2 سال پیش / خواندن دقیقه

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

با بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست به سراغ آخرین فیلم مرد عنکبوتی مارول می‌رویم. با نقد مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست در 30nema همراه ما باشید.

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

با ما همراه باشید تا بررسی مبسوطی روی آخرین و شاید بهترین مرد عنکبوتی تاریخ سینما داشته باشیم. این تحلیل جزئی، فلسفی و روانشناسانه خواهد بود.

پس از اینکه کوئنتین بک (میستریو) پس از مرگ، پیتر پارکر را متهم به قتل می‌کند و هویت او را فاش می‌کند پارکر به نزد دکتر استرنج می‌رود و از او می‌خواهد با زمان بازی کند تا هویت او ناشناخته باقی بماند.

دکتر استرنج می‌گوید که سنگ زمان را در اختیار ندارد و طلسم دیگری را پیشنهاد می‌کند.

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

همه برای یکی یکی برای همه


بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست


Spider-Man: No Way Home یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول 2021 است که بر اساس شخصیت مرد عنکبوتی کامیکس مارول ساخته شده است.

مطالب مرتبط:


این فیلم دنباله فیلم‌های Spider-Man: Homecoming (2017) و Spider-Man: Far From Home (2019) است و بیست و هفتمین فیلم در دنیای سینمایی مارول است. توجه داشته باشید که ادامه این مطلب حاوی اسپویلر است.

دکتر استرنج در نقش ناجی

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

مبارزه دکتر استرنج و اسپایدرمن

طلسم پیشنهادی دکتر استرنج که بر اساس مخروبه‌های کافکا (اشلی کافکا) است باعث می‌شود مردم فراموش کنند که پارکر مرد عنکبوتی است.

در حالی که استرنج طلسم می‌کند پارکر درخواست تغییراتی می‌کند تا به ام‌جی، ند و می اجازه دهد تا خاطرات خود را حفظ کنند. این وقفه‌ها طلسم را خراب می‌کند اما استرنج موفق می‌شود آن را مهار کند و در نهایت پیتر را از خانه بیرون می‌کند.

پارکر تلاش می کند تا یک مدیر ارشد دانشگاه MIT را که در حال رانندگی روی پل الکساندر همیلتون است متقاعد کند که درخواست‌های ام جی و ند را بپذیرد.

بندیکت کامبربچ مرد عنکبوتی 3


بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

نقد مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, داستان مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

ناگهان توسط دکتر اختاپوس مورد حمله قرار می‌گیرد. دکتر نانوتکنولوژی پارکر را از لباس عنکبوتی‌اش جدا می‌کند و شاخک‌های مکانیکی خود وصلش می‌کند.

در همین بهبوهه نورمن آزبورن هم ظاهر می‌شود و به پل حمله می‌کند. استرنج با جادو اختاپوس را اسیر می‌کند و او را در یک سلولِ غیر قابل فرار (حتی با نیروهای ماورایی دوستانِ آنرمال) در کنار کرت کانرز که قبلا اسیر کرده، قرار می‌دهد.


استرنج به پارکر توضیح می‌دهد که این طلسم افرادی را از “مولتی ورس” که هویت مرد عنکبوتی را می‌دانند فراخوانده و به پارکر، ام‌جی و ند دستور می‌دهد تا دیگر کسانی که باقی‌مانده‌اند را بگیرند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم  مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

حقایق و رازهای پنهان فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

مقایسه قدرت سه مرد عنکبوتی با بازی تام هالند، توبی مگوایر و اندرو گارفیلد


مولتی ورس به چه معناست؟

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

داستان مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, نکات فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

فرضیه چندگیتیگی یا گیتی‌گان یا چندجهانی مجموعه‌ای فرضی از گیتی‌های شاید موجود است (از جمله همین کیهان تاریخی که دائما احساسش می‌کنیم).


مولتی ورس مجموعا با هم تمامی چیزهایی که وجود دارند و می‌توانند وجود داشته باشند، تمام فضا، زمان، ماده، و انرژی و همچنین قوانین فیزیکی و ثابت‌هایی که به توصیف آنان می‌پردازند را در بر می‌گیرند.

