چگونه میزبان خوبی باشیم تا به مهمانها خوش بگذرد
راهنمای کامل آداب معاشرت در مهمانی میگوید: میزبان بودن یک کار سهل ممتنع است، یعنی در عین سادگی، سخت است. با اینهمه لازم نیست دست و پایتان را گم کنید یا هول شوید. اگر برای نخستین بار یا حتی چندمین بار میزبان تعداد زیادی مهمان هستید کافی است به توصیههای زیر عمل کنید تا هم به خودتان و هم به مهمانانتان خوش بگذرد.
اما مهمانی چیست و چرا برپا میشود؟ همه ما میدانیم که مهمانی و دور همی برای جمع شدن دوستان و خانوادهها در کنار هم و انتقال حس مثبت و تعامل بیشتر انجام میشود. اما چگونه میزبان خوبی باشیم؟
۱- با احترام مهمان دعوت کنید
در اولین برخورد چگونه با مهمان برخورد کنیم یا اصلا وقتی مهمان میاد چگونه رفتار کنیم که مهمان ما حس خوبی دریافت کند؟ وقتی قرار است میزبان باشید و مهمان دعوت کنید باید با احترام و کاملا روشن و مشخص تاریخ، ساعت، زمان و مکان و اینکه کس دیگری هم میزبان هست یا نه را به مهمانانتان اعلام کنید.
طبق اصول آداب معاشرت از پاسخ مهمانها مطمئن شوید که آیا دعوتتان را رد یا قبول کنند. اگر هم تم خاصی برای مهمانی در نظر گرفتهاید حتما به مهمانان اعلام کنید.
۲- به عنوان میزبان درست برنامهریزی کنید
اگر در تدارک یک مهمانی بزرگ و شلوغ هستید حتما یک لیست دقیق از نام و تعداد مهمانان تهیه کنید تا کسی از قلم نیفتد. برخی افراد این توانایی را دارند که در هر شرایطی مهمانیشان را برگزار کنند و حتی اگر قرار باشد مهمانها را به پیکنیک ببرند بارش برف و باران هم خللی در برنامههایشان ایجاد نمیکند.
طبق آداب میزبان بودن همه چیز را قبل از آمدن مهمانها آماده کنید. غذا را درست کنید، میز را بچینید، خانه را مرتب کنید و قبل از اینکه مهمانها از راه برسند همه چیز را چک کنید. به این ترتیب با خیال راحت و آرامش خیال منتظر مهمانها و شروع مهمانی میمانید.
۳- از مهمانها به گرمی استقبال کنید
از مهمانها به گرمی استقبال کنید و تا آنجایی که میتوانید به مهمانها توجه نشان دهید. مراقب باشید که مهمانها به چیزی نیاز نداشته باشند، لیوانهای خالی چای یا نوشیدنی را از روی میز جمع کنید و از مهمانها بپرسید هنوز میل دارند یا خیر. یکی از اصول راهنمای آداب معاشرت مهمانی این است که مراقب باشید هیچ کدام از مهمانها تنها نمانند و به همه از بزرگ و کوچک توجه کنید.
۴- به عنوان میزبان انعطافپذیر و خوشرو باشید
یکی از مهمترین ارکان آداب معاشرت مهمانی برای میزبان خوشرویی، مهربانی و برخورد گرم اوست. ممکن است یکی از غذاها آنطور که انتظار داشتهاید باب میلتان از آب در نیامده باشد، یکی از مهمانها سر زده یک دوست همراه خودش آورده باشد، یا دسر خراب شده باشد. اصلا هول نشوید و اخم نکنید. از نظر آداب میزبان بودن، یک میزبان بد اخم و ترشرو اصول و ادب را زیر پا میگذارد.
۵- یک میزبان رهبر و تیزهوش باشید
رهبری مهمانی را در دست بگیرید. زمان ناهار، عصرانه یا شام را به مهمانها به گرمی یادآوری کنید، تازهواردها را به سایر مهمانان معرفی کنید، با همه به یک اندازه گرم بگیرید و با تمام مهمانان وقت بگذرانید.
از مهمترین آداب میزبان بودن این است که زمان خداحافظی از مهمانها به خاطر آمدنشان قدردانی کنید و آداب معاشرت خداحافظی را به جا بیاورید. اگر مهمانی برایتان هدیهای آورده حتما زمان خداحافظی باز هم از او تشکر کنید. اگر مهمانی زودتر قصد دارد از جمع شما جدا شود او را معطل نکنید و به گرمی با او خداحافظی کنید.
