مهارت ها و توانایی هایی که برای یک کارمند نمونه بودن لازم دارید
بدیهی است که تمامی مدیران می خواهند بهترین کارمندان را در حوزه کاری خود استخدام و حفظ کنند اما واقعا کارمند نمونه به چه معناست و چرا حفظ او مهم است؟ بیشتر مسئولین استخدام یا منابع انسانی می دانند که پیدا کردن کارمند خوب چقدر دشوار است. اکثر متقاضیان؛ یا مهارت خاصی ندارند یا با فرهنگ شرکت مطابقت ندارند.
صاحبان کسب و کار اغلب روی مهارت های تکنیکی تمرکز می کنند و ویژگی ها و خصوصیات مربوط به یک کارمند ایده آل را ارزیابی نمی کنند. همین امر ممکن است تاثیر منفی روی بهره وری داشته باشد و آن ها را دیرتر به نتیجه مورد نظر برساند. صرف نظر از صنعت یا ماهیت شغلی، خصوصیات خاصی وجود دارد که هر مسئول استخدام برای موفقیت در دنیای تجارت باید به دنبال آن ها باشد.
مهارت و ویژگی های یک کارمند خوب و نمونه
مهارت های تعاملی و مهارت های فنی برای یک کارمند بسیار مهم است. مهارت های تعاملی شامل روابط اجتماعی، شخصیت، ویژگی های فردی، مهارت های ارتباطی، هوش هیجانی، تاثیر و رویکرد یک کارمند می شود.
این مهارت ها در کنار مهارت های فنی، توانایی یک کارمند را برای حضور در محیط کار نشان می دهد. در این بخش از سبک زندگی پلاس وی برخی از مهارت ها و ویژگی های برتر یک کارمند نمونه آورده شده است:
دانستن دلیل کارمند بودن
کارمندان خوب می دانند که چرا چنین شعلی وجود دارد و مهمتر اینکه چگونه باید آن را انجام دهند. همین امر موجب می شود که با پیشنهادات و ایده های جدید برای ارتقای خودشان آشنا شوند.
تخصص گرایی
مودب باشید، خوب صحبت کنید، آرام باشید و در همه بخش های حرفه ای و تخصصی، چیزی برای ارایه داشته باشید.
باهوش بودن
باهوش بودن یکی از موثرترین ویژگی ها برای موفقیت یک فرد است. انتخاب کارمند باهوش سرمایه گذاری برای آینده شرکت و روزهای استرس زای شما است. هوش کارمند شما، می تواند در مدیریت شرکت بسیار فایده داشته باشد.
درستکاری و صداقت
بیان حقیقت در مورد موضوعاتی مانند کار، برقراری تعادل بین کار و زندگی، مشتریان یا همکاران به نمونه بودن شما کمک می کند.
ایده های نوآورانه
کارمندانی که ایده ها و پیشنهادات ابتکاری را ارائه میدهند و تاثیرات مثبتی بر کار خود می گذارند، نوعی دارایی برای یک شرکت محسوب می شوند. رکود و اطمینان بیش از حد به خود (یعنی افرادی که خودشان را بیش از حد کامل می دانند) دشمن رشد و ترقی هستند.
توانایی حل مسئله
افرادی که روی موضوعی کار می کنند و سعی بر حل مشکل یا اتمام کار خود دارند، کارمندان خوبی محسوب می شوند.
جاه طلبی
وقتی کارمندان یک برنامه شغلی یا هدف شفاف و مشخصی در ذهن خود دارند منتظر هدایت کارفرمایشان نمی مانند و تنها برای پیشرفت خود و شرکت تلاش می کنند.
مسئولیت پذیری
کارمندانی که مسئولیت کارهای خود را به عهده می گیرند، قابل اطمینان هستند و به موقع در محل کار حضور میابند، آنچه را که می گویند انجام می دهند و به همکاران خود کمک می کنند.
پذیرفتن ناسازگاری ها
کارمندان خوب در صورت ناسازگاری با همکاران شان به آن ها احترام می گذارند و صرفا برای حفظ صلح، سعی در حل و فصل کردن ناسازگاری ها دارند.
نگرش مثبت
کارکنانی که نگرش مثبتی به کار خود دارند تاثیر مثبتی نیز بر اطرافیان خود دارند و انرژی کل گروه را بهبود می بخشند.
برقراری ارتباط کلامی
داشتن مهارت در برقراری ارتباط کلامی مهم ترین و کارآمدترین مهارت است. کارمند باید بتواند به خوبی به سخنان طرف مقابل گوش کند و سعی داشته باشد تا منظور و خواسته های او را درک کند، آن را تجزیه و تحلیل کند و برطبق آن عمل کند.
هوش هیجانی
هوش هیجانی در محیط کار بدان معناست که یک کارمند نمونه بتواند احساسات، خواسته ها، نیاز ها و نقطه نظرات خود و همکارانش را شناخته و درک و مدیریت کند.
کار گروهی
توانایی کار گروهی با همکاران ، با تقویت روابط به روشی حرفه ای برای دستیابی به یک هدف مشترک یک سرمایه برای شرکت محسوب می شود. کارمندی را استخدام کنید که بتواند به طور موثر با همکارانش کار کند. توانایی کار با دیگران خصیصه ی مهمی است که باید در هنگام ارزیابی داوطلبان در جستجوی آن باشید.
