تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیدهاید؟ ساعتها خیره میشود به مانیتور، کلیک و تایپ میکند. هرکس نداند فکر میکند مشغول یللی تللی کردن است اما همان لحظاتی که به مانیتور خیره شده و قهوهاش را مزه مزه مینوشد مشغول فروش میلیونی یا حتی میلیاردی است. چه شغل خوبی است مگه نه؟ شما هم میخواهید بدانید این دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست و دقیقاً چه کار میکند؟ پس برویم سر وقتش...
در این مقاله میخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کانالهای اصلی بازاریابی دیجیتال کدامند؟ و در نهایت چه بخشهایی دارد
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال.
به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.
دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً گسترده است. از اصول اولیه بازاریابی دیجیتال که پایه فروش اینترنتی است شروع میشود تا لحظهای که فروش میلیونی خود را رصد میکنید.
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
هنوز هم از روشهای بازاریابی سنتی استفاده میشود. هنوز تراکت پخش میکنند، بیلبورد میزنند، تبلیغ تلویزیونی میروند. اما اطراف را که نگاه کنید، کمتر کسی را میبینید که تراکتهای پخششده را بگیرد و بخواند و بعد تصمیم بگیرد زنگ بزند.
در ماشین به جز راننده که حواسش به رانندگیست، بقیه معمولاً سرشان در گوشی است. وقتی کسی به جاده نگاه نمیکند، چه کسی آن بیلبوردها را خواهد دید؟
کسی منکر بازاریابی سنتی نیست ولی الان نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی کار در اینترنت وقت میگذارنند. اگر میخواهید به این افراد دسترسی پیدا کنید و توجشان را جلب کنید، دیجیتال مارکتینگ برای شما مهم و ضروری است.
چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:
- روشها و ابزارهای متنوعی دارد
- مقرون به صرفهتر از روشهای سنتی بازاریابی است
- در دیجیتال مارکتینگ زمین بازیتان با برندهای بزرگ یکی است و این امکان را دارید که با بزرگهای صنعت خود رقابت کنید
- دیجیتال مارکتینگ قابل اندازهگیری و تحلیل است.
- میتوانید مخاطبان را هدفمند و انتخاب کنید و هدفمند تبلیغات کنید.
- تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسانتر است.
- در دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل و کیفیت سرنخها بیشتر است
- یک تعامل دو طرفه وجود دارد
بازاریابی برونگرا و درونگرا: دو رویکرد کلی بازاریابی دیجیتال
ما در دیجیتال مارکتینگ دو رویکرد کلی داریم: بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا.
بازاریابی برونگرا به زبان ساده یعنی «اول ما به سراغ مشتری برویم.» مثلاً وقتی از جلوی مغازهای رد میشوید و فروشنده سعی میکند شما را به داخل مغازه بکشاند یا وقتی که هنگام تماشای برنامۀ مورد علاقهتان تبلیغات بازرگانی پخش میشود، در واقع آن کسبوکار به سراغ شما آمده است. روشهایی مثل رپورتاژ آگهی یا تبلیغات بنری زیرمجموعۀ این نوع بازاریابی هستند.
اما چطور میشود کاری کرد که خودِ مشتری به سراغ شما بیاید؟ اینجاست که ایدۀ بازاریابی درونگرا یا ربایشی مطرح میشود.
در بازاریابی درونگرا به جای آنکه وقت و هزینه خود را صرف پیدا کردن مشتری کنید، آن را صرف افزایش کیفیت رسانههای خود (مثل سایت و شبکههای اجتماعی) میکنید. با این هدف که کاری کنید مشتری در زمان نیاز، شما را پیدا کند، پس از آن در مسیر خرید هدایت شود و در هر مرحله از مسیر خود، چیزی با ارزش از شما دریافت نماید. در بازاریابی ربایشی تمرکز اصلی شما بر روی جذب مشتری از طریق ارائه محتوای با ارزش و مرتبط است.
دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از روشهای بازاریابی درونگرا و برونگراست.
