گاهی اوقات افراد واقعاً برای آنچه که انجام داده اند متأسف اند اما نمی توانند حس تأسف و پشیمانی شان را به راحتی منتقل کرده و بروز دهند.
نکاتی که باید برای معذرت خواهی تاثیرگذار بدانید
همه ما گاهی رفتاریا کار اشتباهی انجام می دهیم که باعث دلخوری دوست یا خانواده و نزدیکانمان می شود و مجبور به عذرخواهی می شویم. اما ممکن است شیوه درست عذرخواهی کردن را ندانیم و فقط از واژه هایی نظیر «ببخشید»، «متأسفم» استفاده کنیم غافل از این که با این واژه ها نمی توانیم آسیبی را که به طرف مقابل خود وارد کرده ایم، رفع کنیم بنابراین باید روش صحیح معذرت خواهی را بدانیم و درست آن را بکار بریم ؛ برای این امر این بخش از نمناک را با دقت مطالعه کنید.
تاثیر گذاری یک هنر است!
مانند هر کودکی که قبل از نقاشی کشیدن ابتدا یاد می گیرد که چگونه متناسب، موزون و زیبا رنگ آمیزی کند و در رنگ آمیزی کردن از خط بیرون نمی زند و توازن دارد و گرفتار افراط و تفریط نمی شود. عذرخواهی هم یک هنر رفتاری است که نه باید بیش از حد باشد تا به عزت نفس تان صدمه بزند و نه آنقدر در عذرخواهی کردن کوتاهی کنید که دیگران از شما به خاطر جبران نکردن اشتباهاتتان دلگیر شوند. افرادی که مدام برای کارهای کرده و ناکرده خود عذرخواهی می کند، بعد از یک مدت باعث می شود که دیگران حتی در یک اختلاف جدی که خطایشان آشکاراست، نیز قادر به عذرخواهی نباشند. پس مانند هر هنر دیگری، باتمرین و ممارست، برای ارتقاء زندگی خود این هنر را نیز بیاموزید.
واضح و صریح معذرت خواهی کنید
برای عذرخواهی کردن باید به رفتار و اشتباه تان که باعث دلخوری دوستتان شده اشاره کنید و به دلیل همان اشتباه از او دلجویی کنید و جملات کلی که بیان نمی کند از کدام کارتان پشیمانید مانند اگر باعث ناراحتی ات شده ام، مرا ببخش ، بپرهیزید زیرا عذرخواهی باید خیلی ساده، صریح و مصداقی باشد مثلا بگویید:برای اینکه به فلانی گفتم تو آدم خسیسی هستی، مرا ببخش و اگر کارتان علتی داشته علت آنرا هم بیان کنید و بگویید که چرا چنین خطایی را مرتکب شده ایدتا طرف مقابل شما فکر نکند از او متنفر هستید.
ببخشید اما من مقصر نبودم
برای عذر خواهی کردن لازم است درست و به موقع این کار را انجام دهید زیرا انجام غلط یک کار آسیب بیشتری نسبت به انجام ندادن آن کاردارد. زمانی که خودتان قبول داشتید که کار خطایی انجام دادید زمان واقعی عذرخواهی شما است نه اینکه وقتی که کسی از شما رنجیده است. پس اگر فقط به خاطر رفع کدورت و دلخوری و ترس از خراب شدن رابطه تان، عذرخواهی کنید، در این کار موفق نمی شوید و ممکن است باهم بحث تان بشود و دلخوریها عمیق ترشود.
برای پیشقدم شدن برای عذرخواهی باید قبول کرده باشید که کارتان اشتباه بوده است حتی اگر طرف مقابل شما دلخور نشده یا بروز نداده باشد. برای قبول خطای خود با زبان بدن و بار معنایی کلمات احساستان را به طرف مقابلتان بفهمانید. در انتخاب کلمات دقت کافی داشته باشید و آنها را سر سری بیان نکنید تا طرف مقابلتان بفهمد که نقش بازی می کنید و احساستان واقعی نیست زیرا زبان بدن رسواکننده است و احساس طرف مقابلتان در این زمینه اشتباه نخواهد کرد. پس زمانی عذر خواهی کنید که اشتباه خود را پذیرفته باشید.
تغییر رفتار در دراز مدت
به کار بردن کلماتی مثل «ببخشید»، «معذرت میخواهم» یا «وای! اشتباه کردم» و ... ، پیش زمینه های عذرخواهی هستند و عذرخواهی واقعی محسوب نمی شوند. این نوع عذرخواهیها برای کارهای سطحی مانند پریدن به میان حرف کسی یا تنه زدن به کسی در خیابان مفید است و برای زمانی که احساسات طرف مقابل را عمیقا جریحه دار کرده ایم، مؤثر نیستند.
برای افرادی که رنجش یا کدورت در قلب او ایجاد کرده ایم، معذرتخواهی صحیح و مؤثر است که پاسخی عاطفی، همدلانه و از صمیم قلب بدهیم. یعنی از ته قلب و برای رفتار خاصی معذرت خواهی انجام بدهیم. باید بدانید معذرت خواهی با جبران تفاوت دارد، برای جبران کردن تغییراتی در رفتار شما ایجاد می شود. در صورت جبران نکردن کارها و رفتار اشتباه موقتا دلخوری برطرف میشود و دفعه بعد هنگام به وجود آمدن دلخوری دیگر عذرخواهی تان فایده ندارد.
انتظار نداشته باشید که فورا بخشیده شوید
انتظار بخشش فوری از طرف مقابل نداشته باشید و به او زمان دهید تا از نظر روحی آماده شود. و بعد از اینکه معذرت خواهی بگویید:«می دانم که هنوز برای بخشیدن من آمادگی نداری، و درکت می کنم. فقط می خواستم بگویم که خیلی معذرت می خواهم. لازم نیست همین حالا من را ببخشی، به اندازه ی کافی وقت داری تا متوجه شوی کاملا تغییر کرده ام.»
برای آینده درس بگیریم
بهتر است از تکرار این اشتباه در آینده اجتناب کنیم و قبل از هر کار و سخنی که از دهان مان بیرون می آید اندیشه کنیم و سپس برای جبران قدم برداریم و قادر باشیم تغییراتی در آینده ایجاد کنیم تا دیگر آن اتفاق نیفتد؛ این یک شیوه برای ارزش گذاشتن برای کسی است که از او عذرخواهی می کنیم.