مقدمه
آمارهای بلکفرایدی / جمعۀ سیاه (Black Friday) در این مقاله نشان میدهد که چگونه روزهای بعد از شکرگزاری (Thanksgiving) به مهمترین دورۀ سال برای خردهفروشان تبدیل شدهاند.
کار بهجایی رسیده که بیشتر مردم روز شکرگزاری را روز قبل از جمعۀ سیاه میدانند، نه برعکس.
اگرچه بلکفرایدی چیز جدیدی نیست - از دهۀ 1970 و احتمالاً حتی زودتر از آن وجود داشته است - اما روش خرید ما در جمعۀ سیاه و روزهای بعدی هر سال در حال تغییر است؛ از استفادۀ بیشتر افراد از فروش جمعۀ سیاه-دوشنبۀ مجازی (Cyber Monday) به سهم بالاتری از فروش آنلاین و دستگاههای تلفن همراه.
اگر میخواهید دربارۀ شیوۀ خرید در بزرگترین رویداد خرید سال بدانید، آخرین آمارها را در این متن میتوانید بخوانید.
آمار خرید جمعۀ سیاه
دادهها به ما میگویند که فروش جمعۀ سیاه - و روزهای حولوحوش آن، از جمله روز شکرگزاری، دوشنبۀ مجازی، و «شنبۀ کسبوکار کوچک» (Small Business Saturday) - بیش از پیش است.
این آمارها از تازهترین جمعۀ سیاه/هفتۀ مجازی را بررسی کنید تا متوجه شوید که این دوره چقدر برای خردهفروشان گسترده است؛ همچنین، عادات خرید مصرفکنندگان در شروع غیررسمی خرید فصل تعطیلات چگونه است.
نمودار تعداد کل خریداران آخر هفتۀ شکرگزاری (بر حسب میلیون نفر)، از سال 2017 تا 2023
- از هر 2 آمریکایی، بیش از 1 نفر در طول هفتۀ مجازی بهصورت آنلاین یا حضوری خرید میکنند:
در روزهای شکرگزاری سال 2023، 200.4 میلیون آمریکایی بهصورت آنلاین یا حضوری خرید کردند. این رقم حدود 60 درصد از کل جمعیت ایالات متحده است.
این آمار در مقایسه با رکورد تعداد خریداران آخر هفتۀ شکرگزاری 2022 افزایش نشان میدهد و بیش از 20 میلیون بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 است.
نمودار 2. مقایسۀ خریداران حضوری و آنلاین (تعداد کل خریداران هفتۀ مجازی، بر حسب میلیون نفر)، سالهای 2022 و 2023
- در هفتۀ مجازی، 134.2 میلیون خریدار آنلاین در مقابل 121.4 میلیون خریدار حضوری مشاهده شد:
خرید آنلاین از فروشگاههای معمولی با 134.2 میلیون خرید آنلاین در مقابل 121.4 میلیون خرید در فروشگاههای معمولی از فروشگاههای معمولی پیشی گرفت.
خرید آنلاین در مقایسه با سال 2022 اندکی افزایش یافته و از 130.2 میلیون خریدار در سال گذشته فراتر رفته است، درحالیکه تعداد افرادی که بهصورت حضوری خرید میکنند، نسبت به 122.7 میلیون در سال 2022 کاهش داشته است.
نمودار 3. تعداد خریداران در هفتۀ شکرگزاری (روز شکرگزاری، جمعۀ سیاه، شنبه، یکشنبه، دوشنبۀ مجازی) به تفکیک خرید حضوری و آنلاین (بر حسب میلیون نفر)
- 90.6 میلیون نفر در جمعۀ سیاه 2023 بهصورت آنلاین خرید کردند:
جمعۀ سیاه با 166.8 میلیون خریدار (در مقایسه با 160.1 سال قبل) بزرگترین روز خرید در دوره پنج روزه بود. کمی بیش از نیمی از خریداران جمعۀ سیاه، معادل 90.6 میلیون نفر، در مقایسه با 76.2 میلیون در فروشگاه فیزیکی، آنلاین خرید کردند.
- 73.1 میلیون نفر در روز دوشنبۀ مجازی بهصورت آنلاین خرید کردند:
درحالیکه خریدار فیزیکی از یکشنبه به بعد کم میشود، خردهفروشی آنلاین در دوشنبۀ مجازی، آخرین روز از دورۀ خرید آخر هفتۀ شکرگزاری، اوج میگیرد.
در دوشنبۀ مجازی 2022، 73.1 میلیون نفر بهصورت آنلاین خرید کردند که این روز را کمی پس از بلکفرایدی بهعنوان دومین روز بزرگ تجارت الکترونیک قرار داد.