کانالهای اصلی دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
شما از طریق کانالها و رسانههای مختلف میتوانید بازاریابی دیجیتال را عملی کنید که در سه دسته زیر قرار میگیرند.
سایت و فروشگاه اینترنتی:
وبسایت اصلیترین پایگاه مشتریان شماست!. دیگر نمیتوانید مثل کسبوکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز میشود! سه چیز در روند بازاریابی دیجیتال سایت شما مهم است. رابط کاربری، تجربه کاربری و ریسپانسیو بودن.
منظور از رابط کاربری یا به اصطلاح UI همان ظاهر سایت شماست. شرکت Adobe در تحقیقات خود اعلام کرده: «اگر رابط کاربری سایت شما زیبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتوای سایت از آن خارج میشوند»
دومین چیزی که باید به آن توجه کنید User Experience یا به اختصار (UX) است. اگر خودمانی بخواهم بگویم، تجربه کاربری در حقیقت همان حسی است که کاربر در حین کار کردن با وبسایت شما دارد.
مثلاً اگر وبسایت شما خیلی کند باشد یا پیدا کردن یک گزینۀ مهم برای کاربر سخت باشد، قطعاً خاطرۀ بدی از شما در ذهنش باقی خواهد ماند. اما اگر به زیبایی همه چیز در جای خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بیشتری را در سایت شما میگذراند. به طور کلی هر چه بتوانید زمان ماندگاری کاربران را در وبسایت خود افزایش دهید، احتمال خرید آنها بیشتر خواهد شد.
مورد دیگری که باید در اینجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو بودن (Responsive) سایت شماست. اگر وبسایت شما به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشد، خیلی سریع خودش را با اندازۀ صفحۀ کاربر وفق میدهد تا مطالب شما به صورت درست نمایش داده شوند؛ ولی در غیر اینصورت بهم ریخته شدن ظاهر سایت باعث فرار کاربران خواهد شد.
شبکههای اجتماعی:
شبکههای اجتماعی به دلیل پرطرفدار بودن و حضور کاربران زیاد، کمک میکنند که کسب و کار شما دیده شود. از دور وش این شبکهها به کسب و کار شما کمک میکنند؛ یا اول راه هم هستید و میخواهید خیلی کم هزینه کسب و کارتان را شروع کنید. یا کسب و کار دارید و از شبکههای اجتماعی برای رشد کارتان استفاده میکنید.
و سایر پلتفرمها:
پلتفرمهای دیگری هم هستند که در دیجیتال مارکتینگ به کمک شما میآیند؛ مثلاً آپارت، یوتیوب، ایمیل، دیوار و ...
بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن را بشناسید
در این بخش از مقاله بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح میدهیم.
پیشنهاد میکنیم بعد از آشنایی اولیه اگر قصد دارید یک دیجیتال مارکتر حرفهای شوید در «دوره جامع دیجیتال مارکتینگ نوین» شرکت کنید. این دوره یکی از بهترین منابع دیجیتال مارکتینگ ایران است که تمامی سرفصلهای مهم بازاریابی دیجیتال را پوشش میدهد. برویم سراغ بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ.
بازاریابی محتوایی
گفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند.
منابع زیادی برای پیدا کردن این اطلاعات وجود دارد. ولی چه کسی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر میتوانید محصول خود را معرفی کنید تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟
بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت
محتوا انواع مختلفی دارد؛ مثلِ محتوای متنی، محتوای ویدئویی، محتوای تصویری. ولی برای شروع یک کسبوکار، محتوای متنی به دلیل پراستفاده بودن و توجه گوگل به آن اهمیت بیشتری دارد، پس ابتدا تمرکزتان را روی این بخش بگذارید.
برای داشتن یک وبلاگ عالی به موارد زیر توجه کنید:
- باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید تا بفهمید کاربران این روزها چه موضوعاتی را بیشتر سرچ میکنند. با تمرکز روی این کلمات میتوانید بهصورت هدفمند در صفحه نتایج (SERP) گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را وارد سایت خود کنید.
