با مفهوم نوآوری و نقش امروزه ی آن آشنا شوید
لغت innovtion یا نوآوری از فعل لاتین innovare آمده است و به معنای تجدید و نوسازی می باشد. این کلمه تا امروز معنای خودش را تغییر نداده است. نوآوری به معنای ارتقاء یا جابجایی چیزی می باشد. به عنوان مثال جابجایی یا تغییر یک فرایند، محصول، سرویس و غیره. معمولاً نوآوری در فضای کمپانی ها یک تعریف الزامی محسوب می شود.
دلیل اهمیت نوآوری
سازمان ها گزینه های مختلفی برای افزایش رقابت خود دارند. آن ها معمولاً به دنبال ارتقاء استراتژی های تمایز خود از دیگران هستند. نوآوری یک مورد ضروری است و علت آن هم مواردی است که در ادامه ی این بخش از پلاس وی خواهید خواند:
کمپانی هایی که قیمت را تعیین می کنند، باید با انجام کارهای نوآورانه و افزایش بهره وری فرایند ها سطح خود را ارتقا دهند. بهینه سازی فرایند یا پروسه و پیشرفت مداوم در مفاهیم هزینه ای برای آن ها بسیار مهم است.
کمپانی هایی که به دنبال استراتژی برتری از دیگران هستند، برای افزایش ویژگی های منحصر به فرد خود با رقابت جویان، باید خودشان را در زمینه نوآوری ارتقا دهند. بسیاری از استارتاپ ها فعالیت خود را از طریق ارتقاء محصول یا سرویس نوآورانه اجرا می کنند.
نوآوری مداوم برای همه کمپانی ها حائز اهمیت است. تفاوت اصلی آن ها روی میزان تمرکز روی استراتژی نوآوری می باشد که برای هر کمپانی متفاوت است به همین دلیل نوآوری یکی از مهم ترین محرک ها برای موفقیت بلند مدت کمپانی ها محسوب می شود.
انواع مختلف نوآوری در فضای تجارت و بیزینس
نوآوری سازمانی و ارتقاء فرآیندی :
یعنی ارتقاء فرآیند ها مربوط به پیشرفت مداوم و ایجاد راه حل های جدید.
ارتقاء محصول:
ارتقاء محصولات نوآورانه و ویژگی های یک محصول.
نوآوری سرویس و خدمات:
ایجاد و معرفی سرویس های جدید برای مشتریان.
نوآوری مدل بیزینس :
ارتقاء مدل های بیزینس نوآورانه و سیستم هزینه های جدید.
دیجیتالی کردن و یا تغییرات دیجیتالی، نیازمند کمپانی هایی است که باید به طور مداوم به دنبال راهکارهای جدید باشند.
بسیاری از کمپانی ها روی نوآوری افزایشی تمرکز می کنند.
درجات مختلفی از نوآوری وجود دارد
نوآوری های افزایشی که به بهینه سازی فرآیندهای موجود ارتقاء یک محصول می پردازند.
نوآوری های تحول آفرین مثل نوآوری های اصلی مانند اندروید گوگل می باشد و یک نوع تحول دیجیتالی محسوب می شود و منطق مارکت های موجود را دستخوش تغییر می کند.
تفاوت بین نوآوری تحولی و نوآوری افزایشی
نوآوری به معنای تغییر جزئیات و محصولات موجود برای همه کمپانی ها است مثل رنگ، فرم، عملکرد ، سایز و غیره.
این نوع از نوآوری افزایشی رقابت کمپانی ها در مارکت های موجود را تضمین می کند.
نوآوری افزایشی در مارکت های آینده، اغلب کافی نخواهد بود.
کمپانی ها باید دوباره محصولات و سرویس ها را با ایده های خلاقانه همراه کنند.
ویژگی افراد نوآور و نوآوران
همیشه از فرصت ها استفاده می کنند:
افراد نو آور همیشه از فرصت ها استفاده می کنند و در مقایسه با دیگران آگاهی بیشتری نسبت به این موقعیت ها دارند. آنها تجارب جدید و پیچیده را جستجو کرده و در تمامی جنبه های زندگی به دنبال تنوع هستند.
