میزان ناامیدی شما موقع بدهکاری چقدر است؟ آنقدری که بتوانید بازیهای بچه ها را با عواقبی مرگآلود تجربه کنید؟ با نوشتار نقد سریال Squid Game با ما بمانید.
این ایده پشت درام جدید کره ای Squid Game است. اما این مفاهیم چه ربطی به ماهی مرکب دارد؟ نمای اولی که در این فیلم دیده میشود، یک نمای سیاه و سفید از بچهها است که در حال انجام یک بازی بسیار پیچیده به نام “بازی ماهی مرکب” هستند، زیرا زمین بازی شبیه یک ماهی مرکب بوده. همه چیز در رابطه با قوانین این بازی توسط صدایی از یک فرد بالغ شنیده میشود یا یادآوری میشود!
بازی ماهی مرکب جدیدترین حس کره جنوبی است. یک مینی سریال 9 قسمتی که در نتفلیکس قابل مشاهده است و از طریق ژانر وحشت و هیجان انگیز به تاریکترین قسمت جامعه کره جنوبی – و به طور کلی جامعه سرمایهداری میپردازد.
نقد سریال Squid Game (بازی مرکب 2021)
مرز باریک بین انسان بودن و اسب بودن !
برخی از منتقدان و طرفداران این سریال به سرعت آن را با مانگای ژاپنی و اقتباسی از فیلم Battle Royale مقایسه کردند. این تا حدی درست است، زیرا آنها فرض مشابهی دارند. در هر دو مورد، گروهی از شخصیت ها مجبور میشوند یا مجبورند تا در یک بازی مرگبار بقا رقابت کنند که در آن تنها یک نفر میتواند زنده بماند. با این حال، مقایسه ها همچنان وجود دارد.
Battle Royale فیلمی است که در آن هدف بیش از هر چیز دیگری احساس سادیستی و تلاش برای تحقق آن غریزه دارد. چیزی که تا حدی در The Squid Game تکرار میشود، اما چیزی بسیار فراتر از آن است. این سریال داستانی را روایت میکند که از همه بدبختی های کره جنوبی و جوامع مشابه به ما میگوید.
میتوانید تفاوت بین یک K-drama به سفارش Netflix مانند Squid Game و مواردی که استریمر از شبکه ها و استودیوهای دیگر مجوز میگیرد، تشخیص دهید. این فصل فقط 9 قسمت دارد که به یکباره ادامه آن متوقف شد. و داستان پیچیدهتر از این حرفها است. نمایش دیگری مانند آن Sweet Home بود و Squid Game نیز همین حس را دارد. روایتی تنگنا آلود و داستانی که پتانسیل پرتنش و هیجان انگیزی را دارد.
از 456 نفر که همگی بدهکار هستند و جایگزینی ندارند، دعوت میشود تا در یک تورنمنت شش روزه شرکت کنند. هر روز یک بازی وجود دارد. اما ریسک بالاست. چون هرکه ببازد میمیرد. اما سود بالقوه نیز زیاد است و میتواند زندگی بی دغدغه را فراهم کند. این افراد اکنون باید از خود بپرسند: آیا برای بازی آماده هستند یا میخواهند بازی را رها کنند. و اگر آنها آن را قطع کنند، آیا زندگی روزمره آنها در خارج از آن محیط واقعاً بهتر از فرصتی است که در این بازی به آنها ارائه شده است؟
تحلیل ساختاری روایت – معنی واژه حذف شدن
سئونگ گی هون (لی یونگ جائه)، که با مادرش زندگی میکند (کیم یونگ-اوک)، آنقدر اوضاع خرابی دارد که مادرش مجبور است به او پول بدهد تا دخترش را خوشحال کند. او میخواهد پول بیشتری را کسب کند تا بتواند یک هدیه مناسب برای دخترش بگیرد.
سپس او پول را به یک سالن شرط بندی میبرد، جایی که به نحوی موفق میشود در آخرین مسابقه ای که شرط بندی میکند، پول خوبی را برنده شود. اما به محض دریافت این پول، گروهی از طلبکاران به سمت او هجوم میآورند. او سعی میکند هرچه را که در آن شرطبندی برده است به آنها بدهد، اما زن جوانی وقتی در حال فرار بود همه آن پول را از او دزدیده بود. در نهایت او مجبور میشود قراردادی را تایید کند، که در صورت عدم پرداخت یک ماهه آن پول به طلبکاران، کلیه و چشم خود را از دست میدهد.
بعد از این ماجرا شخصیت اصلی ساختار روایی ما با مردی کت و شلواری (Gong Yoo) در ایستگاه مترو ملاقات میکند. آنها باهم وارد دیالوگ میشوند و به این نتیجه میرسند که اگر گی-هون در یک بازی ساده که در همان ایستگاه مترو برگزار میشود، برنده شود، پول خوبی را دریافت خواهد کرد. گی-هون بیشتر از آنکه برنده شود میبازد، اما در صورت باخت تنها چیزی که باید تحمل کند سیلی خوردن است.
