در منوی رستوران چه ویژگی هایی باید رعایت شود؟
ویژگی های منوی رستوران یکی از راه های افزایش فروش هستش اما فروش رستوران زمانی اتفاق میافتد؟
زمانی که که چند آیتم مهم دست به دست همدیگه بدن!
زمانی که میخواید به رستوران بروید اولین چیزی که به آن دقت میکنید جای پارک رستوران و لوکیشن آن هست دومین آیتم دیزاین و یا دکور رستوران هست.
سومین آیتم نحوه برخورد و ارتباط گرفتن با پرسنل رستوران هستش که هر چقدر ارتباط صمیمیتر باشد شما احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و آیتم بعدی که بسیار مهم هستش منوی رستوران است.
حالا برای فروش رستوران چه باید کرد؟
اصول طراحی منو:
در طراحی منو یا اصول طراحی منو، به این شکل است که باید به نحوهی ساختار نوشتاری دقت شود. فونت نه انقدر ریز و نه انقدر درشت باشد تا آیتمهای منو به راحتی قابل خواندن باشند. همچنین، به انتخاب فونت نیز توجه لازم است. تم رنگبندی منو نیز باید با دقت اجرا شود. گروه بندی منو باید با رنگهای سازمانی مجموعه سازگاری داشته باشد و روی پسزمینهی مشکی یا سیاه، از رنگهای قرمز استفاده گردد. همچنین، طراح گرافیکی منو باید توانایی لازم را داشته باشد. این امر بهخاطر اهمیت طراحی منو در افزایش فروش رستوران است.
مقاله پیشنهادی: لیست کامل خط پخت در تجهیزات آشپزخانه صنعتی
بعد از انجام طراحی گرافیکی و چاپ منو، بهتر است منوی آنلاین نیز فراهم شود. این امکان به مشتریان میدهد تا با اسکن کد QR، منوی رستوران را بر روی گوشی خود مشاهده کنند و سفارش خود را بهصورت آنلاین ثبت و پرداخت نمایند.
خیلی از رستورانها امروزه از سیستم سفارش گیری آنلاین استفاده میکنند. در این روش، مشتریان بهصورت مستقیم روی گوشی خود سفارش خود را ثبت کرده و سپس پرداخت را آنلاین انجام میدهند. این امر باعث صرفهجویی در زمان صندوقدار و گارسون میشود و آنان میتوانند به کارهای ضروریتر در رستوران اختصاص دهند. بنابراین، فرآیند سفارشگیری بهصورت حضوری انجام نمیشود، بلکه پرداخت مشتریان بهصورت آنلاین صورت میپذیرد.
- اصول طراحی منو
تنوع غذایی:
تنوع غذایی یکی از مهمترین اصول منوی غذای یک رستوران هستش آیتمهای اصلی که در منو باید باشد
پیش غذا که مجموعه ای از سالادها مانند سالاد یونانی سالاد سزار و …. ، و انواع و اقسام سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی تنوری و نان سیر
غذاهای اصلی که در رستوران های ایرانی میتوان از چلو کباب جوجه کباب، کباب برگ ،کباب نگیندار ، انواع خورشتها مانند قیمه قورمه سبزی فسنجان و غیر یاد کرد.
در رستورانهای فرنگی و یا فست فودها می توان از انواع پیتزا مانند مارگاریتا ، پپرونی، گوشت و قارچ، مرغ و قارچ، پیتزای مخلوط و در اکثر فست فودها پیتزای مخصوص هم دیده میشود و از انواع پاستاها میتوان از معروفترین آنها به نام پاستا آلفردو و پاستا پستو نام برد
در رستورانهای بالای شهر یا اصطلاحا لاکچری یک سری آیتم بیشتر هم به چشم میخورد مانند لابستر ،استیک گوشت و استیک مرغ و … که بعضاً به قیمت نجومی به فروش میرسد.
داشتن توضیحات در منو:
گاهاً دیده میشود که سرآشپزها برای اینکه رستورانهایی که راهاندازی میکند مانند هم نباشد از اسمهای عجیب و غریب برای نامگذاری مهای منو استفاده میکند در این شرایط قطعاً مشتری دچار سردرگمی شده و این باعث کاهش فروش رستوران خواهد شد.
به عنوان مثال شما پاستای آلفردو که پاستای معروفی است را به نام پاستای بیانکا هم به چشمتان خورده است و ممکن است دچار سردرگمی شده باشید بهتر آن است که اگر آیتمهایی در منوی خود دارید توضیحاتی زیر آن بگذارید تا مشتریان به راحتی بتوانند انتخاب منوی خود را انجام دهند.
- داشتن توضیحات در منو
اصول قیمت گذاری منو
قیمت گذاری منوی رستوران یکی از کارهایی است که باید توسط یک متخصص انجام شود این قیمت گذاریها منو توجه به هزینههای جاری و کاست کنترل و یا هزینه تمام شده هر غذا باید انجام شود اگر قیمت گذاریها به درستی انجام نشود باعث زمین خوردن آن رستوران یا فست فود خواهد شد .
یکی از نمونههای بارز این قیمت گذاری کافی شاپها به چشم میخورد!
شما میدانید که قهوه آمریکانو از ترکیب اسپرسو و آب جوش تشکیل شده است اما چه میشود که در منوی کافه قهوه اسپرسو حدوداً ۴۰ هزار تومان و آب جوش تقریباً رایگان است و در نهایت قهوه آمریکانو در منو ۷۰ هزار تومان درج شده است پس این موارد باعث افت شدید دخل کافه رستوران و فست فود و هر صنفی که در این حوزه فعالیت میکند خواهد داشت .
- حالا سوال اینجاست که چطور باید تعامل را ایجاد کرد؟
تعامل با مشتری
زمانی که مشتری منو را در دست میگیرد بهتر آن است که با آن تعامل داشته باشیم زیرا که گاهاً مشتری برایش سوالی پیش میآید و بعضا از پرسیدن سوال صرف نظر میکند.
حالا سوال اینجاست که چطور باید تعامل را ایجاد کرد؟
زمانی که مشتری منو را در دست میگیرد بهتر آن است که با آن تعامل داشته باشیم زیرا که گاهاً مشتری برایش سوالی پیش میآید و بعضا از پرسیدن سوال صرف نظر میکند حالا سوال اینجاست که چطور باید تعامل را ایجاد کرد؟
یکی از مواردی که در هتل ها و رستوران های بالای شهر بیشتر به چشم میخورد بخش خوش آمد گویی یا wellcome است، که همیشه یک فردی جلوی درب ورودی به مشتریان خوش آمدگویی میکند و و تا میز مشتری را همراهی میکند.
این ارتباط مستقیم و چشمی، در بسیاری از موارد مانند زمانی که در غذای مشتری مشکلی پیش میآید یا مشتری از چیزی ناراضی است می تواند بسیار ساده تر مشکل را حل کرد چرا که با مشتری یا مهمان ما یک رابطه دوستانه از قبل ایجاد کردیم و برای دلجویی فقط یک عذرخواهی لازم است!!!!
اگر شما هم به فکر راهاندازی رستوران و فست فود هستید و یا نیاز به مشاوره در زمینه تجهیز آشپزخانه رستوران نیاز دارید ما برای شما پیشنهاد ویژهای داریم پس با ما در تماس باشید.
ساتراپ تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی است و شما می دانید که قیمتهای یک تولید کننده بسیار کمتر از واسطهها در بازار است و شما می توانید به صورت اقساط هم از ما خرید انجام دهید.