امروزه توجه به موضوع «پایداری» هم در لایه استراتژی و هم در لایه عملیات فنی و تجاری، لازمه بقا، سودآوری و توسعه بلندمدت و پایدار بازیگران فضای کسبوکار قلمداد میشود. در دهه گذشته شرکتها اقدامات و برنامههای خود را در حوزه اجتماعی در قالب «مسئولیت اجتماعی شرکتی – CSR» اجرا و گزارش میکردند. اما با طرح مفهوم «پایداری در کسبوکار»، با نگاهی جامعتر و البته تخصصیتر، سازمانها شاخصها، بررسیها و برنامههای متنوعی را برای پوشش دادن جنبههای مختلف پایداری در فعالیتهای خود در دستور کار قرار دادهاند. نتیجه این فعالیتها برای ارزیابی ذینفعان و مخاطبان، با عنوان «گزارش پایداری» در دورههای منظم تدوین و منتشر میشود.
ایرانسل اولین بنگاه بزرگ اقتصادی ایران است که دو سال متوالی گزارش پایداری خود را در اختیار عموم قرار داده است. در ادامه نگاهی به برخی از مهمترین مطالب گزارش پایداری سال 1400 ایرانسل (از نگاه پلاس وی) میاندازیم.
بیان کردن اثرات اقدامات شرکتها و سازمانها بر جنبههای مختلف جوامع به صورت شفاف یکی از انتظاراتی است که میشود از آنها داشت. گزارشهایی که در قالب گزارش پایداری منتشر میشوند هم درواقع میخواهند با بیان تأثیرات اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی خود بر جامعه قدمی در راه شفافسازی بردارند و نشان دهند که به توسعهی پایدار جامعهای که در آن فعالیت میکنند، بیتفاوت نیستند. گزارشهای پایداری نشاندهندهی رویکرد شرکتها و سازمانها به جامعه و محیط زیست و اقتصاد و احساس مسئولیت آنها در قبال مردم است.
ایرانسل برای دومین سال گزارش پایداری خود را منتشر کرده است که در آن اقدامات مختلف این سازمان در حوزههای مختلف پایداری، حاکمیت شرکتی، جامعه، محیطزیست و اقتصاد دیجیتال برشمرده شده است. مخاطب اصلی گزارشهای پایداری ذینفعان سازمان و به نگاهی کلان مردم ایران هستند؛ در نتیجه نگاه آنها نسبت به پایداری مهم است.
تعیین اولویتهای پایداری
ایرانسل برای درک نگاه ذینفعان یک نظرسنجی با عنوان «تعیین اولویتهای پایداری در کسبوکار ایرانسل» انجام داد که بر اساس آن سه اولویت اصلی ذینفعان این شرکت مشخص شد. دسترسی مقرونبهصرفهی اقشار مختلف به شبکهی ارتباطی و فراگیری خدمات دیجیتال در مناطق محروم، ارتقای سواد و آموزش دیجیتال بهخصوص در مناطق محروم و افزایش دسترسی اقشار خاص (نابینایان، ناشنوایان و...) به خدمات دیجیتال این سه اولویت بودند که نشان میدهند ذینفعان به گروههای فرودست و حاشیهای و تأثیر عملکرد شرکت بر آنها میاندیشند.
کاهش شکاف دیجیتال
دسترسی به خدمات ارتباطی امروز یکی از نیازهای مهم عموم مردم است و از این رو کاهش شکاف بین مردم در دسترسی به این خدمات اهمیت دارد. ایرانسل در سال ۱۴۰۰ برای افزایش دسترسی مردم تعداد سایتهای BTS خود را افزایش داد و به بیش از ۱۶ هزار رساند که ۵ هزار و ۶۹۸ در مناطق روستایی بودند. در روستاها علاوه بر این اقداماتی در زمینهی اتصال مدارس به شبکهی اینترنت انجام شد.
این شرکت که از سال ۱۳۹۹ با همکاری وزارت ارتباطات، پروژهی نصب مودمهای مدارس روستایی را شروع کرده بود، تا پایان سال ۱۴۰۰ توانست ۱۳ هزار و ۷۴۱ مدرسه را به اینترنت مجهز کرده و ۳۰ گیگابایت اینترنت ماهانه برایشان به مدت دو سال فعال کرد. دسترسی برابر به اینترنت میتواند شکاف دیجیتال و شکاف آگاهی را بین گروههای مختلف مردم از میان ببرد.
پروژههای اجتماعی این شرکت همچنین در قالب پروژههای CSI انجام شدند و این شرکت در سال ۱۴۰۰ در استانهای گلستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مدارس و زمینهای ورزشی به راه انداخت.