- سعی کنید با تولید محتوای به روز و جذاب اعتماد مشتریان به خود جلب کنید.
- از لحن تبلیغاتی در مقالات خود استفاده نکنید. این کار باعث میشود تا مشتریان کمتر به شما اعتماد کنند.
- حتماً بخش نظرات را به وبلاگ خود اضافه کنید. مشاهدۀ نظرات سایر خوانندگان باعث میشود تا کاربران جدید به شما خیلی راحتتر اعتماد کنند.
اگر به دنبال یک منبع خوب و کامل برای شروع میگردید، حتماً به صفحه «آموزش بازاریابی محتوا» سایت ما سری بزنید.
سئو (SEO)؛ از هیچ تا لینک یک
فرض را بر این میگذاریم که سایتتان را ساختهاید و محتوای آن را هم بارگذاری کردهاید؛ حالا کاربران چگونه باید سایت شما را پیدا کنند و محتوای آن را بخوانند؟
اینجا سئو (SEO) وارد عمل میشود. سئو به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاههای نخست نتایج جستجوی کاربران (در صفحۀ SERP) قرار میگیرید؛ و بدیهی است که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایتتان خواهند شد. جذب مخاطب بیشتر، مساوی است با فروش بیشتر و سود بیشتر.
بخش بزرگی از کسانی که وارد وبسایت شما میشوند از طرف گوگل میآیند. اگر بخواهم یک عدد تقریبی بگویم، بیش از 50 درصد ورودی اکثر وبسایتها از گوگل است. از آنجایی که بحث سئو خیلی مهم و حیاتی است، ما در نوین مقالههای زیادی درباره سئو نوشتهایم. سیر تا پیاز سئو سئو را میتوانید در مقالات صفحه سئو در آکادمی نوین پیدا کنید. اگر تازهکار هستید توصیه میکنیم از مقالۀ درک سئو شروع کنید.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)
لطفا به این سوال جواب بدهید: چند نفر میشناسید که از هیچکدام از شبکههای اجتماعی استفاده نکنند؟ در مورد خودم بیش از 90 درصد افرادی که میشناسم لااقل از یک شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام استفاده میکنند.
شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هستند. پیج شما در شبکههای اجتماعی مثل مغازهای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید اما میتوانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید.
به طور کلی فعالیت در شبکههای اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر میکند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد. برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد و آنها به خرید تشویق میکنند.
برای مطالعه بیشتر، به هیچ وجه مطالب صفحۀ «آموزشهای شبکههای اجتماعی» را از دست ندهید.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
در سال 2014 موسسه مککینزی (McKinsey and Company) تحقیقی در مورد ایمیل مارکتینگ انجام داد. به طرز جالبی نتیجه این تحقیق نشان داده به ازای هر واحد پول سرمایهگذاری شده در ایمیل مارکتینگ، 40 برابر بازگشت سرمایه ایجاد میشود؛ البته ایمیل مارکتینگ نسبت به سایر روشهای بازاریابی کمی حساستر است. چرا؟
چون تعداد ایمیلهای اسپم (یا جَفنگ) که برای کاربران فرستاده میشود خیلی زیاد است. به همین خاطر اگر ایمیل شما حاوی مطالب ارزشمند و مهمی برای کاربر نباشد به احتمال زیاد سر از سطل آشغال درخواهد آورد! پس باید روی زمان ارسال، تعداد و محتوای ایمیل خود دقتی دوچنان داشته باشید تا کاربران ایمیل شما را اسپم تلقی نکنند.