او سیلی زیادی میخورد اما همه چیز در ادامه با کمی تغییر همراه میشود. مرد کت و شلواری چیزهای زیادی درباره گی هون میداند و پیشنهاد خاصی از طرف آن مرد کت و شلواری به وی داده میشود که پول خیلی زیادی در آن وجود دارد.
در ابتدا او مقاومت میکند، اما وقتی مادرش به او میگوید که دخترش به همراه مادر و ناپدری اش به ایالات متحده نقل مکان میکند و تنها راهی که او را در کره جنوبی نگه میدارد این است که ثابت کند میتواند از عهده خرچ و مخارج او برآید، با شماره تلفن زیر آن پیشنهاد پر پول تماس میگیرد. در ادامه او سوار یک ون میشود.
او با 455 نفر دیگر از خواب بیدار میشود، همه لباسهای سبز ورزشی پوشیدهاند. هر کدام یک عدد دارند او شماره 456 است؛ او همان ابتدا با پیرمردی با شماره 001 آشنا میشود. همچنین آن دزدی که جیب او را دزدیده بود و دوست قدیمی کالجش چو سانگ وو (پارک ها-سو) را هم در بین آن جمعیت دعوت شده پیدا میکند که زمانی یک بانکدار موفق بوده. همه افرادی که بازی را انجام میدهند به نوعی بدهی عظیمی دارند و کسانی که مجموعه بازیهایی را که گیمرهای نقاب دار پیشنهاد میدهند به پایان برسانند، میلیاردها وون برنده خواهند شد.
اولین بازی “چراغ سبز، چراغ قرمز” است که در آن مجسمه بزرگ کودکی همه چیز را تعیین میکند. هر کس وقتی چراغ قرمز شود و حرکت کند، حذف میشود. اما چیزی که گی هون و دیگران متوجه نمیشوند دقیقاً معنی واژه “حذف شدن” است.
تحلیل تکنیکی – در میان محیطی مرگبار
بازیگران برجسته کره جنوبی بسیار خوب هستند. حتی با وجود اطلاعات اندک، آنها چهرههای سه بعدی ایجاد میکنند که هر کسی می تواند به خوبی با آنها ارتباط بگیرد و به سرنوشت آنها علاقمند شود. این مسئله نیز به شیوه ای بسیار احساسی اتفاق میافتد. قسمت ششم از آن دسته از قسمتهایی است که باید با گاردی احساسی ببینید قسمتی است که شما را از تمام زوایا احساسی خواهد کرد و روح شما را شاید آزرده کند. این درام فوق العاده در میان محیطی مرگبار جریان دارد.
بازیها به طرز دلپذیری عجیب و غریب هستند؛ زیرا همه آنها را ما به عنوان بازیهای کودکانه دیدهایم. بر این اساس، نمایش در اینجا همچنین با رنگهای روشن کارساز میشود و قصد تاثیر گذاشتن را دارد، که گاهی اوقات گاز میگیرند و فضایی تقریبا سورئال ایجاد میکنند. سپس موسیقی وجود دارد، که گاهی اوقات ما را یاد خشنترین رفتارهای خودمان یا وحشتهای دلهرهآلود درونیمان میاندازدع که مثل خوره هر روز از درون خورده میشویم.
نه قسمت آن خیلی خوب است. اگر بتوانید قسمت دوم را ببینید و تمامش کنید، که اساساً اضافی است زیرا هیچ چیز قابل توجهی در مورد شخصیت ها نشان نمیدهد باقی قسمتها به طرز شگفت انگیزی شما را همراه میکند.
سریال بازی مرکب یک مجموعه واضح با بازیگران بزرگ، شخصیت های جالب، محیطی جذاب و بازی هایی است که در عین سادگی کشنده خود، جذاب هستند. بازیها بسیار سیستماتیک عواقب کشنده را نشان میدهند. روی هم رفته: سرگرمی های کره جنوبی مثل همیشه در این مینی سریال کرهای در سطح بالا قرار دارد. در ادامه با نوشتار نقد سریال بازی مرکب همراه فیگار باشید.
تحلیل فلسفی و روانشناختی – حقیقتی ثابت در زندگی انسانها
این سریال یک مفهوم بسیار خلاق را در دل خود نهفته دارد؛ این افراد مظلوم، که مأیوس هستند تا از بدهیهای مختلف خود خارج شوند، در حال بازی بچهگانه هستند. کل محیطی که بازی ها در آن جریان دارند پر از نور و روشنایی، اتاقهای رنگارنگ و راه پله های بی پایان است.
