کمپرسورهای کولر از روزهای اولیه مونتاژ خودرو، زندگی را برای مسافرین خودرو از جنبه های بی شماری آسان کرده است. با پیشرفت فناوریها، تولیدات در خطوط مونتاژ سرعت بیشتری گرفت زیرا خودروها ارزان تر و تولید آسان تر شدند و این به خودروسازان اجازه داد تا خودروهای خود را با قیمتهای پایین تر به مصرفکنندگان بفروشند. یکی از بزرگترین نوآوری ها در این دوران تهویه مطبوع بود که زندگی را برای مردم در اعماق مرطوب ماه های تابستان آسان تر می کرد.
سیستمهای تهویه مطبوع به زودی در خودروها گنجانده شدند، که به خانوادهها اجازه میداد تا با راحتی بیشتری رفت و آمد کنند و تعطیلات را آغاز کنند، زیرا دمای داخل کابین های مسافر اکنون میتوانست حداقل 20 درجه نسبت به هوای بیرون کاهش یابد. پس کمپرسور خودرو ماشین چه کار می کند؟ کمپرسور خودرو کل فرآیند تهویه مطبوع را در وسایل نقلیه ممکن می کند.
چگونه کمپرسور هوا ماشین شما را خنک می کند؟
هنگامی که دمای بهار و تابستان در امتداد بزرگراه ها و جاده های شلوغ شروع به جوشیدن می کند، هیچ چیز با طراوت تر از انتشار خنک تهویه هوا از دریچه های یک ماشین، کامیون یا ون نیست. در گرمای بیش از 40 درجه سانتیگراد، آن نسیم یخی تهویه مطبوع می تواند تسکین نهایی اجاق مجازی بیرون را احساس کند.
با این حال، با وجود احساس خنکی، هیچ یخی واقعی در فرآیند تهویه مطبوع وجود ندارد. آن طوفان های یخی که تجربه می کنید در واقع نتیجه خروج گازهای داغ از هوای مرطوب هستند. این یک فرآیند ترمودینامیکی چند مرحله ای است که همگی با نیروی فشرده سازی هوا ممکن شده است.
چه راننده باشید و چه مسافر، زمانی که دکمه تهویه مطبوع را فشار می دهید، کنترل کمپرسور کولر خودرو را به دست می گیرید. با انجام این کار، کمپرسور را برای فشرده سازی و افزایش دمای مبرد فعال کرده اید. پس از فعال سازی، مبرد از طریق کندانسور فرستاده می شود، جایی که گرما از دست می رود. در مرحله بعد، مبرد از طریق خشک کن می رود و از آلاینده ها پاک می شود. پس از تصفیه، فشار مبرد پس از عبور از شیر انبساط از بین می رود. مرحله آخر عبور از اواپراتور داخل داشبورد است و مبرد فوق العاده سرد و بدون رطوبت می شود. وزش هوای سردی که احساس می کنید نتیجه این است که دمنده موتور هوا را از طریق این مبرد تازه سرد پمپ میکند و از طریق دمندهها خارج میشود.
کمپرسور هوای تهویه مطبوع چند وقت یکبار باید تعمیر و نگهداری شود؟
تست تورنسل برای یک سیستم تهویه مطبوع کارآمد این است که آیا شما و مسافرانتان را به اندازه کافی خنک نگه میدارد یا نه وقتی هوا گرم است. اگر چند دقیقه وزش نسیم واقعا باعث می شود اتومبیل شما خیلی سرد شود - با وجود دمای 45 درجه یا بیشتر در بیرون - پس تهویه مطبوع شما برای تعمیر و نگهداری نیست و احتمالا برای آینده قابل پیش بینی نخواهد بود. در برخی خودروها همانند پراید و پژو، پایه کمپرسور از مواردی هستند که باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرند. پایه کمپرسور داک پراید و پژو در صورتی که خراب نشده است، نیازی به تعویض ندارد. شما می توانید هزینه تعویض پایه کمپرسور داک پراید یا پژوی خود را برای تعمیر بخش های دیگر خودرو، اختصاص دهید.
بنابراین چه زمانی باید وسیله نقلیه خود را برای تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع ببرید؟ اگر در هوایی که از دریچه ها عبور می کند، سردی خفیف باشد یا وجود نداشته باشد، احتمالا به دلیل مشکلات سیستم است. بسته به میزان مشکل، به شارژ مجدد یا تعویض کامل کمپرسور هوای کولر گازی نیاز دارید. برای اکثر خودروها، هر چند سال یکبار نیاز به شارژ مجدد است، اما تا زمانی که مراقبت لازم برای سیستم تهویه مطبوع انجام شود، میتوان از جایگزینی برای میانگین مالکیت بیشتر خودروها اجتناب کرد.
در هر صورت، زمانی که سیستم تهویه مطبوع خودروی شما شروع به تاخیر می کند، زمان تعمیر آن فرا رسیده است. با توجه به عملکردهای فشار بالایی که یک کمپرسور خودرو باید انجام دهد تا هوای خنک شود، مدار پیچیده است و تعمیر و نگهداری معمولا توسط تکنسین های ماهر به بهترین وجه انجام می شود.