غولهای بزرگ فناوری مثل گوگل، اپل و آمازون اغلب از سوی قانونگذاران سرتاسر جهان و بهخصوص اروپا (EU) با اتهامات مختلفی مواجه میشوند. اکنون این اتحادیه موفق شده است گوگل را به انجام کاری که بهدنبال آن بود، یعنی شفافیت بیشتر وادار کند. طبق گزارشهای اخیر، غول جستجوی اینترنت موافقت کرده است در سرویسهایی مثل Google Hotels، فروشگاه پلیاستور و Google Flights اطلاعات شفافتری به کاربران اروپایی ارائه دهد.
این خبر براساس بیانیهی مطبوعاتی کمیسیون اتحادیهی اروپا منتشر شده است. گوگل همچنین باید نشان دهد آیا بهعنوان شرکت واسطه کار میکند یا محصولات را بهطور مستقیم میفروشد. این شرکت همچنین باید اطلاعات کاملتری درمورد تحویل محصولات، شیوههای بازگردانی کالا و خدمات، تعمیرات و موارد دیگر ارائه دهد.
اتحادیهی اروپا اقدامات درخواستی از گوگل را بهنحوی تنظیم کرده است تا بتواند فعالیتهایش را با مقررات این نهاد مطابقت دهد. این قوانین از سال ۲۰۲۱ و پساز گفتوگو با شبکهی همکاری حمایت از مصرفکننده (CPC) ارائه شدهاند.
دیدیه ریندرز، کمیسر عدالت اتحادیهی اروپا میگوید مشتریان گوگل در کشورهای اتحادیهی اروپا حق دارند اطلاعات واضح و کاملی دریافت کنند و تعهدات غول جستجوی اینترنت برای رعایت تغییرات جدید اعمالشده در قوانین، گامی در مسیر درست توصیف میشود.
Google Flights و Google Hotels باید به مشتریان اعلام کنند آیا فروشندهی مستقیم محصولات و خدمات هستند یا بهعنوان واسطه برای سایر شرکتها کار میکنند. البته این همهی ماجرا نیست و گوگل باید در دو سرویس مورداشاره، قیمت مرجع را هنگام ارائهی تخفیفها به مشتریان نشان دهد. علاوهبراین باید به کاربران اروپایی اطلاع داده شود که نظرات ثبتشده درمورد هتلها ازطرف یک مرجع رسمی تأیید نشدهاند.
درمجموع Google Hotels و Google Flights باید از قوانین شفافیت ارائهی اطلاعات یکسان پیروی کنند. پلتفرمهای مشابه دیگری مثل Expedia.com که درواقع یک آژانس مسافرتی است نیز همین روند را درپیش گرفتهاند.
همانطور که اشاره شد، دو سرویس دیگر گوگل تحتتأثیر تغییرات قوانین اتحادیهی اروپا قرار گرفتهاند. فروشگاه این شرکت باید اطلاعات واضحی درمورد قیمت، حق انصراف و گزینههای تعمیر و جایگزینی ارائه دهد و این موارد همگی باید در سند پیشقرارداد قید شوند.
ازطرف دیگر گوگل باید دسترسی به اطلاعات مربوط به فروشندگان مثل نام و آدرس معتبر را برای کاربران اروپایی آسانتر کند و علاوهبراین روشهای راحتتری برای برقراری ارتباط با آنها دراختیار مشتریان قرار دهد.
بهنوشتهی فونآرنا، گوگل باید درمورد توسعهدهندگان فروشگاه برنامهی خود نیز شفافسازی کند. این شرکت طبق مقررات مسدودسازی جغرافیایی، متعهد شده است برنامههای خود را در همهی کشورهای EU دردسترس کاربران قرار دهد. اساساً برنامههای اعلام شده باید در همهی کشورهای عضو اتحادیهی اروپا ارائه شوند و روشهای پرداخت همهی این کشورها باید ازطرف گوگل پذیرفته شود.
همانطور که احتمالاً اطلاع دارید، تغییرات جدید در قوانین اتحادیهی اروپا با این هدف ایجاد شده است تا همهی کاربران از حقوق یکسانی برخوردار شوند و بتوانند از هر نقطهی اروپا به محتوای یکسانی دسترسی داشته باشند.