محتوای ایمیلها در هر کسبوکاری فرق میکند، ولی برای این که عملکرد موفقتری داشته باشید ما با توجه به تجربۀ خودمان چند پیشنهاد برای شما داریم:
- ایمیل خوشامدگویی هنگام عضویت
- ارسال پیشنهادات ویژه
- ایمیل تشکر بعد از دانلود و پیشنهاد محتواهای مشابه
البته این نکته را هم بگویم که کارکرد اصلی ایمیل مارکتینگ پرورش و حفظ سرنخهای فروش است؛ نه برای به دست آوردن سرنخهای جدید. یعنی شما با استفاده از این روش میتوانید کاربرانی که قبلاً ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار دادهاند هدفگیری کرده و احتمال خرید آنها را افزایش دهید. برای اطلاع بیشتر میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
به دلیل استفادۀ غلط برخی کسبوکارها از بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) این تصور به وجود آمده است که فرستادن پیامکهای تبلیغاتی کاری بیهوده است و دیگر مردم به اساماسهای تبلیغاتی توجهی نشان نمیدهد.
خب این تصور کاملاً اشتباه است. پیامک یک ابزار ارتباطی فوقالعاده است. ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه میدهد یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از شیوههای زودبازده و کمهزینه در بازاریابی است و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش غیر قابل انکار است؛ منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.
بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمیخواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.
پیشنهاد میکنم برای شروع یادگیری ایبوک رایگان آموزش بازاریابی پیامکی را از آکادمی نوین دانلود کنید و سر فرصت به مطالعه بخوانید. بعد از آن هم میتوانید فقط ۲ ساعت و نیم وقت بگذارید و در دورۀ آموزش بازاریابی پیامکی فوت و فن کار را یاد بگیرید.
خب، الان دیگر با تمام روشها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید. در بخش آخر با هم نگاه عمیقتری به دو رویکرد کلی در بازاریابی خواهیم انداخت که برای درک کارکرد دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید است.
تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)
تبلیغات دیجیتال یکی از اساسیترین ستونهای دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این نوع تبلیغات میتوانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیقی اندازهگیری کرده و آن را بهینه کنید.
در دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها به چند روش تبلیغات میکنند که در ادامه آنها را تک تک توضیح میدهیم.
تبلیغات در گوگل (Google Ads)
اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل (معروف به گوگل ادز).
تبلیغات در گوگل خود به دو دسته تقسیم میشود:
- تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغ شما در سایتها و اپلیکیشنهای همکار گوگل (مثل یویتوب) نمایش داده میشود.
- تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) به نمایش میگذارد.
به طور کلی تبلیغات در گوگل به صورت کلیکی یا PPC انجام میشود. به ازای هر کلیک، مبلغی از حسابتان کم میشود و تا زمانی که شارژ حسابتان به پایان برسد، تبلیغ شما در نتایج جستجو حضور خواهد داشت.
بزرگترین مزیت تبلیغات کلیکی گوگل قابلیت هدفگیری دقیق کاربران است. یعنی شما میتوانید دقیقاً مشخص کنید که تبلیغ شما برای چه کسانی و در چه زمانی نمایش داده شود. این افراد زن باشند یا مرد؟ سن آنها چقدر باشد؟ اهل کدام کشور باشند؟ علایقشان؟ و ... خیلی چیزهای دیگر! در تصویر زیر نمونهای از تبلیغات گوگل را مشاهده میکنید که با جستجوی کلمه «خرید بلیط هواپیما» نمایش داده شده است.
اگر کمی دقت کنید، متوجه تگ «Ad» (به معنی تبلیغ) در کنار این نوع نتایج میشوید که نشان میدهد این نتیجه جزوء نتایج پولی است.
هر چند تبلیغات گوگل یکی از موثرین و هدفمندترین روشهای تبلیغاتی در دنیاست، اما دقت کنید که تبلیغات گوگل به هیچ عنوان جای سئو را نمیگیرد .زیرا تبلیغ شما تا زمانی نمایش داده میشود که پول پرداخت کنید. بنابراین در کنار استفاده از این روش، سئو را فراموش نکنید.
مدیریت تبلیغات در گوگل خودش به تنهایی یک تخصص و شغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ است.
