وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ
«درست است که محتوا شاه است؛ اما دیجیتال مارکتینگ ملکه است. و قصر را ملکه اداره میکند!»
این جمله را سالها پیش آقای گَری ویرینچاک، مدیر عامل شرکت مشهور VeynerX گفت؛ و چقدر درست گفت! دیجیتال مارکتینگ ملکهای قدرتمند است که قلمروی کسب و کارهای اینترنتی را اداره میکند. حال، اگر شما هم قصد دارید بر جایگاه این ملکه تکیه بزنید و به عنوان دیجیتال مارکتر مشغول به کار شوید، این مطلب را برای شما نوشتهایم.
در این مطلب همراه یکدیگر به سفری 10 دقیقهای میرویم؛ و با 10 دقیقه زمان گذاشتن و خواندن این مقاله، به طور عملی با وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ و کارشناس دیجیتال مارکتینگ آشنا میشویم.
نقش دیجیتال مارکتر چیست؟
قبل از این که وظایف دیجیتال مارکتر را برایتان توضیح دهیم، ابتدا اجازه دهید که به طور کلی نقش او را درک کنیم. دیجیتال مارکتر یک متخصص در زمینه بازاریابی است؛ که وظیفه دارد برندها یا محصولات و خدمات آنها را تبلیغ کند. اما این تبلیغ به شیوه سنتی نیست؛ بلکه از روش مدرن و از راه کانالهای دیجیتالی است!
وقتی میگوییم کانالهای دیجیتالی، منظورمان طیف گستردهای از رسانههای دیجیتال است؛ از جمله رسانیهای اجتماعی (مثل اینستاگرام)، موتورهای جستجو (مثل گوگل)، ایمیل، و...
کارشناس بازاریابی دیجیتال وظیفه دارد با تولید محتوا در این کانالها، با مخاطبان هدف ارتباط بگیرد؛ برند و محصولات و خدمات برند را به آنها معرفی کند؛ و مخاطبان را تشویق به خرید کند.
دیجیتال مارکتر، یک شغل با ده کلاه مختلف!
معمولاً شغلها را با کلاههایشان میشناسیم! مثلاً پلیس، آتش فشان و آشپز هر کدام کلاه خاص خود را دارند؛ اما بازاریاب دیجیتال همان کسی است که یک شغل اما دهها کلاه دارد! منظورمان چیست؟
شرح وظایف دیجیتال مارکتینگ نیز گاهی بسیار تخصصی است و گاهی بسیار عمومی. معمولاً اگر در یک تیم کوچک یا تازه کار مشغول شوید، باید وظایف بیشتر و عمومیتری را به عهده بگیرید. به عبارتی برمیگردیم به همان حرف که گفتیم باید دهها کلاه را بر سر بگذارید!
یعنی گاهی باید کلاه تولیدکننده محتوا را بر سر بگذارید و گاهی کلاه سئوکار را؛ گاهی باید ادمین رسانههای اجتماعی شوید؛ گاهی آستین بالا بزنید و در گوگل تبلیغ کنید؛ و گاهی هم کلاه متفکریتان را بر سر بگذارید و دادهها را تحلیل کنید. (پس اگر عاشق تنوع هستید و نمیخواهید در شغلتان حوصلهتان سر برود و دچار روزمرگی شوید، شما برای این کار ساخته شدهاید!)
اما اگر در یک شرکت بزرگ استخدام شوید که چند دیجیتال مارکتر دیگر هم وجود داشته باشند، ماجرا فرق میکند. در این صورت، احتمالاً نقشتان بر روی یک حوزه خاص متمرکز خواهد بود:مانند بازاریابی رسانههای اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا یا بازاریابی ایمیلی. در این حالت، شما باید یکی از این نقشها را به عهده بگیرید؛ اما به صورت کاملاً تخصصی و حرفهای!
پس فهمیدیم که تنوع یا تمرکز کار بستگی به این دارد که شما در چه تیمی استخدام شوید. حتماً قبل از شروع به کار راجع به این موضوع با کارفرمایتان صحبت کنید تا سوء تفاهمات پیش نیاید.
