چند سالی است که فیلمهای زامبیمحور به یکی از محبوبترین زیرژانرهای ترسناک تبدیل شدند. این زیرژانر به لطف آثاری مثل «مردگان متحرک» (The Walking Dead) حیات دوبارهای پیدا کرده است. سینمای کرهی جنوبی به طور خاص از لحاظ ساخت فیلمهای زامبیمحور هیجانانگیز بسیار موفق عمل کرده اما چه چیزی فیلمهای ترسناک کرهای را تا این اندازه محبوب میکند؟
پاسخ ساده است. شخصیتپردازی چند بعدی و پیچشهای داستانی بسیاری که این فیلمهای زامبی محور را به آثاری فراتر از ژانر بقای صرف تبدیل میکنند. سریالهایی کرهای مثل «ما همه مردهایم» (All of Us Are Dead)، «خانهی شیرین» (Sweet Home) و «پادشاهی» (Kingdom) نشان دادند که نبض این زیر ژانر را در دست دارند و سلیقهی مخاطبان را به خوبی میشناسند. آثار زامبیمحور کرهای هم به شدت حماسی هستند و هم کاملا بر عواطف و احساسات اتکا دارند. از «قطار بوسان» (Train to Busan) گرفته تا «شبه جزیره» (Peninsula)؛ این شما و این ۷ فیلم زامبیمحور تماشایی از کشور کرهی جنوبی.
۷- شبه جزیره (Peninsula)
- سال انتشار: ۲۰۲۰
- کارگردان: یان سنگ- هو
- بازیگران: کانگ دون- ون، لی جونگ هیون، لی ری، ون هائه- هیو
- امتیاز IMDb فیلم: ۵.۵ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۵۵ از ۱۰۰
این فیلم که در ایالاتمتحدهی آمریکا با نام «قطار بوسان تقدیم میکند: شبه جزیره» (Train to Busan Presents: Peninsula) اکران شده بود، به نوعی دنبالهی سینمایی مستقل «قطار بوسان» به حساب میآید. این فیلم زامبی محور توسط یان سنگ- هو کارگردانی شده و بازیگران مطرحی مثل کانگ دون- ون و لی جونگ هیون در آن نقشآفرینی میکنند. ماجرا چهار سال پس از همهگیری ویروس زامبی در کره به وقوع میپیوندد و داستان کهنه سربازی به نام یونگ سوک و گروه منتخبش را دنبال میکند که ماموریتی برای بازیابی یک کامیون حامل پول را آغاز میکنند. آنها باید از شبهجزیرهی جهنمی بگذرند که مملو از زامبیهای خطرناک است.
«شبه جزیره» نظرات متفاوتی را از جانب منتقدان دریافت کرد اما عمدهی این نقدها به عدم توسعهی شخصیتها مربوط میشد. البته این موضوع برای مخاطبان پروپاقرص زیر ژانر زامبی محور چندان مهم نیست زیرا فیلم ترکیبی از آثار موفقی مثل «مکس دیوانه» (Mad Max)، «بیگانهها» (Aliens) و «نابودگر ۲: روز داوری» (Terminator 2: Judgment Day) است.
۶- شیوع (Rampant)
- سال انتشار: ۲۰۱۸
- کارگردان: کیم سونگ- هون
- بازیگران: هیون بین، جنگ دونگ- گان، جو وو- جین، جانگ من- سیک
- امتیاز IMDb فیلم: ۶.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۶۲ از ۱۰۰
«شیوع» ترکیبی از درام تاریخی و اکشن با چاشنی حملات مهلک زامبیها است. ترکیب درام تاریخی با زیر ژانر زامبی محور حرکت جسورانهای به نظر میرسد با این حال کارگردانهای کرهای با ترکیب ژانرها و کارآمد کردنشان اصلا بیگانه نیستند. داستان فیلم در قرن هفدهم اتفاق میافتد و درگیری میان شاهزادهی تبعیدی لی چونگ با وزیر جنگ را دنبال میکند و این در حالی است که طاعون زامبی در سراسر کشور شیوع پیدا کرده است. شاهزاده باید معدود افراد باقی مانده که توانایی رویارویی با این موجودات وحشتناک را دارند را رهبری کند.
۵- کتاب رستاخیز (Doomsday Book)
- سال انتشار: ۲۰۱۲
- کارگردان: کیم جی وون
- بازیگران: بون جونگ- هو، ما دونگ- سئوک، کیم کانگ- وو، ها ایل پارک
- امتیاز IMDb فیلم: ۵.۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
این فیلم علمی- تخیلی آنتولوژی سه داستان مختلف را روایت میکند. در میان بازیگران «کتاب رستاخیز» نام های بزرگی مثل بون جونگ- هو و ما دونگ- سئوک به چشم میخورد. مضامین فیلم رویکرد طنازانهای به نابودی انسان در عصر پیشرفت تکنولوژی و همچنین شفقت انسانی دارد. بخش اول فیلم به شیوع ویروس زامبی میپردازد. در این قسمت یک دانشمند و خواهرش در اثر خوردن گوشت سمی گاو به زامبی تبدیل میشوند و کم کم بیشتر جمعیت دنیا را به زامبیهای گوشتخوار تبدیل میکنند.