این اصطلاح برای نخستین بار توسط ویلیام جیمز، فلسفه‌دان و روانشناس آمریکایی به کار گرفته شد. گاهی اوقات گیتی‌های گوناگون موجود در مجموعه چندگیتی را گیتی‌های موازی می‌نامند.

اختاپوس مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

تحلیل فلسفی spider man no way home, دکتر استرنج مرد عنکبوتی

گیتی‌های متعددی در کیهان‌شناسی، فیزیک، اخترشناسی، دین، فلسفه، روان‌شناسی و ادبیات داستانی به‌ویژه در گونه‌های خیال‌پردازانه آن، فرضیه‌پردازی شده‌اند.


به زبان دیگر شمار بسیار زیادی (شاید بی‌نهایت) جهان وجود دارد و هرآنچه می‌توانست در دنیای ما رخ دهد (و رخ نداده‌است) در جهان (های) دیگری رخ داده‌است. فکر می‌کنم طرفداران سریال دارک این موضوع را با گوشت و پوست و استخوان درک کرده‌اند.

منطقِ فیلم متزلزل است؟

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

تحلیل فلسفی spider man no way home

کلک زدن به مخاطبی که شیفته است کار آسانی به نظر می‌رسد اما خب هر کلکی، کلک نیست و دانشگاهی که دانشگاه نباشد هم دانشگاه نیست. به نظر می‌رسد تئوری‌های فیلم (تئوری های مربوط به مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست) کمی متزلزل باشد.

درین بخش از نوشتار بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست (که البته عنوان طولانی‌ای است) به سراغ منطق فیلم می‌رویم و کنج‌کاوی می‌کنیم که آیا فیلم منطق خودش را نقض کرده یا با توهین به شعور مخاطب خواسته به قصد جذاب شدن فیلم منطقش را زیر پا بگذارد.

بیشتر بخوانید:

شباهت عجیب «ثور: عشق و آذرخش» با «زن شگفت انگیز ۱۹۸۴» که احتمالا نمیدانستید

۱۰ فیلم برتر که قهرمانانشان کارآگاه خصوصی هستند

چرا فیلمهای ابرقهرمانی باعث افول ستارههای سینما میشوند


وقتی دکتر استرنج (با بازی جذاب بندیکت کامبربچ) واژه مولتی ورس را استفاده می‌کند شق دومی را برای درک اتفاقی که برای جهانِ پیتر پارکر رخ می‌دهد نمی‌گذارد.

نورمن آزبورن مرد عنکبوتی 3

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

زندیا مرد عنکبوتی 3, بندیکت کامبربچ مرد عنکبوتی 3

گزاره مشخص است: جادوی استرنج به هم خورده و این موجب شده تمام افرادی که مرد عنکبوتی این دنیا را می‌شناسند از جهان‌های موازی به این جهان تشریف بیاورند. تا اینجای کار همه چیز منطقی و درست کار می‌کند.

مشکل من از جایی شروع می‌شود که اسپایدرمن های دیگر به داستان مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ورود می‌کنند. وارد شدن آن‌ها به نوبه خود مشکلی ندارد.


مشکل جایی است که هر سه مرد عنکبوتی پیتر پارکر هستند. اسم دوست دخترشان و حتی عمویشان هم یکی است. اینجا منطق فیلم با خاک یکسان می‌شود.

چرا که تعریف جهان موازی واضح است. راه در رو ندارد. با فرض تخیلی، فانتزی و سوپر سورئال بودن یک اثر هم نمی‌توان از زیر برخی مسائل در رفت.

نقد مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

داستان مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, نکات فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

چطور می‌شود که در (حداقل) سه جهان متفاوت و موازیِ یکدیگر به طور اتفاقی سه اسپایدرمن هم پیتر پارکر باشند. دوست دخترشان ام جی و نام عمویشان هم یکی باشد. این احتمال تقریبا صفر است. 


به نظر می‌رسد مولف اثر برای وارد کردن دو اسپایدرمن قبلی به فیلم منطقی بهتر از جهان‌های موازی پیدا نکرده و البته در همین منطق هم ناموفق بوده و از نظر بنده با توهین به شعور مخاطب سعی در جذاب کردن فیلمش داشته.

