کوبا در مراسم یادبود قربانیان انفجار کوبره گرفته شد.
این پرتره کلاسیک از چه گوارا در واقع یک نسخه برشخورده از تصویر بزرگتری است که شامل یک درخت نخل و نیمرخ روزنامه نگار آرژانتینی بود.
برای ثبت عکس، کوردا از Leica M2 با لنز ۹۰ میلیمتری که به فیلم Pan Kodak Plus-X مجهز بود، استفاده کرد. کوردا در مورد این اثر گفت: «این عکس محصول دانش یا تکنیک نیست. واقعاً تصادفی بود، شانس محض.»
فاجعه هیندنبورگ اثر سام شِر (۱۹۳۷) / Graflex Speed Graphic
سام شر یکی از صدها خبرنگاری بود که در جریان سانحه هیندنبورگ حضور داشت. شِر یک دوربین Graflex Speed Grafic داشت که با آن از ورود هیندنبورگ عکس گرفت.
وقتی کشتی هوایی مسافربری ناگهان آتش گرفت، سام وحشتزده خود را به سمت دوربین کشاند و با آخرین فیلم باقیمانده دوربینش عکسی از هیندنبرگ در حال سوختن گرفت.
او نمیدانست که عکس چگونه میشود، زیرا آنقدر عجله داشت که عکس را با دوربینی که در سطح کمرش قرار داشت، انداخت. بعداً عکاس از دیدن اینکه چقدر تصویر واضح است، شگفتزده شد.
D-Day اثر رابرت کاپا (۱۹۴۴) / Contax II
در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ که به نام D-Day شناخته میشود، رابرت کاپا با سربازان آمریکایی به ساحل نورماندی رفت. در موج اولیه حملات در ساحل اوماها او از دو دوربین Contax II با لنزهای ۵۰ میلیمتری و چندین رول فیلم یدکی برای گرفتن عکس استفاده کرد. کاپا در عرض چند ساعت به بریتانیا بازگشت تا به مهلت انتشار برای شماره بعدی مجله Life برسد.
مادر مهاجر اثر دوروتیا لانگ (۱۹۳۶)/ Graflex Super D
مادر مهاجر تصویری نمادین از رکود بزرگ است که در سال ۱۹۳۶ عکاس آمریکایی، دوروتیا لانگ آن را در نیپومو، کالیفرنیا از یک مادر فقیر ۳۲ ساله با هفت فرزند گرفته است. لانگ این عکس را با دوربین Graflex Super D ثبت کرد.
اگر از این مقاله لذت بردید، در نوار سمت راست، روی قلب کلیک کنید. از نوار استیکی پایین مرورگر گوشی هم میتوانید مطالب را لایک کنید. مثل همیشه از تعامل با شما و خواندن دیدگاههایتان، خوشحال میشویم.