«باشگاه کسب‌‌وکارهای ایفا» جایی برای تعامل مرکز پردازش ایفا با صاحبان کسب‌‌وکار. اگر کالایی برای فروش دارید، ما محصولتان را انبارش و به‌محض ثبت سفارش در پلت‌فرم آنلاین، بسته‌بندی و ارسال می‌نماییم.
3 هفته پیش / خواندن دقیقه

مراحل سفارشگردانی طرف سوم


مراحل سفارشگردانی طرف سوم

مقدمه

تا زمانی که بخش لجستیک و سفارش‌گردانی (fulfilment) خود را برون‌سپاری نکرده باشید، ممکن است حجم عملیاتی که در این بخش انجام می‌شود، کاملاً برای شما آشکار و شفاف نباشد. امروز و از دید یک ناظر بیرونی، جزییات مراحل «سفارش‌گردانی شخص ثالث» یا «طرف سوم» (3PL fulfillment) را بررسی می‌کنیم و در عین حال، در هر بخش، تجربیات خودمان در ایفا را ارائه می‌دهیم.

مجموعۀ تمام فعالیت‌هایی که بین دریافت سفارش از مشتری فروشگاه آنلاین تا تحویل کالا در محل مشتری انجام می‌شود، در اینجا تشریح شده است. 

بر حسب نیاز کسب‌و‌کار، مجموعه‌‌ای شامل حمل کالا به انبار،‌ انبارداری و انبارش، آماده‌سازی و ‌‌بسته‌بندی و نهایتاً ارسال سفارش انجام می‌شود. ممکن است سرویس‌دهنده بتواند بخشی یا تمام این زنجیره را انجام دهد. برای مثال، در «ایفا» تمام این مراحل به درخواست مشتری انجام می‌شود.


1.    حمل کالا به انبار:

هم‌زمان با شروع همکاری با یک سرویس‌دهندۀ سفارش‌گردانی شخص ثالث و پیش از ارسال هر سفارشی، موجودی پیش‌بینی‌شده برای بازۀ زمانی مثلاً یک‌ماهه باید در انبار مرکز پردازش پذیرش شود. فرآیند پذیرش برای هر سرویس‌دهنده‌ای متفاوت است.

در ایفا پیش از ارسال هر محموله، جزئیات آن باید در پلتفرم ثبت شود. این فرآیند کمک می‌کند که برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسبی برای پذیرش محموله و به‌روز بودن موجودی انجام شود. کالا در زمان دریافت به‌صورت ظاهری و کمی کنترل می‌شود. در صورت‌ درخواست صاحب کالا کنترل کیفی عملکردی هم طبق پروتکل‌های ایشان قابل انجام است.

ایفا می‌تواند محموله‌های ورودی را از انبار کارخانۀ شما، انبار پیمانکاران طرف قرارداد شما در ایران و هر کجای دنیا دریافت و به مرکز پردازش حمل کند. 


2.    انبارداری و انبارش:

کالاهای دریافتی ممکن است بسته‌بندی‌شده، فله‌ای یا روی پالت دریافت شود. بنابراین کالاها پس از دریافت، دسته‌بندی می‌شود. هر واحد کالایی بر حسب ماهیت کدگذاری شده و در زون‌های مشخصی از انبار، در قفسه، سبد یا روی پالت نگهداری می‌شود. شرایط نگهداری کالاها از پیش توسط صاحب کالا اعلام شده است. بنابراین، شرایط کنترل‌شده‌ای شامل دما، رطوبت و... برای هر وزن متفاوت اعمال می‌شود.

از آنجایی که تفاوت بنیادی بین فعالیت انبارداری صرف و انبارداری موقت برای سفارش‌گردانی وجود دارد، کالاهای ذخیره‌شده در انبارهای مرکز پردازش معمولاً در بازه‌‌های کوتاهی خارج شده و کالای جدید جایگزین آن می‌شود. این دوره گردش معمولاً کمتر از یک ماه است. راهکار شرکت‌‌ها برای ارائه و قیمت‌گذاری این خدمات بسیار متفاوت است. برای مثال، ما در برخی بسته‌های تخفیفی ایفا هزینه‌‌ای برای انبارداری کالاهایی با دورۀ گردش زیر یک ماه دریافت نمی‌کنیم. (هر چند این سیاست کلی ما نیست و به‌جای پیشنهاد انبارش رایگان، تأمین‌کنندگان را تشویق به همکاری مشترک برای تند کردن گردش انبار می‌کنیم.) همین مسئله باعث می‌شود هزینۀ انبارداری در قیمت تمام‌شدۀ یک محصول در شبکۀ خرده‌فروشی آنلاین به‌طور کامل حذف شود.