روانشناسی معکوس

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

دکتر استرنج مرد عنکبوتی, بازیگران مردی عنکبوتی راهی به خانه نیست

در ادامه بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست، با روند داستان فیلم به نکات فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست (نقد فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست) اشاره خواهیم کرد. پیشتر همه چیز درباره مرد عنکبوتی 3 را بررسی کرده بودیم.

بیشتر بخوانید:

۱۰ فیلم با قهرمان های شرور که دیدنشان را نباید از دست بدهید

بهترین انیمه های ابرقهرمانی که بر اساس مارول ساخته شده اند

۲۵ فیلم اکشن برتر که قهرمان زن دارند


در ادامه فیلم شرورهای دستگیر شده متوجه می‌شوند که برخی از آنها درست قبل از مرگ از جهان خود بیرون کشیده شده‌اند. استرنج طلسمی را در جعبه‌ای آماده می‌کند که تبهکاران را به جهان مربوطه خود باز می‌گرداند.

در همین اثنا پارکر استدلال می‌کند که آنها ابتدا باید قدرت‌ها و جنون خود را درمان کنند. به این امید که انجام این کار از مرگ آنها پس از بازگشت جلوگیری کند.

تحلیل فلسفی spider man no way home

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

دکتر استرنج مرد عنکبوتی, بازیگران مردی عنکبوتی راهی به خانه نیست

پارکر طلسم جعبه‌ای و انگشتر استرنج را می‌دزدد و استرنج را در ابعاد آینه به دام می‌اندازد و تبهکاران را به آپارتمان هپی هوگان می‌برد. او با موفقیت اختاپوس را درمان می‌کند، اما شخصیت نورمن آزبورن درمان را نمی‌پذیرد و دیگران را متقاعد می‌کند که علیه پارکر قیام کنند و درین بین “می” میمیرد.


از جهت روانشناسی شخصیتی که تغییر و تقلیل را نمی‌پذیرد انسانی اگوئیست و خودرای محسوب می‌شود. آزبورن هم درین دسته جای می‌گیرد اما کسی که آزموده را باز هم می‌آزماید هم احمق محسوب می‌شود که پیتر پارکر ازین دست محسوب می‌شود.

او با فرصت دادن به اشرار نه تنها به دکتر استرنج خیانت می‌کند بل‌که کل بشریت را به خطر می‌اندازد و در نهایت هم خاله خود را به کشتن می‌دهد. او نمونه بارز یک انسانِ ساده لوح و خیرخواه (از نوع ابلهش) را بازی می‌کند.

سلام به انواع و اقسام پیتر

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

تحلیل روانشناختی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, مرد عنکبوتی فیلم مرد عنکبوتی

ند متوجه می‌شود که می‌تواند پورتال‌هایی را با استفاده از انگشتر دکتر استرنج ایجاد کند که او و ام جی از آن برای پیدا کردن پارکر استفاده می‌کنند. همان‌طور که پیشتر در تحلیل تریلر دوم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست گفته شد دو اسپایدرمن قبلی هم اضافه می‌شوند.


آنها در عوض دو نسخه دیگر از پارکر را پیدا می‌کنند که پیشتر در فیلم‌های مرد عنکبوتی آنها را دیده بودید.”پیتر دو” (از دنیای آزبورن، اختاپوس و مارکو) و “پیتر سه” (از دنیای کانرز و دیلون).

اختاپوس مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

مرد عنکبوتی فیلم مرد عنکبوتی, مخروبه های کافکا, دکتر اشلی کافکا

ند و ام‌جی پارکر یک را هم پیدا می‌کنند و او را دلداری می‌دهند (دوستمان به خاطر مرگ خاله‌اش غمگین است) و مردهای عنکبوتی دیگر داستان‌های خود را درباره از دست دادن عزیزانشان با او به اشتراک می‌گذارند و او را تشویق می‌کنند تا با افتخار علیه ظلم و ستم مبارزه کند.


مبارزه با ظلم و شرارت در مارول پیشینه تاریخی دارد و حتی از سنگ بناهای اصلی خلق چنین اثاری است. قهرمان و ضدقهرمان: دو اساسِ ادبیات کلاسیک.

مرد عنکبوتی مولتی ورس

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

نقد روانشناختی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست, زندیا مرد عنکبوتی 3

اما مسئله‌ای که اینجا و در تحلیل فلسفی spider man no way home مورد توجه است اشتباهِ احمقانه پیتر شماره یک در تحلیل شخصیت‌های شرور است.

