2 سال پیش / خواندن دقیقه

نوشتن نخستین برنامه کاتلین با یک مثال ساده

کار خود را با نخستین پروژه کاتلین آغاز می‌کنیم. به این منظور از منوی File گزینه New را انتخاب کرده و سپس با انتخاب Others یک پروژه کاتلین از فهرست ارائه شده ایجاد کنید.

نوشتن نخستین برنامه کاتلین با یک مثال ساده

اینک باید یک نام برای پروژه وارد کنید تا بتوانید شروع به کدنویسی کاتلین بکنید.

نوشتن نخستین برنامه کاتلین با یک مثال ساده

چنان که دیدید، با طی این مراحل ساده و دانلود نصب ایکلیپس و پلاگین کاتلین روی سیستم می‌توانید اقدام به برنامه‌نویسی کاتلین بکنید.

برنامه Hello, World

برنامه «!Hello, World» به یک برنامه ساده گفت می‌شود که خروجی !Hello, World را روی صفحه نمایش می‌دهد. از آنجا که این یک برنامه ساده است، غالباً برای معرفی یک زبان جدید برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش با نوشتن یک برنامه !Hello, World با ساختار و چارچوب زبان کاتلین آشنا می‌شویم:

// Hello World Program
 fun main(args : Array<String>) {    println("Hello, World!")
}


زمانی که برنامه فوق را اجرا کنید، خروجی زیر را مشاهده می‌کنید:

Hello, World!

طرز کار برنامه !Hello, World با زبان برنامه‌نویسی کاتلین چگونه است؟

کد موجود در خط نخست این برنامه به صورت زیر است:

// Hello World Program


در زبان کاتلین هر خطی که با دو علامت پشت سرهم ممیز (//) آغاز شود، به معنی توضیح یا کامنت است. این کامنت‌ها از سوی کامپایلر نادیده گرفته می‌شوند. هدف از نوشتن کامنت درک بهتر برنامه‌نویس‌ها از کد است و بدین ترتیب مقصود و کارکرد برنامه تشریح می‌شود.

خط دوم برنامه ما به این صورت است:

fun main(args: Array<String>) { ... }


این تابع اصلی (main) برنامه است که وجود آن در هر اپلیکیشن کاتلین ضروری است. کامپایلر کاتلین اجرای کد را از تابع main آغاز می‌کند.

این تابع یک آرایه از رشته‌ها به عنوان پارامتر می‌گیرد و یک Unit بازگشت می‌دهد. در مورد تابع‌ها و پارامتر‌های آن در کاتلین در بخش‌های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

فعلاً به خاطر داشته باشید که تابع main یک تابع الزامی است که نقطه ورودی هر برنامه کاتلین محسوب می‌شود. امضای تابع main به صورت زیر است:

fun main(args : Array<String>) {    ... .. ...
}


خط سوم برنامه به صورت زیر است:
println("Hello, World!")


تابع ()println پیام مورد نظر را درون علامت گیومه پرینت کرده و یک کاراکتر newline به استریم خروجی استاندارد اضافه می‌کند. در این برنامه عبارت !Hello, World و یک خط جدید در خروجی چاپ می‌شود.

مقایسه با برنامه Hello, World در جاوا

چنان که قبلاً اشاره کردیم، کاتلین به صورت 100% قابلیت جایگزین کردن جاوا را دارد. معادل برنامه Hello, World در زبان جاوا به صورت زیر است:

// Hello World Program
 class HelloWorldKt {    public static void main(String[] args) {        System.out.println("Hello, World!");     }
}

چند نکته مهم

در کاتلین برخلاف جاوا، الزامی به ساخت کلاس در همه برنامه‌ها وجود ندارد. دلیل این امر آن است که کامپایلر کاتلین یک کلاس برای ما ایجاد می‌کند.

اگر از IntelliJ IDEA استفاده می‌کنید، با مراجعه به منوی Run > Edit Configurations می‌توانید این کلاس را ببینید. اگر نام فایل کاتلین به صورت HelloWorld.kt باشد، کامپایلر کلاس HelloWorldKt را برای شما ایجاد می‌کند.

نوشتن نخستین برنامه کاتلین با یک مثال ساده

تابع ()println به صورت داخلی ()System.out.println را فراخوانی می‌کند.

اگر از IntelliJ IDEA استفاده می‌کنید، کرسر ماوس خود را در کنار عبارت println قرار دهید و به منوی Navigate > Declaration بروید. همچنین می‌توانید کلیدهای ترکیبی Ctrl+B (در مک: Cmd+B) را بزنید. به این ترتیب فایل اعلان Console.kt باز می‌شود. در این فایل می‌توان دید که تابع ()println به صورت داخلی ()System.out.println را فراخوانی‌ می‌کند.

نوشتن نخستین برنامه کاتلین با یک مثال ساده


شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع