اگر تصمیم گرفتهاید که سفارشگردانی و توزیع خود را برونسپاری کنید، شاید به این دلیل است که نمیخواستهاید برای خرید یا اجارۀ انبار هزینه کنید، لیفتراک بخرید، تعداد زیادی پرسنل را مدیریت کنید و در زیرساخت پرهزینۀ نرمافزاری سرمایهگذاری نمایید. شاید حتی با چندین مرکز مختلف سفارشگردانی هم صحبت کردهاید.
و اکنون زمان آن است که تصمیم بگیرید. بعد از اینکه مطمئن شدید خدمات مورد نیازتان ارائه میشود، مهمترین سوال این است: هزینۀ همکاری چقدر است؟ شما ممکن است چند پیشنهاد روی میز داشته باشید تا با هم مقایسه کنید، اما این مانند مقایسۀ سیب با پرتقال و موز است. چگونه میتوانید پیشنهادات را مقایسه کنید وقتی که همۀ متغیرهای قیمتگذاری متفاوتی دارند؟ در یکی پیشنهاد هزینۀ برچسبزدن وجود دارد؛ در دیگری هزینۀ برچسبزدن با سایر خدمات حسابشده است؛ و در سومی بستهبندی در قیمت گنجانده نشده است. متغیرها میتوانند بیپایان باشند و اصطلاحات ممکن است گیجکننده شوند.
بیشتر مشتریان بهدنبال قیمتگذاری مستقیم و بدون هزینههای پنهان هستند که پیدا کردن آنها بین تعرفههای پیچیده و فاکتورهای غیرشفاف ساده نیست. ما به مشتریانی که در چنین موقعیتی برای تصمیمگیری هستند پیشنهاد میکنیم که «مدل هزینه» (Cost model) تهیه کنند. به بیان دیگر، شما میتوانید دادههای سفارشهای گذشته را به مرکز سفارشگردانی بدهید یا یک گروه فرضی از سفارشها ایجاد کنید و از آنها بخواهید که هزینۀ کل را تعیین کنند. همین کار را برای رسیدهای ورودی و آنچه در محل آنها ذخیره میکنید، انجام دهید و به آنها بگویید که نگران شرایط قیمتگذاری خود نباشند؛ آن را به نحوۀ انجام تجارت خود ترجمه کنید.
ایجاد مدل هزینۀ سفارشگردانی دو هدف را دنبال میکند. اول به شما کمک میکند تا پیشنهادات متفاوتی را دریافت کنید و آنها را به قیمتگذاری مشترک تبدیل کنید. این به شما امکان میدهد بهراحتی قیمتها را از ارائهدهندگان مختلف مقایسه کنید. دوم، هنگامی که یک ارائهدهندۀ خدمات را انتخاب میکنید و اولین صورتحساب شما میآید، میتوانید امیدوارم باشید که شگفتزده نشوید.
بدیهی است که قیمتگذاری نباید همهچیز باشد. شما باید یک شرکت لجستیکی را انتخاب کنید که شریک خوبی باشد، سطح خدمات بالایی ارائه کند و تعهدی برای موفقیت کسبوکار شما داشته باشد. سپس، آنها باید ارزش افزودۀ خوبی ارائه دهند. گاهی اوقات شما نیاز دارید که قیمت را بازبینی کنید و آن را با شرایط خود بیان کنید تا بتوانید قیمتها را مقایسه کنید ... در غیر این صورت همان قضیۀ مقایسۀ سیب، پرتقال و موز است!
برای دریافت پیشنهاد قیمت ایفا برای سرویسهای «تجارت به تجارت» (B2B) متناسب با نیاز خودتان میتوانید با ما تماس بگیرید.
دربارۀ چالشها و راهکارهای بهبود لجستیک و پردازش سفارش برای فروشندگان آنلاین، لایو جلال سمیعی، از اینستاگرام سلریار، با مهندس سیدرضا آیتی، مدیرعامل مرکز پردازش ایفا، را ببینید.