او شرور را، ظلم را و اتفاق را بازآفرینی می‌کند و گویی به دنبال هیجان و بازی است. البته که کارگردان با هوشمندی تمام دکتر اختاپوس را خوب شده به پیشگاه ما عرضه می‌کند که: “ببینید یکی ازینا خوب شد” اما این کلک او هم گرفتنی نیست.


ابلیوییت (بِفراموش)

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

مخروبه های کافکا, دکتر اشلی کافکا, مرد عنکبوتی مولتی ورس

سه پارکر برای شرورهای باقی مانده درمان اختراع می‌کنند و دیلون، مارکو و کانرز را به مجسمه آزادی می‌کشانند. در آنجا پیتر تو و پارکر مارکو و کانرز را معالجه می کنند در حالی که اکتاویوس برای کمک به پارکرها می رسد و دیلون را معالجه می کند.

ند، استرنج را از بُعد آینه آزاد می‌کند اما آزبورن می‌رسد و طلسم جعبه‌ را از بین می‌برد و مانع اجرای آن می‌شود. در حالی که استرنج سعی می‌کند طلسم را حفظ کند، پارکرِ خشمگین سعی می‌کند آزبورن را بکشد اما پیرِ شماره دو او را متوقف می‌کند.

نکات فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست


بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

تحلیل روانشناختی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

پیتر شماره سه درمان را به آزبورن تزریق می‌کند و سلامت عقل را به او باز می‌گرداند. پیتر شماره یک متوجه می‌شود که تنها راه محافظت از چندجهانی این است که خودش را از حافظه همه پاک کند و از استرنج درخواست می‌کند تا این کار را انجام دهد. این همان کاری است که ابتدای امر باید انجام می‌داد ولی خب در این صورت شرکت دیزنی درآمدی نمی‌داشت.

او به ام جی و ند قول می‌دهد که دوباره آنها را پیدا کند. طلسم ساخته می شود استرنج همه را به جهان مربوطه خود باز می‌گرداند و خاطره پارکر را از ذهن همه در جهانش پاک می‌کند.

پارکر بعدا به ملاقات ام‌جی و ند می‌رود تا خود را دوباره معرفی کند اما تصمیم می‌گیرد که آن‌ها را ایمن نگه دارد و به آنها چیزی نمی‌گوید. او تصمیم می‌گیرد لباس جدیدی بسازد و ابرقهرمانی بازی را از سر بگیرد.


اطلاعات فیلم

بررسی فلسفی و روانشناختی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست ؛ سه اسپایدرمن یک جا |30nema

نقد روانشناختی فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

این فیلم به کارگردانی جان واتس، نویسندگی کریس مک کنا و اریک سامرز است و تام هالند در نقش پیتر پارکر (Spider Man) در کنار زندایا، بندیکت کامبربچ، جیکوب باتالون، جان فاورو، جیمی فاکس، ویلم دافو، آلفرد مولینا، بندیکت وونگ بازی می‌کند.

در آگوست 2019 مذاکرات بین سونی و مارول استودیو برای تغییر قراردادشان که در آن آنها  قرار بود فیلم‌های مرد عنکبوتی را با هم تولید می‌کنند با خروج استودیو مارول از پروژه به پایان رسید.


واکنش منفی طرفداران منجر به یک قرارداد جدید بین دو شرکت شد. واتس، مک کنا، سامرز و هالند قرار بود در آن زمان بازگردند. فیلمبرداری در اکتبر 2020 در شهر نیویورک آغاز شد.

سپس در اواخر همان ماه به آتلانتا نقل مکان کرد و در پایان مارس 2021 به پایان رسید. No Way Home مفهوم چندجهانی را بررسی می‌کند و MCU را با مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی گذشته با بازیگران متعدد مرتبط می‌کند.

بازیگران قبلی مرد عنکبوتی مگوایر و گارفیلد نقش‌های خود را از فیلم‌های مرد عنکبوتی به کارگردانی سام ریمی و مارک وب تکرار کردند. بازگشت مگوایر و گارفیلد موضوع گمانه‌زنی‌ها بود و سونی و مارول و بازیگران تلاش کردند علیرغم افشای اطلاعات متعدد دخالت خود را پنهان کنند.


شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع