«تیتی» فیلمی سینمایی محصول ۱۳۹۹ به کارگردانی و تهیهکنندگی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک ارسلان امیری و آیدا پناهنده است.
این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سی و سومین فستیوال بینالمللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد. «تیتی» از نگاه منتقدان پایگاه خبری، تحلیلی «سینما سینما» بهترین فیلم سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر بوده است.
داستان فیلم سینمایی تیتی
در این فیلم یک فیزیکدان مشغول تحقیق درباره یک فرضیه است که به پایان جهان مربوط میشود. او در همین کشوقوس با زنی ملقب به «تیتی» آشنا میشود. تیتی از راه اجاره رحم به زوجهای نابارور کسب درآمد میکند و نامزد او مرد قابلاعتماد و اتکایی نیست.
تیتی زنی ساده است که میخواهد به دیگران خدمت کند و آرزویش این است که خانهای متعلق به خودش داشته باشد. آشنایی او و مرد فیزیکدان دریچه تازهای را به روی آنها میگشاید.
آیدا پناهنده، کارگردان، نویسنده و تهیهکننده فیلم سینمایی تیتی
آیدا پناهنده متولد ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ در تهران، فیلمساز، فیلمنامهنویس و تهیهکننده و فارغالتحصیل کارشناسی فیلمبرداری سینما و کارشناسی ارشد سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است.
او فعالیت ادبی و هنری خویش را از همان سالهای آغازین تحصیل با شرکت در جلسات نقد ادبی مجله کارنامه شروع کرد. نخستین داستان کوتاه او با عنوان «آنا» در نهمین شماره همین نشریه در سال ۱۳۷۸ به سردبیری هوشنگ گلشیری منتشر شد. از او تاکنون داستانهای دیگری چون «آخرین قربانی» و «زنانی که به سقف نگاه میکنند» منتشر شده است.
پناهنده در کنار فعالیت ادبی، فعالیتهای سینمایی خود را همزمان با تحصیل در دانشگاه با ساخت فیلمهای کوتاه شانزده میلیمتری آغاز کرد. تا اینکه بعد از تجربه چند فیلم کوتاه، اولین فیلم کوتاه موفق خود را به نام «آن دستها» (۱۳۸۴) به تهیه کنندگی مادرش ساخت. «آن دستها» برنده بهترین فیلم کوتاه در بخش «نگاه نو» (تجربی) جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شد و سرآغازی برای ساختن فیلمهای کوتاه بعدیاش همچون: «روشناییهای شهر» (۱۳۸۶)، «تاج خروس» (۱۳۸۷- برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی خانه سینما)، «گلدانهای زمستانی» (۱۳۸۸- نیمه بلند) و… شد.
آیدا پناهنده اولین فیلمنامه بلند داستانی خود را بهطور مشترک با ارسلان امیری نوشت. این فیلمنامه در قالب یک فیلم بلند تلویزیونی در سال ۱۳۸۶ به نام «گمشده در تاریکی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی علیرضا رئیسیان ساخته شد.
وی سپس شروع به ساخت فیلمهای بلند تلویزیونی کرد. او اولین فیلم بلند تلویزیونی خود را به نام «قصه داوود و قمری» به تهیه کنندگی کیانوش عیاری و محصول مرکز سیما فیلم در سال ۱۳۸۸ ساخت. فیلمنامه این فیلم نیز بهطور مشترک با ارسلان امیری نوشته شده بود. سپس به عنوان دومین تجربه خویش فیلم تلویزیونی «آبروی از دست رفته آقای صادقی» (۱۳۹۰) به تهیه کنندگی مهدی شفیعی و محصول مرکز سیما فیلم انجام پذیرفت و سومین فیلم تلویزیونی پناهنده به نام «از جنوب شرقی» (۱۳۹۱) به تهیه کنندگی یاسر خیر و محصول مرکز سیمای استانهای تلویزیون ساخته شد. این فیلم که بهطور کامل در استان سیستان بلوچستان، شهر چابهار و کنارک ساخته شد ترکیبی از بازیگران حرفه ای و بازیگران بومی استان بود. پناهنده همچنین ساخت سه فیلم مستند «ایراندخت» (۱۳۸۷) «خانه قمر خانم» (۱۳۸۹) و «برزخ» (۱۳۹۴) را در کارنامه خود دارد.