6 مسئولیت کلیدی هر دیجیتال مارکتر (به همراه مثالهای عملی!)
صبح است! خانم دیجیتال مارکتر (شاید هم آقا!) از خانه بیرون میزند و در محل کار پشت میزی تحت عنوان «کارشناس دیجیتال مارکتینگ» مینشیند. بیایید ببینیم این خانم یا آقای مارکتر چه مسئولیتهایی را در دفتر کار به عهده دارد و شرح وظایف دیجیتال مارکتینگ چیست:
1. تولید و مدیریت محتوا:زمان قلم به دست گرفتن!
گفتیم که وظیفه اصلی در این شغل تبلیغ برند و محصولات برند است. خانم یا آقای مارکتر داستان ما برای تبلیغ کردن و رساندن پیامش به مخاطب باید از محتوا استفاده کند. پس یکی از اصلیترین وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است که یک استراتژی محتوایی برای شرکت بچیند؛ و سپس بر طبق آن استراتژی، محتوا تولید کند.
برای مثال...
- او باید تصمیم بگیرد که بهترین پلتفرمها برای رسیدن ما به مخاطبان هدف کدام هستند. (از اینستاگرام گرفته تا تبلیغات گوگل و ایمیل)
- یک تقویم محتوایی درست کند و بنویسد که چند بار در ماه باید در هر کدام از این پلتفرمها محتوا منتشر شود. (مثلاً یک استراتژی ممکن است به این صورت باشد که هفتهای 3 پست در اینستاگرام و 1 پست وبلاگ منتشر میکنیم؛ بعلاوه، هفتهای 1 بار یک ایمیل تبلیغاتی را برای همه مخاطبان ارسال میکنیم.)
- موضوعاتی که برای جذب مخاطبان هدف مناسب هستند را برای تولید محتوا مشخص کند؛ و خودش یا تیمش در مورد آنها شروع به تولید محتوا کنند.
2.بهینه سازی سئو:وقت درخشیدن در تیتر اول گوگل!
ظهر شده است و بعد از صرف نهار، خانم دیجیتال مارکتر کلاه «سئوکار» را بر سر میگذارد و مشغول بهینه سازی موتور جستجو میشود. یعنی به کمک ابزارهایی مثل Google Analytics و Google Search Console دادهها را تحلیل میکند؛ و تصمیم میگیرد که چه استراتژی را باید برای درخشیدن در تیترهای اول گوگل پیش بگیرد.
مثالهایی از وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ در زمینه سئو را در زیر میخوانیم:
- تحقیق کلمات کلیدی انجام میدهد تا بهترین عبارت های کلیدی برای هر موضوع محتوایی را پیدا کند.
- با کمک تیم محتوا حول این کلمات کلیدی محتوا تولید میکند.
- در مرور زمان رتبه محتواها را در گوگل میسنجد؛ و تصمیم میگیرد که آیا با همین استراتژی باید ادامه داد یا این که وقت ایجاد تغییرات است!
3. تبلیغ در موتورهای جستجو:زمان در دست گرفتن گوگل!
اگر تبلیغ نباشد، شانس هر برندی برای برنده شدن کم است! به همین دلیل است که شرح وظایف دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات در موتورهای جستجو نیز میشود. یعنی شما در این شغل باید کمپینهای تبلیغاتی راه بیندازید تا شانس برند برای دیده شدن را بالاتر ببرید.
برای مثال...
- کمپینهای تبلیغات کلیکی را طراحی و اجرا کنید.
- تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید و بهترین کلمات کلیدی برای استفاده در تبلیغات کلیکی را انتخاب کنید.
- در مرور زمان عملکرد آن کمپین تبلیغاتی را بررسی کنید. دائماً بسنجید و ببینید که چه باید کرد تا نرخ کلیک آن تبلیغ بالاتر برود.
4. تبلیغات رسانههای اجتماعی:زمان حکومت بر اینستاگرام!