۷- طوری رفتار کنید که مشخص شود میزبانید
اگر از نظر شخصیتی آدم خجالتی یا آرامی هستید حتما باید تمرین کنید که چگونه از مهمانها استقبال کنید و آنها را برای باز کردن سر صحبت منتظر نگذارید. بیشتر شنونده باشید تا گوینده. هیچ چیز برای مردم جذابتر از این نیست که بدانند یک نفر با دقت و علاقه به صحبتهایشان گوش میدهد.
۸- برای مهمانها سرگرمی داشته باشید
یک بازی جذاب که مناسب سن همه مهمانها باشد و همه بتوانند در آن شرکت کنند برای مهمانها در نظر بگیرید. اگر مهمانها اهل بازی نیستند یک برنامه سرگرم کننده مثل شعر خوانی، طرح معما یا حتی خاطره گفتن تدارک ببینید.
چگونه مهمان خوبی باشیم تا مهمانی خوش بگذرد
مهمان خوب بودن هم یک هنر است. مهمان خوب در یک مجلس مهمانی میدرخشد. اما چگونه مهمان خوبی باشیم تا هم مهمانی خوش بگذرد و هم میزبان از دعوت ما پشیمان نشود. آیا چیزی در مورد آداب حضور در مهمانی میدانید؟ چطور فرهنگ مهمانی رفتن را رعایت کنیم و مهمان خوبی باشیم؟
۱- به میزبان بگویید دقیقا چه ساعتی از راه میرسید
چطور مهمان خوبی باشیم؟ مهم ترین نکته در آداب حضور در مهمانی این است که اگر تاخیر دارید حتما به میزبان اطلاع دهید. یکی از مهمترین آداب معاشرت مهمانی این است که با تاخیرتان برنامههای میزبان را مختل نکنید. اگر هم پیشامدی رخ داده و نمیتوانید به مهمانی بروید حتما از دعوت میزبان تشکر کنید و زودتر به او اطلاع بدهید که میتوانید در مهمانی شرکت کنید یا خیر.
۲- سر موقع در مهمانی حاضر شوید
وقت شناسی و سر موقع در محل قرار حاضر شدن میان مردمان کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد. اما اگر جایی مهمان هستید یکی از مهمترین آداب معاشرت مهمانی این است که نهایتا ۱۵ دقیقه دیرتر از زمانی که میزبان منتظر شماست به محل مهمانی برسید.
به هیچوجه زودتر از زمانی که میزبان منتظر شماست در منزل میزبان حاضر نشوید. اگر هم تاخیر دارید حتما به میزبان اطلاع دهید تا نگران نشود.
۳- در مهمانی همراه باشید
یکی از مهمترین کارهایی که در مهمانی نباید انجام دهیم، استفاده مدام از گوشی همراه و بیتوجی به جو مهمانی است. زمانی که میزبان اعلام میکند وقت شام است بدون تاخیر و منتظر گذاشتن دیگران سر میز شام حاضر شوید. یکی از مهمترین آداب و معاشرت مهمانی این است که در مهمانی با میزبان و سایر مهمانان همراه باشید.
اگر قرار است بقیه مهمانان بازی انجام دهند شما هم در آن شرکت کنید. یکی از عادتهای آزار دهنده این روزها حتی در مهمانیهای مهم، سرگرم شدن مهمانها با گوشی موبایل است. اگر به مهمانی دعوت شدهاید برای چند ساعت گوشی موبایل را کنار بگذارید. اگر هم منتظر یک تماس مهم هستید با معذرتخواهی از میزبان و سایر مهمانان عذرخواهی کنید و برای چند لحظه از جمع جدا شوید.
۴- اگر کمکی از دستتان بر میآید حتما انجام دهید
طبق اصول راهنمای آداب معاشرت مهمانی زمانی که میزبان برای سرو غذا به آشپزخانه میرود حتما از او بخواهید که اجازه دهد شما هم کمک کنید. مثلا بگویید: خوشحال میشوم سالاد را آماده کنم یا پارچ آب را پر کنم. حتی اگر میزبان به تعارف از شما خواست که زحمت نکشید شما کوتاه نیایید و کمک کنید. بعد از شام هم در جمع کردن میز و شستن و خشک کردن ظرفها به میزبان کمک کنید.