منبع خوب برای یادگیری؟ پیشنهاد میکنیم خودتان را با خواندن مقالات خسته نکنید و در دوره جامع تبلیغات گوگل آکادمی نوین شرکت کنید. بدون اغراق بعد از این دوره میتوانید به خودتان بگویید متخصص گوگل ادز.
رپورتاژ آگهی (Advertorial)
رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری (و با لحنی بیطرف) به مخاطبان عرضه میشود؛ به صورتی که مخاطب در نگاه اول متوجه جنبۀ تبلیغاتی آن نشده و تصور میکند در حال مطالعه یک مطلب عادی است. این بیطرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان میشود.
در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکتها به منظور برندسازی یا معرفی کسبوکار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه میکنند. در مرحله بعد، این گزارش برای انتشار به خبرگزاریها، وبسایتهای معتبر و مرتبط با کسبوکار برند ارائه میشود. سپس، این سایتها مقاله را با دریافت پول منتشر میکنند.
استفاده از رپورتاژ آگهی هم به برندسازی کمک زیادی میکند و هم به جهت بکلینکهایی که دریافت میکنید، روی سئوی سایتتان تاثیر خوبی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم ایبوک رایگان راهنمای انتشار رپورتاژ خبری را مطالعه کنید. اگر هم قصد استفاده از این روش بازاریابی را دارید نوین میتواند رپورتاژ شما در تمام وبسایتهای پربازدید با تخفیفی خوبی منتشر کند.
تبلیغات اینفلوئنسری
تبلیغات اینفلوئنسری یک روش بازاریابی در شبکههای اجتماعی است؛ کسب و کارها از یک اینفلوئنسر و افراد پرمخاطب شبکههای اجتماعی میخواهند که محصول، خدمت یا برندشان را معرفی کنند و از طریق آنها، پیام خود را به تعداد زیادی از مخاطبان میرسانند.
تبلیغات همسان
تبلیغ همسان، نوعی از تبلیغ بنری است که شبیه محتوا و یا مطالب میزبان است. سایت میزبان تبلیغ شما را در کنار دیگر مطالب سایتش و یکپارچه با قالب خود قرار میدهد؛ این باعث میشود که کاربر اعتماد بیشتری به آن مطلب داشته باشد و آن را نادیده نگیرد. کاربر با کلیک بر روی این تبلیغ، مستقیم به صفحه اصلی سایت شما یا هرجایی که شما لینک داده باشید، هدایت میشود.
تبلیغات بنری
وقتی وارد سایتهای پربازدید میشوید، حاشیهها و اطراف آن، عکسها و تصاویر تبلیغاتی را میبینید که با طراحیهای جذاب، خودنمایی میکند. اینها تبلیغات بنری هستند. تبلیغات بنری یعنی اینکه شما برای یک مدت زمان مشخص، بنری از یک سایت را میخرید تا تبلیغات خود را در آن قرار دهید.
تبلیغات نوتیفیکیشن
این یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشتهاید. گاهی روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده میشود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید. این نوع از تبلیغات، تبلیغات نوتیفیکیشن هستند که به Push notification هم شناخته میشود. البته در این نوع از تبلیغ از کاربر برای ارسال نوتیفکیشن اجازه گرفته میشود.
مثلاً در بالای سایت از شما پرسیده میشود که آیا میخواهید که تخفیفهای جدیدی برایتان ارسال شود. در صورت تایید پوش نوتیفیکیشن برایتان فعال میشود.
تعامل، تعامل، تعامل! برگ برنده بازاریابی دیجیتال
تعامل یکی از آن چیزهایی است که در بازاریابی سنتی وجود ندارد و یک مبحث به شدت مهم در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود . چرا؟ چون همه چیز مجازی است و من مشتری کمتر اعتماد میکنم، ممکن است ابهاماتی داشته باشم و...
نعامل با مشتری باعث میشود که این اعتماد تقویت شود و مشتری راحتتر مراحل خرید را طی کند. در واقع تعامل اصولی با مخاطبان برای ترغیب آنها به خرید و نگهداری آنهاست.