- حال وقتش است که ملکهی داستان ما قلمروی حکومتش را در رسانههای اجتماعی نیز گسترده کند! او با تمرکز بر رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و ... با مخاطبان تعامل برقرار کرده و حضور برند در دنیای اینترنت را پررنگ میکند.
برای مثال...
برای پلتفرمهای رسانههای اجتماعی محتواهایی جذاب برنامه ریزی کرده و تولید میکند. - رسانههای اجتماعی را مدیریت میکند تا متوجه شود چه چیزهایی ترند میشوند و راجع به آنها تولید محتوا کند.
- به کامنتها، پیامها، و تعاملات مخاطبان پاسخ میدهد.
5. ایمیل مارکتینگ:زمان درخشیدن در ایمیل!
از گوگل و رسانههای اجتماعی هم که بگذریم، نوبت به ارتباط با مخاطبان از طریق ایمیل میرسد. یکی از وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است که استراتژی خوبی برای ایمیل مارکتینگ تعیین کند و آن را پیش ببرد.
برای مثال وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ در این زمینه عبارت است از...
- کمپینهای تبلیغات ایمیلی را طراحی و اجرا کند:مثلاً ممکن است تصمیم بگیرد که یک کمپین خبرنامه ایمیلی راه بیندازد؛ یا شاید هم برای ارسال ایمیلهای ترغیبی برنامهریزی کند. (ایمیلهایی که وظیفهشان ترغیب مخاطب به چک کردن سایت است.)
- عناوین و متن ایمیلها را برای جذب مخاطب طراحی کند.
- آمارهای مربوط به کمپینهای ایمیلی را تحلیل کند و تصمیم بگیرد که چه بهینه سازیها و تغییراتی باید انجام شوند.
6. تحلیل داده و گزارش نویسی:زمان حسابرسی!
در پایان روز، وقتش است که متخصص داستان ما کلاه متفکرانهاش را بر سر بگذارد و مشغول به تحلیل دادهها شود. شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ کاملاً با دادهها گره خورده است! یعنی یک کارشناس یا مدیر در این شغل باید دائماً دادهها را تحلیل کند، از آنها گزارش تهیه کرده و به مدیر تحویل دهد.
برای مثال...
- از ابزارهای تحلیلی استفاده کند تا عملکرد وبسایت و کمپینهای تبلیغاتی را بسنجد.
- به طور مستمر گزارشاتی از معیارهای عملکرد تهیه کند و به مدیر یا کارفرما تحویل دهد. (مثلاً این که نرخ کلیک چقدر بوده است، تعامل چقدر بوده است، ترافیک چقدر افزایش داشته است، نرخ تبدیل چقدر بوده است، و...)
- با توجه به تحلیلهایی که میکند، پیشنهاداتی برای بهتر شدن کار ارائه دهد.
اگر در یک شرکت کوچک و نوپا مشغول شوید که مارکتر دیگری به جز شما نداشته باشد، ممکن است تمامی این وظایف دست خودتان را ببوسد! در غیر این صورت، ممکن است تمرکز بر روی یک یا دو حیطه به عهده شما باشد.
سخن آخر:یک وظیفه ناگفته و پایانی واحد دیجیتال مارکتینگ!
امیدواریم که این مطلب گرههای ذهنی شما را باز کرده باشد؛ و تا حدودی مسیری که در شغل دیجیتال مارکتینگ پیش رو خواهید داشت را برایتان روشنتر کند. مسیری که پر است از یادگیری، تنوع، چالشهای روزمره و هیجان!
در پایان بگوییم که اگر به عنوان مدیر بازاریابی دیجیتال استخدام شوید، ممکن است وظیفه تشکیل تیم مارکتینگ نیز بر عهده شما باشد. یعنی یکی از وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که خودش بر روی یک یا دو مورد از تخصصهای بالا تمرکز کند؛ و بعلاوه، تیمی از کارمندان را تشکیل دهد که هر کدام یک یا چند مورد از وظایف بالا را به عهده میگیرند.
ممنونیم که در این مطلب همراه ما بودید!