گفتگوی خواندنی با هومن برق نورد
این روزها هومن برق نورد را در سریال چک برگشتی که در تلویزیون در حال باز پخش است و سریال خانگی شهرزاد میبینیم سریال هایی که هومن همانند دیگر بازی های خود به خوبی از پس آنها برآمده ، به همین بهانه گفتگویی با این بازیگر توانمند سینما و تلویزیون انجام داده ایم که در ادامه میخوانید.
آقای برق نورد شما در سریال چک برگشتی شخصیت جالبی را بازی کرده اید. آدمی که خودش را درگیر حواشی نمی کند و بیشتر امرار معاش و سلامت خود و خانواده برایش مهم است.این روند از ابتدا در قصه وجود داشت یا کم کم اضافه شد. شما چقدر ایده پردازی داشتید؟
از ابتدا در قصه اتفاق می افتاد اما آن نوع کاراکتری که من در سریال معرفی کردم نوعی نگرانی و استرس در چهره اش داشت. از آن طرف هم کسی که برایش مشکل ایجاد می کرد برادر همسرش بود و نمی دانست باید با او چه کند؟ بیشتر درگیر این چیزها بود ولی در پرداخت نقش این خیلی قوام پیدا کرد و به نتیجه رسید. بازهم می گویم متن پتانسیلش را داشت و من کاراکتر یک آدم ساده که کاری به هیچ چیز ندارد را به آن اضافه کردم تا نقش تبدیل شد به همین کاراکتر احمدی که الان موجود است و شما می بینید.
این سریال پر از تنش فکری بود اما روابط آدم ها را در دنیای مدرن روایت می کرد این جنگ بین سنت و مدرنیته را چطور به تصویر کشیدید؟
سوال به نظرم پیچیده است من اساسا به این پیچیدگی ها اعتقاد ندارم نه فقط در این کاراکتر که در هیچ کدام از نقش هایی که بازی کرده ام به این پیچیدگی ها فکر نمی کنم. یک نگاه خیلی ساده دارم، به این دلیل که اولا این کار از تلویزیون پخش می شود بنابراین فرهیخته ها هم ممکن است پای تلویزیون بنشینند و افرادی با معلومات بالا و تحصیلات بالا هم شاید تلویزیون ببینند اما من به عامه مردم فکر میکنم. من فکر میکنم کلا سریالهایی که برای تلویزیون ساخته می شود به جز سریالهای تاریخی متعلق به عامه مردم است بنابراین من نگاهم به همه کاراکترهایی که بازی می کنم یک نگاه خیلی ساده است. کاراکتری که حضور دارد و در زندگی همه ما وجود دارد. شاید من باعث می شوم یک نقشی در خانواده دیده شود و مردم وقتی من را می بینند بگویند احمد فلان سریال . به این پیچیدگی هایی که شما از آن صحبت می کنید هیچ وقت فکر نمی کنم و تقابل مدرنیته و سنت اصلا دغدغه ام نیست.
یعنی دغدغه شما همین طبقه ای هستند که بازی می کنید؟
دغدغه من قشر ضعیف جامعه است. چون قشری که قوی ست، به هر حال گلیمش را از آب بیرون می کشد، کسی که ضعیف است همیشه مظلوم واقع می شود برای همین دوست دارم با آنها بیشتر همذات پنداری کنم یعنی سعی میکنم طوری نقش را ارائه بدهم که آنها با من همذات پنداری کنند. اگر این اتفاق نیفتد بازیگر موفقی نخواهم بود مگر اینکه سریال خاصی باشد و تلویزیون برنامه خاصی برای آن داشته باشد. تعداد زیادی کارشناس روانشناسی و جامعه شناسی جمع شده باشند و متن را تحلیل کرده باشند آن وقت از آن منظر به ماجرا نگاه می کنم.
برای رسیدن به این همذات پنداری چقدر بین مردم جامعه حضور دارید مثلا با اتوبوس یا مترو رفت و آمد می کنید یا اخبار را پیگیری می کنید.