کسب و کارها برای تعامل کردن با مخاطبانشان از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از مهمترینهایش تعامل در شبکههای اجتماعی است که خودتان میدانید؛ لایک میکنند، کامنت میگذارند، سوال میپرسند و ...
در دنیای بازاریابی دیجیتال و چند ابزار مهم دیگر نیز برای تعامل وجود دارد:
- پیامک: همانطور که گفتیم پیامک یک ابزار ساده و پر سرعت است که یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل میدهد. پیامک فقط برای تبلیغ کردن نیست. تمام اطلاع رسانیها از مرحله قبل از خرید تا پس از تحویل با پیامک انجام میشود.
- ایمیل: ایمیل هم مثل پیامک یک وسیله ارتباطی با مخاطب است و همان کارایی را دارد ولی با امکانات بیشتنر و ظاهری زیباتر.
- نوتیفیکیشن: این یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشتهاید. وقتی وارد بعضی سایتها میشوید، آن بالای صفحه از شما میپرسد که میخواهید مطالب یا محصولات جدید به شما اطلاع داده شود یا خیر؟ با این روش میتوانید با مخاطب خود تعامل داشته باشید.
- چت آنلاین: چت آنلاین سرویسی است که روی وبسایت شما قرار میگیرد و مشتری شما میتواند از این طریق با تیم پشتیبانی یا فروش شما ارتباط برقرار کند و نظرات، سوالات و انتقادات خود را مطرح کند.
اینها 4 ابزار مهم بودند که کسب و کارها به طور مستقیم و غیر مستقیم برای تعامل با مشتری از آنها استفاده میکنند
تحلیل دیجیتال؛ رصد مسیر دیجیتال مارکتینگ
حتی اگر تمام بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را به بهترین شکل انجام دهید، بدون تحلیل، از هیچچیز مطمئن نخواهید بود. یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ امکات تحلیل دقیق اطلاعات و رفتار کاربران است. شما با استفاده از ابزارهای مختلف میتوانید آمار دقیق کاربران، رفتار آنها، و نتایج استراتژیهای خود را ببینید. چیزی که در بازاریابی سنتی به هیچ وجه وجود ندارد.
دو ابزار تحلیل در دیجیتال مارکتینگ که شما هم آنها را خوب میشناسید، گوگل سرچ کنسول، و گوگل آنالیتیکس هستند. این دو ابزار برای گوگل هستند که عاشق اطلاعات و تحلیل رفتار کاربر است.
گوگل سرچ کنسول
سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایتها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیبیابی میکند. با سرچ کنسول میتوانید ببینید کاربران با جستجوی چه کلیدواژههایی به سایت شما وارد میشوند، رتبه صفحات شما در نتایج جستجو چطور است و در کل وبسایت شما از نظر گوگل در وضعیت مناسبی هست یا نه. در مقاله «آشنایی با سرچ کنسول» این ابزار را به صورت کامل معرفی کردیم.
- آدرس: search.google.com/search-console
- هزینه: رایگان
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس یا همان آنالیز مهمترین ابزار تحلیل در دیجیتال مارکتینگ است که هر وبمستری باید بلد باشد.
با این ابزار میتوانید رفتار کاربران در وبسایت، بازدیدها، میزان ورودی از منابع مختلف، کمپینهای تبلیغاتی، موقعیت جغرافیایی و خلاصه هرچیزی که مربوط به تحلیل و رصد کاربران خود نیاز دارید را به دست آورید.
این تمام بخشهای دیجیتال مارکتینگ و مهمترین ابزارهایش بود، در مقاله «بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ» بیش از 50 ابزار کاربردی که در دیجیتال مارکتینگ استفاده میشود را لیست کردیم و کاربردشان را توضیح دادهایم. اگر قصدتان حرفهای شدن است، این مقاله را هم بخوانید.
خب مقاله ما تا اینجا کارش تمام است اما بیایید در ادامه با یک مثال میبینیم که بازاریابی دیجیتال در عمل چه کمکی به کسب و کارها و افراد میکند.