پناهنده اولین فیلم سینمایی بلند خود را به نام «ناهید» (۱۳۹۳) به تهیه کنندگی بیژن امکانیان و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز کرد. «ناهید» در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» در بخش نوعی نگاه شد و همچنین در سی و سومین جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین فیلمنامه (بهطور مشترک با ارسلان امیری) در بخش فیلمهای اول گردید.
«ناهید» در زمستان ۲۰۱۵ در کشور فرانسه توسط کمپانی ممنتو فیلمز (Memento Films) پخش و همزمان در بیش از سی و دو کشور جهان اکران عمومی شد. پس از موفقیتهای گسترده بینالمللی فیلم «ناهید»، پناهنده دومین فیلم سینمایی خود را به نام «اسرافیل» (۱۳۹۵) ساخت. فیلمنامه این فیلم هم همچون سایر آثار پناهنده بهطور مشترک با ارسلان امیری نوشته شده و اولین اکران جهانیاش در شصت و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم لندن BFI بود
. پناهنده سومین فیلم سینمایی خود را به نام «پاییز نیکایدوها» (The Nikaidos' Fall) در سال ۲۰۱۸ در کشور ژاپن ساخت. این فیلم که محصول مشترک ژاپن و هنگ کنگ بود به تهیه کنندگی فیلمساز برجسته ژاپنی نایومی کاواسه Naomi Kawase ساخته شد. ارسلان امیری فیلمنامهنویس مشترک، مرتضی قیدی مدیر فیلمبرداری و باقی عوامل فیلم همگی از کشور ژاپن بودند. «پاییز نیکایدوها» برای نخستین بار در پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم نارا در کشور ژاپن به عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد و سپس در چهل و سومین جشنواره بینالمللی فیلم هنگ کنگ به نمایش درآمد. «پاییز نیکایدوها» در ژانویه ۲۰۱۹ در ژاپن اکران عمومی شد.
چهارمین فیلم سینمایی پناهنده به نام «تیتی» که فیلمنامه آن به طور مشترک با ارسلان امیری به نگارش درآمده، در سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم توکیو به نمایش درآمد و به همین علت از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر محروم شد.
زمان اکران فیلم سینمایی تیتی و تاریخ پخش در شبکه نمایش خانگی
فیلم سینمایی «تیتی» روز چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ اکران عمومی خود را بهصورت رسمی در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است.
تا بدین لحظه هیچگونه خبری مبنی بر زمان پخش در شبکه نمایش خانگی «تیتی» رسانهای نشده است. بهمحض انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی، فیلم باز آن را برای دانلود قانونی با کیفیتهای مختلف و اینترنت نیمبها در دسترس مخاطبان عزیز قرار میدهد.
دانلود قانونی فیلم سینمایی تیتی
بعد از اکران سینمایی فیلم «تیتی»، این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود، بلافاصله پس از پخش فیلم سینمایی «تیتی» شما میتوانید از طریق فیلم باز بهراحتی و بهصورت قانونی و باکیفیت بسیار بالا و البته با مصرف اینترنت نیمبها این فیلم سینمایی را دانلود نمایید و از تماشای آن لذت ببرید.
