بسترن B30 بهمن موتور خودروی بهتری است یا برلیانس H330 پارس خودرو؟
بسترن B30 و برلیانس H330 دو سدان نام آشنای چینی کشور هستند که توسط دو خودروساز با سابقه کشورمان، بهمن موتور و پارس خودرو به بازار عرضه می شوند و با توجه به قیمت خودرو و مشخصات فنی، می توان این دو خودرو را رقیبی برای یکدیگر دانست. هر دو خودرو نقاط ضعف و قوت مربوط به خود را دارند، اما کدام یک را می توان برتر دانست؟ در این مورد مقایسه جامع و کاملی در وبسایت خودروبانک وجود دارد که می توانید به آن مراجعه کنید، اما در صورتی که حوصله ندارید، متن کوتاه زیر می تواند گره گشا باشد.
ابتدا به خودروی کهنه کار این مقایسه یعنی برلیانس H330 پارس خودرو می پردازیم. این خودرو ابتدا با موتور 1.5 لیتری مشابه با سری H200 و در محدوده قیمتی کمتر از شصت میلیون تومان عرضه شد تا به رقیبی برای محصول دنا از ایران خودرو، ام وی ام 530 و سپس ام وی ام 550 از مدیران خودرو و جک J5 از کرمان موتور تبدیل شود. با توجه به آن که رقبای چینی از خط تولید شرکت های یاد شده خارج شده اند، تنها دنا در این رقابت باقی مانده بود که شاید نسبت به برلیانس از قوای فنی کم بازده تری بهره می برد، اما به واسطه ترمزهای بهتر، امکانات رفاهی بیشتر و قیمت کمتر در کنار پشتیبانی قوی تر، دست بالا را در این رقابت داشت.
پارس خودرو با علم به این نقاط ضعف، دست به اصلاح برخی مشخصات برلیانس H330 زد و این خودرو را با سطح تجهیزات بالاتری در نسخه اتوماتیک به همراه یک موتور حجیم تر و قوی تر عرضه نمود. افزایش قیمت برای چنین تغییراتی امری محتمل به نظر می رسید و برلیانس H330 در فول ترین نسخه به محدوده بیش از شصت میلیون تومان حرکت کرد، اما این قیمت مانع از هجوم طیف گسترده مردم برای خرید این خودرو نشد. اگر شرایط بازار خودرو کشور بهم نمی ریخت، می توانستیم این امید را داشته باشیم که برلیانس H330 می تواند به خودروی پرفروشی تبدیل شده و جایگزین محصولات قدیمی شود که سال ها است جاده های کشور را به تسلط خویش در آورده اند.
با این حال، به دلیل اعمال تحریم های خودروسازی و افزایش شدید نرخ ارز، در کنار کاهش عرضه، موجب شده تا فاصله قیمت کارخانه و بازار برلیانس H330 بسیار زیاد شود و دیگر نتوان آن را یک خودروی اقتصادی عنوان کرد. در حال حاضر قیمت این خودرو در نمونه دنده ای مجهز به موتور 1.65 لیتری در کارخانه بیش از 54 میلیون تومان و در بازار حدود 92 میلیون تومان است. در مورد نسخه اتوماتیک که امکانات بیشتری نیز دارد، این رقم بیشتر شده و در کارخانه به رقمی بیش از 66 میلون تومان و در بازار آزاد به 111 میلیون تومان می رسد. ممکن است در صورت آغاز مجدد عرضه عمده توسط پارس خودرو قیمت این محصول کمی تعدیل شود، ولی سخت است باور کنیم قیمت ها به نرخ قبلی بازگردند. مهم ترین ضعف برلیانس H300 در مقابل بسترن B30، بی بهره بودن از تجهیزات و امکانات ایمنی و همچنین گیربکس بهتر بسترن B30 است.
بررسی خودرو بسترن B30 و برلیانس H330
حال به دومین خودرو لیست می پردازیم که در بازه زمانی خاصی، با ورود به رقابت توانست معادلات را بر هم بزند. بسترن B30 به عنوان نسخه ای ارزان تر، اقتصادی تر و با امکاناتی بهتر از برلیانس H330 معرفی شد و در بازه قیمتی شصت میلیون تومانی، به محصولی بی رقیب تبدیل شد. چرا که بر خلاف دیگر خودروهای این رده، از امکانات ایمنی روز دنیا همچون سیستم کنترل پایداری بهره می برد و پیشرانه و گیربکس آن، عملکرد قابل قبولی در رانندگی روزمره از خود نشان می دادند. اما متاسفانه به دلیل افزایش قابل توجه نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو که در نتیجه آن اتفاق افتاد، بسترن B30 نتوانست مزیت قیمتی خود را حفظ کند و اکنون خریدارانی که زمانی به فکر خرید این خودرو بوده اند، باید به سراغ محصولات داخلی بروند. قیمت رسمی بسترن B30 که توسط بهمن موتور اعلام شده است، نزدیک 80 میلیون تومان می باشد که به واسطه افزایش تقاضای بازار و افزایش نرخ ارز، قیمت این خودرو در بازار تا 125 میلیون تومان جهش داشته است.
اما کدام خودرو در این مقایسه برتر ظاهر می شود؟ پارامترهای متفاوتی در این مقایسه حضور دارند، اما به طور ساده می توانیم فرض کنیم این مقایسه بین مقرون به صرفه بودن و ایمنی بیشتر است. اگر برای شما ایمنی، هندلینگ و گیربکس بروزتر مهم ترین فاکتورها در خرید است، بسترن B30 گزینه اصلح شما خواهد بود. در غیر این صورت برلیانس H330 سایپا می تواند یک گزینه مقرون به صرفه و جذاب باشد. سایر گزینه های صفر کیلومتر حاضر در این بازه عبارتند از جک J4 شرکت کرمان موتور، جیلی GC6 فیس لیفت بم خودرو و یا دنا پلاس شرکت ایران خودرو.