سینمای کرهی جنوبی در تفسیر طنازانه از سیاست عالی عمل میکند و «کتاب رستاخیز» هم از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین تماشای آن را اصلا از دست ندهید.
۴- هشتگ زنده (Alive#)
- سال انتشار: ۲۰۲۰
- کارگردان: چو ایل هیونگ
- بازیگران: یو آه- این، پارک شین- هه، لی هیون- ووک
- امتیاز IMDb فیلم: ۶.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۸ از ۱۰۰
این فیلم زامبی محور کرهای یک استریمر بازیهای ویدیویی را دنبال میکند که در بحبوحهی شیوع نوعی ویروس آخرالزمانی زامبی در آپارتمانش واقع در سئول برای بقا میجنگد. «هشتگ زنده» بار دیگر ثابت میکند که چرا فیلمهای زامبی محور کرهی جنوبی تا این حد جذاب هستند؛ فیلمبرداری درخشان، خشونت بیحد و حصر، موسیقی متن شنیدنی و کاوش در انزوای انسانی همه و همه از دلایل مهم تماشایی بودن این فیلم است. گفته میشود این فیلم به نوعی سینمای کرهی جنوبی را در بحبوحهی همهگیری کرونا احیا کرد.
۳- شیون (The Wailing)
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- کارگردان: نا هانگ- جین
- بازیگران: کواک دو- وان، هوانگ جونگ- مین، چون وو- هی
- امتیاز IMDb فیلم: ۷.۴ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۹ از ۱۰۰
داستان این فیلم زامبی محور دربارهی پلیسی است که برای نجات دخترش به بررسی مجموعهای از مرگها و بیماریهای مرموز در دهکدهای دورافتاده میپردازد. این بیماری بلافاصله پس از ورود یک خارجی به روستا شروع به گسترش پیدا میکند. بهتر است بیش از این دربارهی داستان صحبت نکنیم تا هیجانش را از دست ندهد اما جالب است که در «شیون» خبری از جامپ اسکر نیست و در عوض چیزی که آن را سرگرمکننده میکند ترکیبی از اسرار، ارواح، زامبیها و مراسم جنگیری شرقی است.
۲- ایستگاه سئول (Seoul Station)
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- کارگردان: یان سنگ- هو
- بازیگران: شیم یونگ- کیانگ، لی جوون، گونگ یو
- امتیاز IMDb فیلم: ۶.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
«ایستگاه سئول» یک انیمیشن کرهای به کارگردانی یان سنگ- هو است. این فیلم به نوعی پیش درآمدی برای «قطار بوسان» به حساب میآید و چگونگی آغاز همهگیری را به تصویر میکشد. داستان در ایستگاه قطار سئول و مناطق اطرافش به وقوع میپیوندد و سه شخصیت اصلی را دنبال میکند؛ یک پدر که به دنبال دخترش می گرد، یک کارگر جنسی و معشوقهی دلالش. در نهایت همهگیری ویروس پیش از این که فرصتی برای اتحاد با یکدیگر داشته باشند، آغاز میشود.
این فیلم علیرغم بودجهی محدودش به شدت درخشید و موفق شد جوایز مطرحی مثل بهترین انیمیشن بلند سینمایی آسیا پاسیفیک سال ۲۰۱۶ را از آن خودش کند.
۱- قطار بوسان (Train to Busan)
- سال انتشار: ۲۰۱۶
- کارگردان: یان سنگ- هو
- بازیگران: کونگ یو، ما دونگ- سیوک، جیونگ یو- می، کیم سو- آن
- امتیاز IMDb فیلم: ۷.۶ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
بدون شک «قطار بوسان» یکی از بهترین فیلمهای زامبی محور تمام دوران است. بیشتر حوادث این فیلم اکشن ترسناک در قطار سریعالسیری که از سئول به بوسان حرکت میکند، به وقوع میپیوندد و مخاطب یک آخرالزمان زامبی محور تمام عیار را نظاره میکند.
اگر نویسندهای را میشناسید که برای خلق شخصیتهای پیچیده به منبع الهام نیاز دارد، حتما «قطار بوسان» را به او معرفی کنید. فیلم نشان میدهد بعضی شخصیتها در بحبوحهی یک جهان آخرالزمانی چگونه میتوانند مهربان باشند و هم زمان بعضی چطور به یک هیولای تمام عیار تبدیل میشوند. فیلم حس همدردی ما را تقویت میکند و باعث میشود انسانیت و روابط انسانی را زیر سوال ببریم.