حاشیههای فیلم سینمایی تیتی
- در آغاز نمایش فیلم «تیتی»، آیدا پناهنده کارگردان، نویسنده و تهیهکننده فیلم با اشاره به خوشحالیاش بابت اکران «تیتی» به مخاطبان گفت: «امیدوارم بعد از دیدن فیلم، دختران و پسرانی که یکدیگر را دوست دارند، بیش از قبل به هم عشق بورزند؛ همسران بیشتر همدیگر را دوست داشته باشند و فرزندان و والدین بیشازپیش به هم محبت کنند؛ چون فرصت دوست داشتن در زندگی ما کوتاه است و این فرصت کوتاه را باید قدر دانست. عشق، حلقه مفقوده روزگار ماست.»
- «تیتی» در جدول ردهبندی منتقدان مجله فیلم که هرسال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار میشود در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه برگزیده شد. مجله فیلمنامهنویسیِ فیلم نگار در شماره ۲۱۸ خود این فیلم را بهعنوان محبوبترین فیلمنامه جشنواره سی و نهم فجر به انتخاب منتقدان این مجله معرفی کرد.
نقد و بررسی فیلم تی تی ؛ بهترین فیلم این روزهای سینمای ایران
جدیدترین فیلم سینمای ایران یعنی تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده به تازگی در سینما اکران شده است. این فیلم سال ۹۸ ساخته شده، اما اکران آن به تعویق افتاد.این فیلم که در روز اول اکران فروش نیممیلیاردی را تجربه کرده است از جهات مختلفی قابل بررسی است. لطفاً تا آخر مطلب با ما همراه باشید.
نقد و بررسی فیلم تی تی
جذابترین فیلم این روزهای سینمای ایران
فهرست عناوین این مقاله را میتوانید در لیست زیر مشاهده کنید. درباره داستان فیلم تی تی این فیلم از نگاه منتقدان امتیاز خوبی را کسب کرده و در همان روزهای ابتدایی اکران نشان داد که در بین مردم نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.
تحلیل فیلم تی تی آیدا پناهنده قبل از کارگردانی فیلم تی تی، ناهید، اسرافیل و پاییز نیکایدوها را کارگردانی کرده و تجربهای بسیار خوبی را در این زمینه پشت سر گذاشته است.
او با فیلم تی تی در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۹ در چهار رشته بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نامزد جشنواره شده بود. خوب است بدانید که نویسنده این فیلم یعنی ارسلان امیری، همسر آیدا پناهنده است.
نمایش اول فیلم تی تی در سی و سومین فستیوال بینالمللی فیلم توکیو در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. به همین جهت طبق نظر شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر چون نمایش اول فیلم تی تی در خارج از ایران صورت گرفته بود از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد.
این فیلم در جدول ردهبندی منتقدان مجله فیلم، در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه انتخاب و برگزیده شد. منتقدان نقدهایی به فیلم تی تی داشتند اما این موضوع مانع برگزیده شدن این فیلم نشد.
در فیلم تی تی چه میگذرد؟
داستان فیلم تی تی درباره یک استاد دانشگاه و فیزیکدان به نام ابراهیم (پارسا پیروزفر) با زنی ملقب به تی تی (الناز شاکردوست) آشنا میشود. تی تی در این فیلم دختری شهرستانی و سادهایست که شغلش نیروی خدماتی در یک بیمارستان است.
او با اجاره دادن رحم خود به زوجهای نابارور، کسب درآمد میکند. تی تی نامزدی دارد (هوتن شکیبا) که مرد قابل اعتمادی نیست. اما نکته جالب اینجاست که تی تی پاک در افکار خودش غرق شده و چشمانش را به روی حقیقت (نامزدی که از او سوءاستفاده میکند) بسته است.
ابراهیم که به شدت بیمار شده است به بیمارستانی میرود که تی تی در آن کار میکند. او قصد دارد فرضیه پایان دنیا را به اثبات برساند تا بتواند بشریت را نجات دهد. به همین دلیل همیشه کاغذهایش را با خودش به این طرف و آنطرف میبرد.