۵- در غذا خوردن افراط نکنید
حتی اگر تمام هفته را غذا نخورده باشید به پیش غذاها و فینگرفودهای روی میز یورش نبرید. تعادل را رعایت کنید. با دهان پر صحبت نکنید و مراقب باشید سوپ یا مایعات را هورت نکشید. موقع غذا خوردن حواستان باشد ملچ و مولوچ نکنید.
۶- در مهمانی در مورد دیگران، بیماری یا خبرهای بد صحبت نکنید
آداب معاشرت مهمانی یعنی اینکه زمانی که به مهمانی دعوت میشوید در مورد دکور و وسایل منزل میزبان، افرادی که در مهمانی حاضر نیستند، موضوعات ناراحت کننده مثل بیماری یا اخبار بد صحبت نکنید. مهمانی زمانی برای خوشگذرانی است و با اینگونه صحبتها اوقات سایرین را مکدر نکنید.
به جای آن در مورد بچهها، موفقیتهایشان، مسافرت، کتابهایی که خواندهاید، فیلمهایی که دیدهاید، نتیجه مسابقات ورزشی و … صحبت کنید.
۷- از میزبان دو بار تشکر کنید
طبق اصول آداب معاشرت در مهمانی باید از میزبان دو بار تشکر کرد. یک بار موقع خداحافظی و یک بار دیگر فردای روز مهمانی به صورت تلفنی. اگر مهمانی رسمی بوده فردای روز مهمانی با یک یادداشت رسمی به صورت ایمیل یا یک نامه تشکر آمیز از طریق پیک به دست میزبان برسانید و از او بابت زحماتش تشکر کنید.
۸- مناسب میهمانی لباس بپوشید
یکی از مواردی که در شخصیت افراد موثر است نحوه لباس پوشیدن آنهاست. سعی کنید وقتی به میهمانی می روید بوی خوش بدهید و لباس آراسته و تمیز بپوشید، این کار شما احترامی که برای میزبان قائل هستید را نشان می دهد.
۹- در صورت امکان برای میزبان هدیه ببرید
اگر برای اولین بار است به خانه کسی میروید، ادب حکم میکند تا چیزی به عنوان هدیه در نظر بگیرید. میتوانید یک جعبه شکلات، شیرینی یا گل بخرید و یا یک هدیه کوچک به سلیقه خودتان برای او بخرید. در صورتی که میزبان فرزند کوچک دارد، میتوانید یک هدیه کوچک برای کودک خانواده بخرید و با این کار او را خوشحال کنید.
به یاد داشته باشید که منظور از هدیه به هیچ عنوان هدیه گران قیمت نیست بلکه شما میتوانید با یک هدیه کوچک هم به خودتان و هم طرف مقابلتان احترام بگذارید و باعث خوشحالی میزبان شوید.
نکاتی که باید در مورد آداب معاشرت در مهمانی بدانید
*تعارف برای مهمانی لازم است، اما فراموش نکنید که تعارف بیش از حد میتواند مهمانها را معذب کند و حس بدی به آنها منتقل کند.
*این که چگونه مهمان دعوت کنیم اهمیت زیادی دارد، اما بهتر است قبل از دعوت مهمانها یاد بگیریم که چگونه میزبان خوبی باشیم و آداب و معاشرت در مهمانی را به نحو احسن انجام دهیم.
*فراموش نکنید تعارف بیش از حد، استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه، صحبت کردن در مورد اتفاقات منفی و همچنین حرف زدن با دهان پر در لیست کارهایی که در مهمانی نباید انجام دهیم قرار دارند.
سوالات متداول
مهمترین آداب خداحافظی در مهمانی چیست؟
از مهمترین آداب معاشرت خداحافظی با مهمانها این است که در زمان خداحافظی از مهمانهای خود به خاطر آمدنشان تشکر کنید.
چگونه میزبان خوبی باشیم؟
برای اینکه میزان خوبی باشید باید مهمانها را با احترام دعوت کنید، برنامه ریزی کنید، به گرمی از مهمانها استقبال کنید، انعطاف پذیر باشید و یک سرگرمی برای مهمانها در نظر بگیرید و در زمان خداحافظی از مهمانهای خود تشکر کنید.