براساس آخرین تحقیقات انجامشده ازطرف سرویس نظارت بازار کانترپوینت، درآمد بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سهماههی سوم ۲۰۲۲ با سه درصد کاهش به بیشاز ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. بهلطف انعطافپذیری بیشتر بخش گوشیهای ردهبالا درمقابله با عدم اطمینان اقتصادی، میانگین قیمت فروش (ASP) این محصولات رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرد. رکورد عرضهی گوشیهای 5G که قیمت آنها حدود پنجبرابر بیشتر از نمونههای غیر 5G است به ۴۶ درصد رسیده که به رشد درآمدزایی تولیدکنندگان این محصولات نیز کمک کرده است. کل بازار گوشیهای هوشمند ازنظر تعداد واحدهای عرضهشده در سهماههی اخیر، ۱۲ درصد کاهش داشته است.
هارمیت سینگ ولیا، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، درمورد تأثیر 5G بر رشد میانگین قیمت فروش گفت:
مهاجرت کاربران از 4G به 5G را اپل هدایت کرده؛ شرکتی که بهتنهایی نیمی از درآمد حاصلاز فروش دستگاههای 5G را بهخود اختصاص داده است زیرا ۹۵ درصد گوشیهای این برند از فناوری یادشده پشتیبانی میکنند. سازندهی آیفون در سهماههی سوم ۲۰۲۲ ازنظر درآمد سالانه، رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت میانگین محصولات آن نیز ۷ درصد درسال رشد داشته است؛ موضوعی که به رشد کلی میانگین قیمت فروش گوشیها در سرتاسر جهان کمک کرد. شرایط کنونی تاحدود زیادی بهدلیل عرضهی گوشیهای سری آیفون ۱۴ و بهخصوص مدلهای پرو آن بهوجود آمده است.
سامسونگ، دومین برند بزرگ تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند ازنظر درآمد است. با وجود افزایش حدود دوبرابری عرضهی گوشیهای ردهبالای سری فلیپ و فولد و رشد ۲۷ درصدی سالانه در سهماههی سوم ۲۰۲۲، قیمت میانگین محصولات این شرکت در سال جاری حدود دو درصد افزایش یافته است. رشد درآمد گوشیهای هوشمند 5G غول فناوری کرهی جنوبی درکنار کاهش قیمت میانگین این محصولات به تغییر تمرکز آن از سری موفق گلکسی S22 به محصولات تاشو مرتبط است. درآمد سامسونگ نیز در سهماههی سوم سال جاری با کاهش چهار درصدی مواجه شد.
درآمد شیائومی از بازار گوشیهای هوشمند نسبتبه سال گذشته چهار درصد افزایش یافته که بخش درخورتوجهی از آن مربوط به مدلهای اقتصادی و میانرده بوده است. سهم این شرکت چینی از دستگاههایی که در محدودهی قیمت بیشاز ۳۰۰ دلار قرار دارد حدود ۱٫۵ درصد کاهش یافت. بااینحال، گوشیهای زیر ۲۰۰ دلار برند چینی با قیمتی در محدودهی ۲۰۰ تا ۲۹۹ دلار عرضه شد و درنتیجه میانگین قیمت فروش محصولات آن در سال جاری با ۱۴ درصد رشد به ۲۰۵ دلار رسید.
ازطرف دیگر، میانگین قیمت فروش محصولات اوپو و درآمد این شرکت درسال جاری بهترتیب پنج و ۲۷ درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی این کاهش درآمد عمدتاً به مشکلات مربوط به کاهش عرضهی گوشی در چین مرتبط است که شیوع مجدد کویید ۱۹ باعث بهوجود آمدن چنین شرایطی شد. با توجه به اینکه بیشاز نیمی از کل محصولات ویوو در چین عرضه شده است، درآمد این برند ۴۳ درصد بیشتر شد که نسبت به سهماههی قبل نشاندهندهی رشد ۴ درصدی است.
شایانذکر است آمار مربوط به اوپو از سهماههی سوم ۲۰۲۱، شامل آمار برند وانپلاس نیز میشود.