اما اینبار یکدفعه تمام کاغذهای پروژهاش را که حاوی اطلاعات مهمی هستند در بیمارستان جا میگذارد. در ادامه فیلم ابراهیم برای گرفتن کاغذهایش به سراغ تی تی میرود. در پایان فیلم نیز خواهیم دید که ابراهیم و تی تی در لانگ شاتی کنار دریا نشستهاند و به دنیایی فکر میکنند که هنوز جایی برای آنها دارد.
داستان فیلم تی تی بستری است برای نشان دادن شخصیتها و کاراکترهایی که در حال اعتلای اخلاقی و انسانی هستند. ابراهیم به دنبال چیزی است تا بتواند جهان را تغییر داده و از نابودی آن جلوگیری کند، هرچند در این قسمت از فیلم بیننده دوست دارد داستان شبیه فیلمهای هالیوودی روایت شود، اما در آخر ما با یک جنبه اخلاقی و انسانی روبهرو خواهیم شد.
ابراهیم به خاطر تی تی از تمام فرضیههایش دست میکشد و به این نتیجه میرسد که هیچ چیز مهمتر از نجات یا تربیت انسان دیگری نخواهد بود.
آیا فیلم تی تی در جذب مخاطب موفق عمل کرده است؟
نقد و بررسی فیلم تی تی اگر یادتان باشد در نقد و بررسی فیلم تی تی گفتم این فیلم چهارمین فیلم آیدا پناهنده بعد از فیلمهای ناهید، اسرافیل و پاییز نیکایدوها است. این فیلم آیدا پناهنده نیز مانند ناهید و اسرافیل، ویژگیهای مشترکی را دارا هستند این آثار روی یک زن تمرکز دارند و جالب اینکه داستان هر سه فیلم در شمال ایران و با چشماندازهایی از دریا و جنگل و طبیعت روایت شده است.
شاید این فکر کارگردان به نفع او تمام شده است. فضاهای عاشقانه و دراماتیک در این تیپ فیلمها، تأثیر روانی بسیار خوبی را بر روی مخاطبان آن خواهد گذاشت. استفاده از لهجهها و لباسهای محلی و لوکیشنهای جذاب و طبیعی این تأثیرگذاری را دوچندان کرده است.
طبق بررسی هلی صورت گرفته در تحلیل فیلم تی تی و در فیلمهای آیدا پناهنده زنان با تفکرات خاصی که دارند همواره از جامعه اطرافشان جدا هستند؛ اگر شخصیت ناهید را در فیلم ناهید دیده باشید میدانید که در این فیلم نیز ناهید با داشتن یک پسر نوجوان و شوهری که قبلاً از او جدا شده و حالا دست از سرش برنمیدارد، ناهید دوباره دل به دریا میزند و عاشق میشود.
در فیلم اسرافیل نیز شخصیت ماهی در بنبست خانواده سنتیاش، عاشق شده و برای عشقش تا پای مرگ میجنگد. اما باید بدانید خاصترین زن در فیلمهای آیدا پناهنده همین تی تی است؛ او زنی جدید در سینمای ایران به شمار میرود، او کمی شعبدهبازی میداند و گاهی حقههایی جادویی میزند. زنی تنها که رسالتش در این دنیا فقط بچه آوردن برای دیگران است و دیوانهای که یک شب تا صبح در دریا شنا کرده و دعا کرده تا حال ابراهیم خوب شود.
مزد تمام رنجهای تی تی این دیالوگی است که ابراهیم میگوید: «تو شبیه هیچ کدوم از زنایی که دیدم نیستی. اصلا شبیه زنا نیستی».
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است و به صورت محدود برای مخاطبان عام نیز در سینماها اکران شده بود. اما اگران عمومی این فیلم نشان داد، نه تنها در جشنوارهها، که در میان عموم مردم نیز به سبب بازیگران حرفهای و محبوبش و همچنین داستان تازه و جذابش موفق عمل کرده است.