علاقه مند به یادگیری
یادگیری مهارت های سخت (دانش فنی) برای یک کارمند نمونه کافی نیست زیرا او در همه حال ایده ها و افکار جدیدی دارد و آن ها را با همکاران و اطرافیانش در میان می گذارد.
خلاقیت
همه افراد با خلاقیت تمام متولد نمی شوند زیرا خلاقیت مهارتی است که می توان از طریق آزمایش، تخیل، سوال و جواب ، همکاری و پردازش اطلاعات آموخت و کسب کرد.
بخشندگی
کارمندان خوب نسبت به اطرافیان خود سخاوتمندانه رفتار می کنند. آن ها تجربیات و تخصص خود را بدون هیچ چشم داشتی به اشتراک می گذارند. آن ها می دانند که دانش، زمانی یک قدرت محسوب می شود که با دیگران به اشتراک گذاشته شود.
مهارت تصمیم گیری
ممکن است فکر کنید مهارت تصمیم گیری فقط برای مدیریت عالی لازم است اما این درست نیست زیرا هر کارمندی فارغ از اینکه چه نقشی ایفا می کند، باید بتواند تصمیمات سریع و هوشمندانه ای بگیرد که به نفع شرکت باشد.
انعطاف پذیری
بعضی از مشاغل تنوع زیادی دارند بنابراین کارمندان باید انعطاف پذیر باشند تا بتوانند در مواردی که طبق برنامه پیش نمی رود سریعا سازگار شوند.
تعهد
استخدام افرادی که تعهدشان را نسبت به کارفرمای خود نشان می دهند و مشغول کار هستند و مدیریت مالی هوشمندانه دارند، بهره وری بالایی خواهد داشت.
رهبری
رهبری فقط مختص کارمندان سطح بالا نیست. کارمندانی که توانایی الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه برای دیگران را دارند نمونه هستند. بنابراین جستجوی افرادی که مهارت های رهبری و مدیریت دارند، مهم می باشد.
تجزیه و تحلیل و بررسی
کارمندان در فضای کاری ممکن است هر لحظه با مشکلات جدید رو به رو شوند. مدیران دوست دارند کارمندانی را استخدام کنند که توانایی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات به روش های درست و اثربخش را داشته باشند.
یادگیری مادام العمر
کارمند نمونه باید توانایی یادگیری طولانی مدت داشته باشد زیرا نه تنها برای نقش فعلی خود بلکه برای آینده شان نیز مهم است. هنگام بررسی رزومه به دنبال داوطلبانی بگردید که چندین مدرک یا گواهینامه دارند و دوره هایی را گذرانده اند یا این که آموزش های بیشتری را برای بهبود مهارت ها و تخصص شغلی خود دیده اند.
انگیزه
کارمند نمونه به موقع و با ظاهری آراسته در محل کار خود حضور میابد و چنانچه در مطالب قبلی پلاس وی خواندید کارهای خود را به موقع انجام می دهد. او در کار خود انگیزه و اشتیاق دارد.
مذاکره
مهارت های خوب مذاکره فقط مختص تیم فروش نیست. داوطلبان با این مهارت می توانند با دیگران بحث و گفتگو کنند و به توافق برسند. آن ها می توانند مفاهیم را توضیح دهند و به طور موثر از یک اقدام خاص حمایت کنند.
مدیریت زمان
تقریبا در هر شغل کارمندان به زمان های مختلفی نیاز دارند. به دنبال آنهایی باشید که می دانند چگونه زمان خود را با موفقیت مدیریت کنند و می توانند وظایف خود را اولویت بندی کرده و طبق زمان مقرر به اتمام برسانند.
استخدام در مقابل آموزش
در سراسر جهان، افراد با حضور در یک حرفه مهارت هایشان شکوفا می شود. این راه حل های مفید که در فوق ذکر کردیم به نوبه خود به نمونه بودن شما کمک بسزایی می کند. همچنین به این معناست که هنگام استخدام کردن به یک راهبرد جدید نیاز است.
استخدام کارمندانی که تمایل خود را برای ارتقای مهارت هایشان نشان می دهند و می توانند ویژگی هایی را که در بالا نام برده ایم، به شکل موثر از خود نشان دهند. استخدام با استعداد ترین فرد، معمولاً کار سختی است اما در هر صورت افراد با استعداد با تمرین در حوزه می توانند بهترین باشند و همیشه کاربردی ترین راه حل ها را به کار بگیرند.
دانستن این که کارمندان استخدامی و متقاضیان کاری جدید به دنبال چه مهارت ها و ویژگی هایی هستند، مهم است زیرا این اطمینان را می دهد که فارغ از عنوان شغلی یا عملکرد، این خصوصیات مطلوب می تواند باعث رشد کسب و کار شود.
مهارت های سخت Hard Skills به توانایی شما در انجام وظایف فنی و تخصصی گفته می شود؛ مثلاً این که در به کارگیری چه نرم افزارهایی مهارت دارید و ...
مهارت های نرم یا Soft Skills مهارت های فردی مربوط به شخصیت شما در تعامل با دیگران است. این مهارت ها ریشه در شیوۀ تربیت و نگرش شما به زندگی دارند؛ مهارت هایی مانند حل مسئله ، توانایی هماهنگی در کار تیمی و.. . .