با بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing و جزئیات آن آشنا شوید
بازاریابی مستقیم شامل هر بازاریابی می شود که روی ارتباط مستقیم و توزیع محصولات به مشتریان به صورت جداگانه تمرکز دارد ، تا این که بخواهد به شرکای طرف سوم مثل توده رسانه ای توجه داشته باشد. از ایمیل ، شبکه اجتماعی و کمپین های ارسال پیام برای سیستم تحویل اجناس استفاده می شود . علت این که نام این بازاریابی را بازاریابی مستقیم گذاشته اند ، این است که عموماً نفر سوم یعنی رسانه تبلیغاتی را حذف می کنند . در این بخش از سبک زندگی نمناک بیشتر با بازاریابی مستقیم آشنا خواهید شد.
بازاریابی مستقیم چیست؟
بازاریابی مستقیم یکی از انواع بازاریابی است که برای مشتریان بالقوه یا بالفعل که هویت و تعداد و مشخصات آنها مشخص است، طراحی و اجرا می شود و در آن، یک متخصص بازاریابی با تماس تلفنی یا از طریق پیام ایمیلی یا به واسطه یک رسانه انبوه مستقیما با مجموعه،شخص یا گروهی که بازار هدف را تشکیل میدهند ، ارتباط برقرار می کند.
کمپین های بازاریابی مستقیم باید یک پیام مشوق یا تحریک کننده ارائه دهند تا بتوانند پاسخی از مصرف کننده دریافت کنند.بازاریابی مستقیم شامل تلاش برای پیداکردن، ارتباط برقرار کردن، پیشنهاد دادن و ایجاد اطلاعات تشویقی در دسترس برای مصرف کنندگان است. این نوع بازاریابی یکی از پر استفاده ترین روش های بازاریابی میباشد که در آن با توجه به نوع بازار هدف و نوع محصول از روش های مختلفی استفاده می شود.
بازاریابی مستقیم چگونه کار می کند ؟
بازاریابی مستقیم برعکس کمپین های روابط عمومی سنتی که سعی دارند یک شریک سومی مثل انتشارات رسانه ای یا توده رسانه ای داشته باشند ، عمل می کند .کمپین های بازاریابی مستقیم به طور مستقل از طریق ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف ؛ کار خود را اجرا می کند.
کمپانی ها و سازمان ها در بازاریابی مستقیم و فروش محصولات ، پیام های خود را از طریق شبکه اجتماعی ، ایمیل ، پیام کوتاه یا تماس تحویل می دهند .اگر چه تعدادی از راه های برقراری ارتباط هم هست که می تواند گسترده تر باشد اما بازاریابی مستقیم اغلب تلاش می کند تا پیام ها را از طریق بکار بردن نام دریافت کننده یا شهری که در آن زندگی می کند ، شخصی سازی کند تا جلب توجه بیشتری داشته باشد .
گزینه تماس یک بخش ضروری در بازاریابی مستقیم است . دریافت کننده می تواند از طریق شماره تلفن تماس رایگان به سرعت با برقراری تماس، به پیام شما واکنش نشان دهد یا کارت پاسخ را ارسال کند و این که می توانید یک لینک را در شبکه اجتماعی یا ایمیل برای پاسخ دهی در اختیار قرار دهید تا مشتری از آن استفاده کند.
بازاریابی غیر مستقیم چیست؟
بازاریابی غیر مستقیم نوع دیگری از بازاریابی است که برای جذب مشتری به صورت غیر مستقیم استفاده می شود. در این نوع بازاریابی فروشنده افراد را رو در رو نمی بیند و محصولات خود را به آن ها می فروشد. بازاریابی غیر مستقیم در استفاده از تلفن و تبلیغات بیلبوردی می باشد. بازاریابی غیر مستقیم تاکید زیادی بر روی تکنیک ها و روش های به غیر از فروش مستقیم دارد. هزینه بسیار بالای انتشار اطلاعیه ها و مقالات مرتبط با برند، استخدام نیروی انسانی با مهارت و افراد متخصص در ارائه بازاریابی محتوا از بزرگترین مشکلات در اعمال بازاریابی غیر مستقیم می باشد زیرا ممکن است این هزینه ها بازخورد مثبتی نداشته باشد.
انواع بازاریابی مستقیم
معمول ترین شیوه های بازاریابی مستقیم عبارتند از:
بازاریابی اینترنتی:
اینترنت و شبکه های مجازی بازاریابی مستقیم را آسان تر، هدف مندتر، انعطاف پذیرتر، پاسخگوتر، در دسترس تر و پر سودتر نموده اند زیرا اینترنت محدودیت های جغرافیایی را برطرف کرده و بسیاری از کسب و کارها می توانند محصولات خود را به واسطه اینترنت خیلی راحت به مصرف کننده برسانند.
فروش رو در رو:
فروش رو در رو یا ارتباط مستقیم فردی با مصرف کنندگان سنتی ترین نوع بازاریابی است. Mary Kay ، Avon ، Amway نمونه هایی از سازمان هایی هستند که از روش فروش رو در رو استفاده می کنند.