بازاریابی دیجیتال در عمل چه کار میکند؟
آخرین کالایی که آنلاین خریدید یادتان هست؟ ما فرض میکنیم به دنبال خرید گوشی موبایل هستید تا ببینیم یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در این فرایند خرید چه نقشی دارد.
مرحله اول: جستجو
طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند. این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.
اگر گوشیباز نیستید و از مدلهای جدید عرضه شده خبر ندارید، با جستجوی عبارتهایی مثل: «بهترین گوشیهای جدید»، «بهترین موبایل زیر ۵ میلیون»، «گوشی سامسونگ ۲۰۲۰» سعی میکنید تا فهرستی از مدلهای قابل انتخاب را پیدا کنید.
نقش دیجیتال مارکتینگ در این مرحله به چند بخش قابل تقسیم است. اول باید مقالات یا ویدیو مطابق نیاز شما تهیه و منتشر کرده باشد. این بخش کار همان بازاریابی مبتنی بر محتوا است. دوماً وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید سئو (SEO) باشد. به زبان ساده یعنی صفحه یا وبسایت در میان هزاران نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی بگیرد.
مرحله دوم: مقایسه
وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدلها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو میکنید. در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک میکنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا میشوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ میتواند تبلیغات را طوری بهینهسازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.
معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمیکنیم و چندین تب همزمان باز میکنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا میکنند. در این مرحله کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند و در کل تجربه کاربر رضایتبخش باشد. اینجا مهارتهای طراحی، تجربه و واسط کاربری نقش پیدا میکنند.
به علاوه باید به کمک ابزارهای تحلیل دیجیتال مثل گوگل آنالیتیکس درک کرد که کاربران از چه منابعی وارد وبسایت میشوند، چه کارهایی انجام میدهند و چه چیزی باعث میشود از خرید منصرف شوند.
مرحله سوم: ترغیب به خرید
بعد از کلی تحقیق به یک انتخاب نهایی میرسید. قیمتها، گارانتی و لوازم جانبی را هم بررسی میکنید و در نهایت تصمیم میگیرید از یک فروشگاه نه چندان مشهور خرید کنید.
در مراحل خرید کارها به خوبی پیش میرود و پیامکی دریافت میکنید که ثبت سفارش را تایید میکند.
مرحله چهارم: وفادارسازی و بازگشت مشتری
از گوشی که خریدهاید راضی هستید و هرکسی میپرسد ار کجا خریدی نام فروشگاه اینترنتی را میگویید. فرضاً گلس و قاب برای گوشی نخریدهاید. در همان روز پیامکی از طرف فروشگاه اینترنتی دریافت میکنید که گلس و قابهای این مدل ۳۰ درصد تخفیف خوردهاند. گلس و قاب را هم از همین فروشگاه سفارش میدهید. در پیامک تبلیغ لینک صفحه اینستاگرام فروشگاه هم گذاشتهاند؛ بعد از نگاهی به صفحه اینستاگرام از محتوایش خوشتان میآید و دنبالش میکنید.
در این مرحله دیجیتال مارکتر تلاش میکند با ارسال پیام، تبلیغات، مدیریت شبکههای اجتماعی و تدوین کمپینهای فروش اینترنتی، کاری کند که مشتریان قبلی را به خرید دوباره بکشاند.
پس در کل یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کنار دیگر افراد متخصص تلاش میکند تا فروش یا ارائه خدمات در بسترهای دیجیتال به بهترین شکل ممکن انجام شود.
کلام آخر
همانطور که دیدید دیجیتال مارکتینگ دنیای بزرگی دارد و فقط به ابزارهایی مثل سایت و اینستاگرام محدود نمیشود.
اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح میخواهید دیجیتال مارکتر شوید باید بدانید که دیجیتال مارکتینگ هنر و علمی است که برای متخصص شدن در آن باید سالها وقت بگذارید و علاوه بر آن باید به اصول و مبانی علم بازاریابی هم تسلط خوبی داشته باشید. اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.