شکاف دیجیتال بیانگر نابرابریهای موجود در زمینه دسترسی به ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این شکاف مانعی برای دسترسی به منابع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. ایرانسل نقش خود را در کاهش شکاف دیجیتال در هر سه سطح زیرساخت، بستر و فناوریهای شبکه و تمام سرویسها و پلتفرمهای دیجیتالی، ایفا میکند. یکی از اصلیترین راهکارهای کاهش شکاف دیجیتال، افزایش ضریب نفوذ اینترنت است. در سال ۱۴۰۰، ایرانسل توانست یک میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر جدید در سراسر کشور را تحت پوشش شبکه اینترنت پرسرعت خود قرار دهد.
توسعه زیرساخت و فراگیری دیجیتال
سرمایهگذاری در زیرساختهای مخابراتی و ارتباطی زیربنای توسعه اقتصاد دیجیتال است. از جمله جدیدترین فناوریهای مخابراتی که رشد اقتصاد دیجیتال را تسهیل و تسریع میکند، میتوان به 5G و زیرساخت شبکه، فیبر نوری، اینترنت اشیا، راهکارها و مدلهای ارتباطی، هوش مصنوعی، امنیت سایبری، پردازش ابری و بسترهای تبادل و عرضه API اشاره کرد. بهعنوان مثال تا پایان سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۴۱۳ کیلومتر فیبر نوری با یک هزار و ۵۳۲ سایت فیبر احداث شده است.
فراگیری دیجیتال، توانایی افراد و گروههای مختلف جامعه برای دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و بهرهبرداری از آنها است. نقش ایرانسل در فراگیری دیجیتال، تسهیلگری اکوسیستم دیجیتال از طریق ارائه راهکارها و سرویسهای متنوع است. سوپر اَپ ایرانسلمن با بیش از 20 میلیون کاربر ماهانه فعال و وجود سرویسهای متعدد یکی از نمودهای نقشآفرینی ایرانسل در اکوسیستم دیجیتال است.
تغییرات اقلیمی و انتشار گازهای گلخانهای
همانطور که گفته شد یکی از اصول توسعهی پایدار توجه به محیط زیست و سالم نگاهداشتن آن برای استفادهی نسلهای آینده است. همهی جوامع در قبال استفاده از منابع در مقابل حفظ آن برای آینده تعهد دارند و شرکتها و سازمانها هم میتوانند عملکرد خود را در این زمینه به صورت شفاف منتشر کنند تا پایداری عملیاتشان را نشان دهند.
یکی از موضوعات مهم امروز تغییرات اقلیمی و از عوامل تأثیرگذار بر آن انتشار گازهای گلخانهای است. ایرانسل برای ایفای سهم خود در مقابله با تغییرات اقلیمی در اولین قدم میزان انتشار گازهای گلخانهای را ارزیابی کرده است. در این گزارش آمده که با وجود اینکه سایتهای ایرانسل نسبت به سال ۱۳۹۹ هشت درصد افزایش داشته اما میانگین تولید کربن هر سایت و همچنین به ازای هر مشترک در سال ۱۴۰۰ حدود دو درصد کمتر شده است.
از کل منابع انتشار گازهای گلخانهای این شرکت، مصرف برق در سایتهای BTS بیش از ۷۸ درصد را تشکیل میدهد و ایرانسل این وعده را داده که تلاش میکند در این حوزه تکنولوژیهای جدید به کار گیرد و از این طریق مصرف انرژی و تولید کربن را در سطح کلان کاهش دهد. همچنین گفته که برای کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی رویکرد افزایش بازدهی، بازاستفاده از تجهیزات و قطعات زیرساختی و سرمایهگذاری برای بهینهسازی مصرف انرژی را در پی میگیرد.
در ادامهی اقدامات زیستمحیطی هم به موضوع پسماند الکترونیک و خطرات ناشی از دفع ناایمن آن اشاره کرده و گفته به این منظور پیمانکاران متخصصی را برای فروش پسماندهای الکترونیکی با توجه به مقررات سازمان تعیین میکند تا مطمئن شود که به صورت مسئولانه بازیافت یا دفع میشوند.
این شرکت گزارش کامل پایداری خود را به صورت داوطلبانه در این آدرس منتشر کرده است تا ذینفعان خودشان بتوانند عملکرد این شرکت را در این زمینه بررسی و ارزیابی کنند. نوشتن و انتشار چنین گزارشهایی از سوی سازمانها و شرکتها میتواند قدمی در راه شفافسازی عملکرد آنها در زمینهی پایداری کسبوکار و مسئولیتپذیری نسبت به نتایج عملکردشان باشد.