ضعفهای فیلم تی تی از نگاه منتقدان
نقد فیلم تی تی در نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت آیدا پناهنده در تعیین جایگاه دوربین همچنان سردرگم است و در پلانها نیز با قابهایی از پشت درخت یا بوته و تکهای پارچه، تصاویر پشت سرهمی که به نمایش گذاشته این موضوع را نادیده گرفته است.
در این فیلم بعد از بیست دقیقه تازه داستان تعلیق و کنش داستان شروع میشودکه به زعم برخی از منتقدین ممکن است این نقص از سوی نویسنده باشد.
این موارد اصولی، باید رعایت شود و این نواقص باید در کارهای بعدی رفع شوند. زیرا ممکن است او را به نخنما کردن موضوعات دراماتیک متهم سازند. فرم روایی اثر، پایانبندی فیلم را کمارزش نشان میدهد.
در واقع سکانس ابتدایی در تلاش است تا نشان دهد که در حقیقت با نجات یک انسان ما تمام جهان را نجات خواهیم داد، اما این روایت به بدترین شیوه ممکن به تصویر کشیده شده است.
در نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت از منظر دیداری هیچ چیزی کم ندارد و از لحاظ شنیداری نیز با حضور بهمن اردلان همه چیز در این موضوع بسیار عالی است. صداگذاری و همچنین موسیقی فیلم گوشنواز است و کارگردان توانسته از طریق آوا نیز موقعیت جغرافیایی فیلمش را درست به مخاطب نشان دهد.
در سکانسی دیگری دیده میشود که تی تی کنار آتش نشسته و نامزدش از او میخواهد تا بین خودش و ابراهیم یکی را انتخاب کند، در اینجا با مشکل کارگردانی به وضوح دیده میشود؛ این سکانس پر از حس است. در دل تی تی طوفانی بر پا شده است.
اما دوربین کارگردان با گرفتن قاب مدیوم شات، عدم تواناییاش را از به تصویر کشیدن کشمکش درونی شخصیت نشان میدهد، دوربین او نمیتواند احساس و تصمیم تی تی را به درستی نشان دهد و مجبور میشود تا تمام بار فیلم و فیلمنامه را روی نقش اصلیاش الناز شاکردوست بیاندازد.
نتیجهگیری
در نقد و بررسی فیلم تی تی همانند بهترین فیلمهای دیگر ایرانی منتقدان سعی دارند یک مسئله مهم را در ذهن ما بگنجانند. کارگردانهای بزرگ با هر شیوهای، مانند به کارگیری موسیقی و نمایش تصاویری زیبا و پر از تعلیق و به کار بردن دیالوگهای پر احساس با اکتهای عالی بازیگران سعی دارند یک مسئله انسانی را در جهان به تصویر بکشند.
اما در بیان نقد و بررسی فیلم تی تی باید گفت با اینکه کشف فرمولی برای نجات بشر، بسیار مسئله مهمی است، اما تقلای ابراهیم برای باز پسگیری فرمولهایش هیچ حس را در مخاطب بیدار نکرده و چیزی را برای فکر کردن مخاطب باقی نمیگذارد.
این فیلم از همان ابتدا روایت سستی را بنا میکند و مخاطب را در همان سطح نگاه داشته و به عمق مسئله هستی نمیبرد.
درباره نقد فیلم تی تی باید گفت هر چند ما نباید توقع یک فیلم کلاسیک یا هنری را از تی تی داشته باشیم اما رسالت یک کارگردان یا نویسنده در این است که مخاطب را متوجه اطرافش کند. تی تی یا هر انسان دیگری قرار است آنقدر بزرگ شود تا بتواند تصمیمهای زندگیاش را بهتنهایی بگیرد.
داستان فیلم تی تی گرم، دوستداشتنی و با مایههایی از داستان فانتزی در فضاسازی و شخصیتپردازی مناسب است که میتواند حال و هوای مخاطبین را بهتر کرده و آنها به زندگی امیدوار کند.