مهندسان سابق اپل میگویند این شرکت همچنان دربارهی ویژگیهایی که اندروید از iOS کپیبرداری میکند، کینه دارد و مدام در تلاش است تا گوگل را از آیفون حذف کند. اکنون فایننشال تایمز بهنقل از دو مهندس سابق اپل، توضیحاتی دربارهی رقابت این شرکت با گوگل ارائه کرده است.
بهگزارش اپلاینسایدر، هر دو مهندس سابق اپل برای توصیف رابطهی این شرکت با گوگل از کلمهی «کینه» استفاده کردهاند و یکی از آنها حتی این شرایط را با عنوان «جنگ خاموش» توصیف کرد. هیچیک از منابع دیگر چیزی دراینباره اعلام نکردهاند؛ اما فایننشالتایمز میگوید در این نبرد سه زمینهی اصلی وجود دارد که اولین آن سرویس نقشههای اپل است.
راهاندازی نقشههای اپل در سال ۲۰۱۲ به اتفاقی فاجعهبار تبدیل شد و این سرویس که قصد داشت جایگزین نقشههای گوگل شود، میان کاربران بهعنوان گزینهای سطحپایینتر در نظر گرفته میشود.
البته نقشههای اپل در درجهی اول به این دلیل ایجاد شد که گوگل از ارائهی ویژگی مسیرهای گامبهگام شبیه اندروید را در آیفون خودداری کرد. این اقدام اپل برای ارائهی قابلیتی بود که رفتهرفته میان کاربران به خصیصهای ضروری تبدیل شد و غول کوپرتینویی سعی کرد از ترغیب مشتریان بهسمت رقیبش جلوگیری کند.
بهنظر نمیرسد اپل به ارائهی موتور جستوجویی شبیه گوگل نیاز مبرمی داشته باشد. بااینحال، AppleBot حداقل از سال ۲۰۱۵ وجود داشته است و در برخی مواقع سیری و اسپاتلایت از آن استفاده کردهاند.
قابلیت جستوجوگر اپل با موتور جستوجوی گوگل تفاوت دارد؛ اما اخیراً گزارشهای متعددی دربارهی احتمال ساخت موتور جستوجوی اپل منتشر شده است. بههرحال، اواخر سال ۲۰۲۲ کارمندانی که روی پروژهی جستوجوگر اپل کار میکردند، این شرکت را به مقصد گوگل ترک کردند و همین موضوع باعث شد پروژهی مذکور ادامه پیدا نکند.
سومین زمینهی نبرد خاموش میان اپل و گوگل، گسترش آشکار کسبوکار تبلیغاتی غول فناوری اهل کوپرتینو است. گزارشهای اخیر نشان میدهد اپل تمرکز زیادی روی رشد واحد تبلیغات خود کرده است و ویژگیهای حریم خصوصی آن نیز تأثیر زیادی روی شرکتهای تبلیغکنندهی شخص ثالث مثل متا گذاشته است.