واقعیتش را بخواهید تردد من با وسایل عمومی نیست ولی خب آنطور هم نیست خیلی فاصله هم بگیرم، به هرحال رستوران می روم و سینما می روم، بیشتر در دوروبر خودم می گردم و به رفتار اطرافیانم دقت می کنم ممکن است یک پلانی از نگهبانی باشد بگوید آقا کجا؟ ما بگوییم می خواهیم برویم داخل، فیلمبرداری. منظورم این است که اینطور نیست راه بیفتم در خیابان و مردم را نگاه کنم و ایده بگیرم. خود به خود پیش می آید.
یعنی تکنیک بازیگری بیشتر به شما کمک می کند؟
بله هر قدر که سنمان بالاتر می رود بالاخره در تماس بیشتری با آدمهایی مختلف خواهی داشت.معمولا من ذهنم جزئیات را ثبت می کند و در جایی که به کار می آید از آن استفاده می کنم .
هومن برق نورد بعد از بازی در نقشهایی در ساختمان پزشکان و دودکش و دزد و پلیس چه کار کرد که نقشهایش تکراری نشود؟
برنامه ریزی خاصی ندارم و از الان نمی توانم به آینده فکر کنم، فقط تمام تلاشم را می کنم هر کاراکتری که بازی می کنم با کاراکتر قبلی به نحوی تفاوت داشته باشد، اما خب هر کاری انجام دهم هومن برق نورد در آن هست دیگر. به هر حال من تلاشم را می کنم یک جایی جواب می دهد، یک جایی جواب نمی دهد، بعضی وقتها کم می آورم اما می دانم آدمی نیستم که مایوس شوم.
تلویزیون باعث شهرت شد اما این تئاتر بود که باعث شد شما در کارهای تلویزیونی بدرخشید ورود بازیگرهای تلویزیون به تئاتر را مثبت تلقی می کنید یا نه؟
بله کاملا موافق هستم البته باید درست هدایت شوند چون اگر درست هدایت نشوند مشکل ایجاد می کند، چون اگر دقت کنید کاری که همه بازیگرهای آن تئاتری باشند پرستیژ دیگری دارد. نمی گویم بازیگران تلویزیون یا سینما خوب نیستند، صحبت من بین خوب و خوبتر است؛ به همین دلیل می گویم اتفاق خوبی خواهد افتاد اگر بازیگرهای تلویزیون به تئاتر بیایند یا ما ازتئاتر به سینما و تلویزیون برویم. ما از آنها یاد می گیریم آنها از ما. یک دادوستد دو طرفه ست حالا اینکه بعضی ها برنمی تابند دیگر اشتباه شان است.
این روزها با سریال شهرزاد در شبکه خانگی حضور دارید به نظرتان این دو مدیوم تلویزیون و شبکه خانگی چه تفاوتی با هم دارند؟
من تفاوت شبکه خانگی را در کم رنگ بودن خط قرمزهای آن میدانم.آن حجابی که ما در شبکه خانگی می بینیم با حجابی که در تلویزیون می بینیم زمین تا آسمان فرق دارد،قصه ای که در شبکه خانگی می توان کار کرد را تلویزیون به هیچ عنوان اجازه نمی دهد کار کنیم و به هر حال یک بخش خصوصی ست که هر چه سرمایه و تکنیک و کارگردان و تیم حرفه ای تر جمع شود طبیعتا کار استخوان دارتر و حرفه ای تر تحویل داده می شود.
من چون خیلی آدم ساده بینی هستم و مسائل را پیچیده نمی کنم تنها تفاوت را در خط قرمزهای بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون می بینم.
شما در خیلی از کارهای حسن فتحی حضور داشته اید. این همکاری چه ویژگی هایی داشته که ادامه دار شده است؟
من با آقای فتحی در 6 یا 7 کار همکاری داشته ام.در دو فیلم سینمایی یک تله فیلم و چند سریال. به همین دلیل آقای فتحی کاملا من را می شناسد و همیشه در ذهنش هستم و خوشبختانه هر کاری را بخواهد شروع کند با من هم تماس می گیرد.