3.    آماده‌سازی و ‌‌بسته‌بندی: 

با ثبت سفارش از هر یک از درگاه‌های فروش متصل به پلتفرم مرکز پردازش، فرآیند آماده‌سازی، بسته‌بندی و ارسال آغاز می‌شود. 

در اینجا هم هر سرویس‌دهنده‌ای سیاست متفاوتی دارد. بعضی از آن‌ها هزینه‌های جدایی برای کالاهای کمک ‌‌بسته‌بندی مثل محافظ حباب‌دار، فوم، نایلون شرینک، چسب، برچسب و ... دریافت می‌کنند. بعضی هم این هزینه‌ها را جزو خدمات استاندارد می‌بینند و هزینۀ بیشتری مطالبه نمی‌کنند.

هر قلم از سفارش، از زون‌های انبار جمع‌آوری شده و در مسیر بسته‌بندی قرار می‌گیرد. پیش از بسته‌بندی، واحد کنترل لیست اقلام را با سفارش مقایسه کرده و تأیید می‌کند. مجموع اقلام در کارتن‌های استاندارد کوریری یا بر اساس درخواست صاحب کالا در کارتن‌های خود برند ‌‌بسته‌بندی می‌شود. 

خدمات یکپارچۀ لجستیکی ایفا در کنار هم، نهایتاً در تلاش برای ایجاد تجربۀ خرید و آنباکسینگ (Unboxing) خوب برای مشتری نهایی و ایجاد تصور مطلوب از برند هستند. محصول ستارۀ نمایش برند شما است و مأموریت ما ایجاد بهترین تصویر در قالب بسته‌بندی مطلوب است. با سرویس ‌‌بسته‌بندی سفارشی ایفا، «برندسازی پکیج» (Package branding) می‌تواند یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی و برندینگ شما باشد.

همزمان و در کنار زیبایی و کیفیت ظاهری، بسته‌بندی باید مطمئن و تضمین‌کنندۀ حمل ایمن کالا باشد. این مورد در قالب استانداردهای بین‌المللی کوریری و با دقت انجام می‌شود.

در نهایت، برچسب ارسال - شامل مشخصات سفارش، آدرس گیرنده و فرستنده - چاپ و روی بسته نصب می‌شود.


4.    ارسال سفارش:

مرحلۀ مهم بعدی ارسال سفارش است. زمانی که با انبوهی از سفارش با آدرس‌های تحویل متفاوت روبه‌رو هستید، مهم‌ترین چالش‌ها زمان‌، دقت و هزینه است. معمولاً ارائه‌دهندگان خدمات ‌‌‌سفارش‌گردانی 3pl با مجموعه‌ای از کوریرها و شرکت‌های پستی همکاری می‌کنند. بنابراین، انعطاف در انتخاب کوریر بر حسب زمان، سطح سرویس و قیمت ممکن می‌شود.

مدیریت متمرکز توزیع سفارش‌ها باعث دقت بیشتر و کاهش زمان پردازش و ارسال می‌شود. علاوه بر آن، تعامل با چندین کوریر کمک می‌کند که قیمت‌های رقابتی‌‌‌تری برای مشتری دردسترس باشد.

ما در ایفا یا شرکت‌هایی مثل پست جمهوری اسلامی ایران، تیپاکس، اسنپ، تپسی، الوپیک، پیک بادپا، تی‌نکست و تی‌اکسپرس همکاری می‌کنیم و هزینۀ تمامی این سرویس‌ها با تخفیف ارائه می‌شود.

پس از ارسال کالا، کد رهگیری هر سفارش از طریق پلتفرم مرکز پردازش برای رصد تمام فرآیند ارسال در دسترس است.


جمع‌بندی

در این نوشته سعی کردیم بخشی از فرآیندی که در پس خرید یک کالای آنلاین انجام می‌شود را تصویر کنیم و نشان دهیم که ورای تصور عموم، ‌‌‌سفارش‌گردانی بسیار متفاوت و فراتر از انبارداری صرف است. 

همۀ این مراحل در ایفا روی پلتفرم آنلاین انجام می‌شود و صاحبان کالا را از تعامل با چندین پیمانکار و تجمیع و مدیریت چندین مجموعه اطلاعات و مسئولیت‌های زیاد آسوده می‌کند. برای جزییات بیشتر در مورد خدمات ما می‌توانید به صفحۀ سوالات متداول مراجعه کنید. همکاران ایفا از طریق بخش پشتیبانی هم همواره در دسترس شما خواهند بود.

 


شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع