فارس:امیرحسین کاکایی در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز، اظهار داشت:در زنجیره صنعت خودرو عدم توازن وجود دارد و به همین دلیل پیشرفتهای حاصله در صنعت خودرو کند است.
وی افزود:صنعت خودرو به عنوان ویترین صنایع دیگر است و ساخت بسیاری از درایورها را انجام داده است، اما عدم پیشرفت ناشی از عدم توازن زنجیره باعث شده که با وجود ارتقای موتور، قطعه گیربکس رشد چندانی نداشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت:همه بخشهای صنعت خودرو را نمیتوان در کشور داشت و این موضوع در همه کشورها به این شیوه است.
وی افزود:اگر کشور ژاپن را به مانند ما تحریم کنند حتی یک ماه نیز نمی تواند به تولید ادامه دهد در حالی که ما در 4 سال گذشته با انواع تحریم ها تولید را ادامه داده ایم و پیشرفت هم داشتهایم، اما عدم توازن باعث شده است که صنعت خودرو در مقابل مردم خجالت زده باشد که البته این مساله به معنای آن نیست که در این صنعت کاری انجام نداده باشیم.
کاکایی بیان داشت:اگر در صنعت خودرو به حلقههای مفقوده توجه میشد، اکنون وضعیت بسیار بهتری داشتیم.
وی افزود:26 میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که 6 میلیون دستگاه آن فرسوده است و از 20 میلیون خودروی باقیمانده 4 میلیون نو است یعنی دارای گارانتی و حدود 14 تا 16 میلیون خودرو نیز خودروی معمولی است.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت:در مورد تصادف بهبهان به صورت قاطع می گویم که به هیچ وجه مشکل ایربگ نبود، مسائل مختلفی در تصادف بهبهان نقش داشت و میتوان گفت که ایربگ(کیسه هوای خودرو) خودرو آخرین حلقه مؤثر در این حادثه بوده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی اعلام کرده است 200 قطعه خودرو را استانداردسازی کرده است، گفت:این موضوع در حیطه وظایف سازمان ملی استاندارد است بنابراین سؤال من این است که سازمان بازرسی برای ممانعت از ورود کالای قاچاق و تقلبی که جزء وظایفش است چه کرده است.
کاکایی اظهار داشت:در 20 سال اخیر به دانش و توان طراحی موتور دست یافته ایم و اکنون بر روی استاندارد یورو 6 کار می شود که باید در این حوزه دانشگاه به کمک صنعت خودرو و قطعه ساز بیاید.
* بخشی از تقاضای در بازار خودرو برای حفظ ارزش پول است
در ادامه این نشست سید مصطفی میر سلیم گفت:ایران تنها کشوری در دنیا است که پس از خروج خودرو از کارخانه قیمت خودرو افت نمی کند در حالی که در تمام دنیا خودرو حتی برندهای بسیار معروف با خروج از کارخانه دچار افت قیمت می شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو در کشور حدود یک میلیون 400 هزار تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه است، بیان داشت:اما الان اگر در کشور 2 میلیون خودرو نیز تولید شود باز هم تقاضا وجود دارد و این در واقع نیاز بازار نیست بلکه مردم پول خود را به بازار وارد می کنند تا ارزش پولشان حفظ شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت:با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم مردم اگر پولشان را در بانک بگذارند پس از مدتی ذوب می شود و ارزش آن کاهش می یابد زیرا بانک 18 درصد سود می دهد در حالی که تورم بسیار بالاتر از 18 درصد است بنابراین مردم برای حفظ ارزش پولی خود برحسب شرایط پولشان را وارد بازار سکه، طلا، دلار و ارز می کنند و اکنون نیز پولشان را وارد بازار خودرو می کنند.
وی در مورد مصوبه واردات خودرو بیان داشت:در مصوبه دولت آمده است که واردات خودرو باید جوابگوی نیاز مردم باشد نه طبقات خاص و نکته دیگر اینکه واردکننده خودرو باید از هویت حقوقی برخوردار باشد که نشان دهنده نماینده رسمی بودن آن باشد نه اینکه یک دلال واردات خودرو را انجام دهد همچنین واردکننده خودرو اگر شخص حقیقی باشد نیز باید دارای نمایندگی رسمی باشد.
وی افزود:در دنیا حدود 90 میلیون خودرو تولید می شود بنابراین با توجه به اینکه کشورما یک صدم جمعیت دنیا را تشکیل می دهد باید 900 هزار خودرو در کشور تولید شود.
میر سلیم بیان داشت:20 درصد از قیمت خودرو هزینه مالی است و مجموعه بدهی سایپا و ایران خودرو شاید نزدیک 200 هزار میلیارد تومان باشد.
وی افزود:اگر واردات خودرو انجام می شود باید خودروهای مورد نیاز عامه مردم باشد و از نظر مصرف سوخت استاندارد باشد.
* زیان انباشته خودروسازان بیش از 100 هزار میلیارد تومان است
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در این نشست اظهار داشت:ما با واردات خودرو موافق هستیم زیرا واردات آن فشار هایی را که اکنون بر خودروسازان و قطعه سازان وجود دارد کم می کند.
وی افزود:زیان انباشته خودروسازان اکنون بیش از 100 هزار میلیارد تومان است دولت باید دست از مدیریت و قیمت گذاری خودرو بردارد ما پتانسیل و توان داریم و اگر مدیریت دولتی باشد کار با مشکل مواجه می شود.
وی افزود:نارضایتی مردم از صنعت خودرو این است که خودرو به دستشان نمی رسد زیرا یک رانت اساسی بالای 100 هزار میلیارد تومان در سال ایجاد کرده ایم به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده یک خودرو 40 میلیون تومان بود دولت می گفت آن را به قیمت 20 میلیون تومان بفروشید. از زمانی که یک شخصی آمد و گفت پراید کیلویی چند؟ شورای رقابت وارد این صنعت شد و ضرر و زیان شروع شد و الان بیش از 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو خودروساز است.
نجفی منش اظهار داشت:بنابراین الان خودروساز با ضرر و زیان تولید می کند و لذا پول قطعه ساز را نیز به موقع نمی تواند بپردازد.
انتهای پیام/م