ارسال نامه مستقیم جهت بازاریابی:
روش ارسال نامه مستقیم نوعی از بازاریابی است که در آن اطلاعاتی در رابطه با آفرهای ویژه، محصول یا آگهی فروش به مشتریان بالقوه فرستاده می شود. امروزه به جای نامه می توان از سی دی ، کاست ها یا نوارهای ضبطی، نوارهای ویدیوئی، فاکس، ایمیل یا پیام های صوتی استفاده کرد.
کاتالوگ ها :
برخی مخاطبان عادت به خرید محصول از روی کاتالوگ دارند، با ارسال کاتالوگ محصولات به این مخاطبان می توان آنها را وادار به خرید سازیم. ارسال کاتالوگ نوع دیگری از روش نامه مستقیم به شمار می رود.
بازاریابی تلفنی:
در بازاریابی تلفنی لیستی از افراد واجد شرایط برای خرید محصولات سازمان تهیه شده و افراد آموزش دیده جهت انجام بازاریابی تلفنی با برقراری تماس تلفنی با این افراد محصول خود را معرفی کرده و به آنها می فروشند.
بازاریابی دکه ای :
محصولات سفارشی در مقابل ماشین های فروش یا ماشین های سفارش گیرنده از مشتری از انواع دیگر بازاریابی مستقیم می باشد.
تبلیغات پاسخگویی مستقیم:
در این نوع تبلیغات که به واسطه تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه ها صورت می گیرد، مخاطب با محصول مورد نظر خود در این رسانه ها آشنا شده وپس از تحقیق درباره آن با شماره تلفن های اعلام شده تماس می گیرد و محصول خود را سفارش می دهد.
هدف در بازاریابی مستقیم
بازاریابی مستقیم در وسیع ترین طیف مخاطبان ممکن ، پیام هایی را تحویل می دهد که حداقل اثرگذاری را داشته باشد . یعنی کمپانی اگر بخواهد به تنهایی به همه دریافت کنندگان پیام بدهد ، احتمالاً مشتریان کمی را جذب می کند زیرا ایمیل های غیر ضروری و پیام های تبلیغاتی به همه شکل ، در بازاریابی مستقیم کاملا زیاد هستند و ممکن است مشتری توجهی به آن نکند .
اثرگذارترین کمپین های بازاریابی مستقیم از چشم اندازهای هدف برای ارسال پیام ها به افرادی استفاده می کنند که بیشترین اعتماد را برای علاقمندی نشان می دهند . مثلاً این لیست ها ممکن است خانواده هایی را مورد هدف قرار دهند که اخیراً بچه دار شده اند یا اخیراً خانه خریده اند یا اخیراً بازنشسته شدند و محصولات فلان بازاریابی به درد آن ها می خورد .
کاتالوگ ها قدیمی ترین شکل بازاریابی مستقیم هستند و تقریباً به اواخر قرن نوزدهم برمی گردند .کاتالوگ ها در دنیای مدرن امروزی معمولاً فقط به مشتریانی ارسال می شود که علاقه مندی را در خرید قبلی خود برای محصولات مشابه نشان داده اند .
این روز ها بیشتر از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات استفاده می کنند . استراتژی های مورد هدف ، همچنین می تواند هنگام قرار دادن تبلیغات روی پلتفرم هایی از جمله فیس بوک باشد که باعث می شود برند ها بر اساس سن، جنسیت ، شکل و شمایل و علاقمندی ها مشتریان خود را انتخاب کنند . بسیاری از مارکتینگ ها و بازاریابی ها ایمیل ها را فقط به افراد محدودی که به دریافت آن علاقه دارند ، ارسال می کنند .
مزایا و معایب بازاریابی مستقیم
- بازاریابی مستقیم یکی از محبوب ترین و اثرگذارترین ابزار های بازاریابی برای ارتباط مستقیم با مخاطب هدف است .
- بازاریابی مستقیم جذابیت خودش را دارد؛ مخصوصاً زمان هایی که فرد بودجه زیادی ندارد تا بتواند برای کمپین های تبلیغ تلویزیونی و اینترنتی پول خرج کند و در نتیجه سعی می کند به پلتفرم های دیجیتال متصل شود که شبکه های اجتماعی هم یکی از اثرگذارترین راه ها برای ارتباط با مشتری هستند .
- اثرگذاری کمپین های بازاریابی مستقیم بر اساس ماهیت شان ، راحت تر از انواع دیگر تبلیغات اندازه گیری می شوند و برند ها می توانند محاسبات خودشان را داشته باشند ، کد های منبع منحصر به فرد را ثبت کنند و استراتژی ها را به کار ببندند .
- کمپانی ها همچنین می توانند از طریق شمارش مشتریانی که تماس می گیرند، کارت پاسخ را ارسال کنند یا روی لینک کلیک کنند و میزان موفقیت خود را اندازه بگیرند .
- تنها ایراد اصلی بازاریابی مستقیم این است که ممکن است برند های مشابه این چنینی هم بتوانند از یکدیگر تقلید کنند و ایده ها و تصاویر یکدیگر را کپی برداری کنند.