بازیها تقریباً عجیب به نظر میرسند، تا زمانی که ببینید در پشت صحنه چه میگذرد. اپراتورهای نقاب دار، بازی ساز مسئول، با ماسک برنزی روی صفحهای دیجیتالی مشبک ایستاده که عکس و شماره همه آن افرادی که در حال باز کردن هستند و بدهی دارند روی آن قرار دارد و با حذف افراد، تصاویر آنها ناپدید میشوند. وحشتناک است اما شما را به خود جذب میکند.
اولین قسمت برای راه اندازی این بازی ها کمی طول میکشد، زیرا ما باید به این ایده برسیم که چرا Gi-hun به اندازه کافی مستأصل است تا خود را در معرض چنین قماری از جنس مرگ و زندگی یا حقیقتی ثابت در زندگی انسانها قرار دهد. در ادامه نوشتار نقد سریال بازی ماهی مرکب با فیگار بمانید تا کمی از شرافت و رابطهاش با پول بگوییم.
اما نسبتاً سریع به اصل موضوع میرسد، به ویژه در مقایسه با اکثر سریال های کرهای که در سرویس دیدهایم. همانطور که با بازماندگان اطراف Gi-hun آشنا میشویم، تعداد بازیکنان در حال کاهش است، باید ایده بهتری از داستانهای آنها کسب کنیم. اما در نمایشهایی از این قبیل، سخت است که بدانیم برخی از آن افراد تا چه زمانی قبل از حذف شدن موفق خواهند شد.
این هیجان بالقوه سریال Squid Games است. چه کسی میماند، چه کسی میرود و چقدر وحشتناک است هر بازی پی در پی که برای شما دراماتیک میشود. تماشای افراد علاقمند به خود مانند Gi-hun یا Sang-beyok که مجبور به اتحاد شدهاند تا در بازی باقی بماند، جالب خواهد بود و اینکه دیدن چگونگی رفتار مردم وقتی بدانند که در خطر هستند، بسیار حائز اهمیت میشود.
در واقع، اشاره به پول ثابت مطلق در تک تک قسمت های این مجموعه است. همه چیز حول آن میچرخد. این مسئله یا مفهوم فقط این نیست که قهرمان داستان ما بدهکار است؛ چیزی که ما از همان لحظه اول میدانیم.
همه تصمیمات و دیالوگ های نمایشنامه حول مشکلات مالی شخصیت ها و اینکه چگونه پول مرکز زندگی (بدتر) همه زندگی آنها است، میچرخد. در برخی موارد آنها حتی نمیتوانند زنده بمانند، اما در برخی دیگر به این دلیل که همه چیز بر “شرافت” آنها تأثیر میگذارد ساختار روایی وجود شخصیتها شکل دیگری را برای ما دراماتیک میکند. جامعه ای بیمار که در آن همه چیز مجاز است اگر بتوانید هزینه آن را بپردازید.
بنابراین، بازی Squid بسیار فراتر از استثمار محض قرار دارد. در سرتاسر مجموعه شاهد یکسری بحث های اخلاقی خواهیم بود که مستقیماً بیننده را زیر سوال میبرد (ما در داستان، همانند بینندگان بازی ها هستیم). این سریال میداند کی باید متوقف شود و چه موقع از رهایی حرف بزند.
این سریال برای همه بینندگان توصیه نمیشود. مطمئناً برای حساس ترین آنها. این سریال فراتر از اصالت، یک مفهوم خام وحشتناک را نشان میدهد. شاید به این دلیل که بر خلاف سایر محصولات استثمارگر، بیننده با سرنوشت شخصیت های اصلی بیگانه نیست، یا شاید به این دلیل که تعلیق میداند چگونه به خوبی با تفاوت بین مرگ و زندگی بازی کند. در هر صورت، این مجموعه شامل بی رحمانه ترین سکانس ها است. به دلیل فقدان انسانیت و نه خشونت، که در فهرست Netflix دیده شده است.
مشخصات فیلم
- ژانر اکشن، ماجراجویی، دلهرهآور، بقا و درام
- سازنده نتفلیکس
- نویسنده هوانگ دونگ-هیوک
- کارگردان هوانگ دونگ-هیوک
- بازیگران لی جونگ-جه، پارک هه-سو، وی ها-جون و هویون جونگ
- آهنگساز جونگ جه-ایل
- کشور سازنده کرهٔ جنوبی
- زبان اصلی کرهای
- شمار فصلها ۱
- شمار قسمتها ۹
- دوربین چند دوربین
- مدت ۶۳–۳۲ دقیقه
- تولیدکننده سایرن پیکچرز
- توزیعکننده نتفلیکس
- شبکهٔ اصلی نتفلیکس
- فرمت تصویر ۴کی (وضوح بسیار بالا)
- فرمت صدا دالبی اتموس
- انتشار اولیه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