به جزئیات توجه می کنند:
نوآوران ایده را گرفته و این ایده را به چیزی تبدیل می کنند که بتوان در عمل از آن استفاده کرد. آنها تمرکز خود را روی چگونگی اجرای آن می گذارند و مشکلاتی که در اجرای ایده دارند را با خلاقیت و توجه به جزئیات برطرف می کنند.
آموزش می بینند و اطلاعات کسب می کنند:
بیشتر نوآوران موفق به خوبی در حوزه خود آموزش دیده اند زیرا بدون داشتن تخصص بین اطلاعات مرتبط و نامرتبط و صداها و سیگنال ها، نمی توان تمایز قائل شد.
مشکلات را پیش بینی می کنند:
نوآوران کارآمد در مقایسه با دیگران انگیزش، انعطاف و انرژی بیشتری دارند و این خصوصیات آنها و پیش بینی مشکلات سبب می شود از فرصت های شناسایی شده بهره برداری کنند.
محتاط هستند:
نوآوران موفق مخالف ریسک هستند و سازماندهی بیشتری داشته و محتاط تر هستند. باید بدانید ریسک پذیری بیشتر، به موفقیت اقتصادی مرتبط نیست و به شکل گیری کسب و کار پیوند داده شده است.
از ارتباطات و شبکه های خود استفاده می کنند:
نوآوران از ارتباطات و شبکه های خود برای تجهیز منابع و ایجاد پیوستگی و اتحاد قدرتمند استفاده می کنند. نوآوری همواره محصول کار تیمی است.
برای تقویت و موفقیت در نوآوری
روش های مختلف همکاری، کار تیمی و گروهی در داخل کمپانی های بزرگ، معمولاً از طریق موارد زیر انجام می شود:
ارتقاء نوآوری های دیجیتال و غلبه بر چالش های تغییر دیجیتالی
نوآوری نیاز به سطح بالاتری از خلاقیت نسبت به بیزینس اجرایی و استراتژی نوآوری شفاف دارد. مفاهیمی مثل نوآوری lean و نتورک های نوآوری ، این روزها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند و به یکدیگر مرتبط می باشند. کمپانی هایی که از نرم افزار مدیریت ایده مدرن و مدیریت نوآوری استفاده می کنند، سعی دارند که نوآوری های خود را به شکل موثری مدیریت کنند.
ذهن آگاهی صحیح برای نوآوری
نوآوری نیاز به خلاقیت و اشتیاق برای ریسک کردن دارد. تشخیص پروژه های نوآورانه به شکل موفقیت آمیز نیازمند یک ذهن آگاهی متفاوت است. جالب است بدانید که چهار کارتون معروف هم در این زمینه هستند که حرف های ما را تایید می کنند و هرکدام پیام های مختلفی در این زمینه دارند. قوانین اعمال شده در ان ها شامل موارد زیر است:
قوانین را بشکن
هیچ کس با راهبرد های سنتی و روش های قراردادی در زمینه نوآوری به جایی نمی رسد. پس چالش مداوم راه اصلی است زیرا در این بین می توانید مسیر های جدید را بفهمید. پروژه های نوآورانه به طور مداوم نیاز به ایده های جدید دارند. برای غلبه بر موانع موجود، مفاهیم را تغییر دهید و استراتژی ها را بهینه سازی کنید.
به غیر ممکن ها باور داشته باش
تصور کنید که نوآوری چقدر شبیه به واقعیت است. باور کنید که شما قادر خواهید بود به همه موانع موجود بر سر راه خود غلبه کنید. یک تیم نوآورانه از افراد با دیدگاه های مختلف و استایل های متفاوت فکری تشکیل بدهید. نوآوری نیازمند انواع گوناگونی از شایستگی ها و راه های گوناگونی تفکر است.