- مجموع هزینههای آنلاین برای هفتۀ مجازی بالغ بر 38 میلیارد دلار بود:
در مجموع، رکورد 38 میلیارد دلاری در هفتۀ مجازی 2023 بهصورت آنلاین خرج شد که 7.8 درصد از 35.3 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش داشت.
- مصرفکنندگان آمریکایی 9.8 میلیارد در جمعۀ سیاه و 12.4 میلیارد دلار در دوشنبۀ مجازی هزینه کردند:
دو روز بزرگ، جمعۀ سیاه و دوشنبۀ مجازی، بهترتیب، 9.8 میلیارد دلار و 12.4 میلیارد دلار در خردهفروشیهای آنلاین سهم داشتند؛ البته دوشنبۀ مجازی با وجود خریداران کمتر، هزینهکرد بیشتری داشت.
ارقام فروش بلکفرایدی نشاندهندۀ 7.5 درصد رشد سالانه است، درحالیکه دوشنبۀ مجازی 9.6 درصد سالانه رشد داشته است.
فروش آنلاین روز شکرگزاری سال 2023، 5.6 میلیارد دلار بود (5.5 درصد نسبت به سال 2022) و مصرفکنندگان 10.3 میلیارد دلار آنلاین در روزهای شنبه و یکشنبه (7.7 درصد بیشتر از سال قبل) خرج کردند.
- در اوج فروش دوشنبۀ مجازی، مصرفکنندگان 15.7 میلیون دلار در دقیقه خرج کردند:
در ساعت اوج 22:00 تا 11:00، منطقۀ زمانی شرق آمریکا، در دوشنبۀ مجازی، مصرفکنندگان 15.7 میلیون دلار در دقیقه خرج کردند.
نمودار 4. فروش هفتۀ شکرگزاری به تفکیک تاریخ (روز شکرگزاری، جمعۀ سیاه، دوشنبۀ مجازی، کل هفته) در سالهای 2022 و 2023 (بر حسب میلیارد دلار)
- انتظار میرود فروش تعطیلات آخر سال ایالات متحده نزدیک به 1 تریلیون دلار باشد:
پیشبینیها حاکی از آن است که پس از مجموع 957.3 میلیارد دلار در سال 2022، فروش فصل تعطیلات (از اول نوامبر تا 31 دسامبر) به رکورد جدیدی در سال 2023، یعنی 966.6 میلیارد دلار، برسد و به مرز تریلیون دلار نزدیکتر شود.
- 59 درصد از فروش روز شکرگزاری در گوشیهای هوشمند انجام شد:
تجارت با تلفن همراه در سال 2023 همچنان رو به رشد است و بیش از نیمی از فروش آنلاین روز شکرگزاری از طریق تلفنهای هوشمند انجام میشود.
سهم 59 درصدی تجارت موبایلی در این روز را با فروش 55 درصد سال گذشته مقایسه کنید.
- 51.8 درصد از فروش هفتۀ مجازی روی موبایل انجام شده است:
در کل، گوشیهای هوشمند 51.8 درصد از کل فروش آنلاین را در هفتۀ مجازی به خود اختصاص دادند و موبایل بهعنوان روش مورد علاقه مشتریان برای خرید، از دسکتاب پیشی گرفت.
نمودار 5. سهم خرید آنلاین از طریق موبایل در هفتۀ مجازی (روز شکرگزاری و کل هفتۀ مجازی) در سالهای 2021 تا 2023 (برحسب درصد از کل فروش)
- در نوامبر 2023، میانگین ارزش سفارش 2.7 درصد بیشتر از سال 2022 بود:
هزینهکرد در هر سفارش مصرفکنندگان بیشتر از سال قبل است. بین 1 تا 27 نوامبر، میانگین ارزش سفارش 2.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.
این افزایش در آخر هفته شکرگزاری بیشتر است؛ با افزایش 3.2 درصدی «ارزش متوسط سفارش» (AOV) برای بازۀ زمانی 25-26 نوامبر.
- 82 درصد از مردم در هفتۀ مجازی خرید میکنند:
از هر پنج نفر، بیش از چهار نفر میگویند که در مقطعی زمانی در هفتۀ مجازی خرید میکنند؛ اعم از آنلاین، حضوری یا هر دو.
- خریداران آنلاین 2.5 برابر بیشتر از خریداران حضوریاند:
بیشتر افراد میگویند که قصد خرید آنلاین دارند. 68 درصد از مردم در هفتۀ مجازی خرید آنلاین میکنند، درحالیکه تنها 27 درصد از فروشگاههای فیزیکی (brick and mortar store) خرید میکنند.
- 52 درصد از کسانی که قصد خرید بلکفرایدی-دوشنبۀ مجازی (BFCM) را ندارند، میگویند به این دلیل است که از شلوغی خوششان نمیآید.
بیش از نیمی از افرادی که قصد خرید در هفتۀ مجازی ندارند، میگویند که این کار برای جلوگیری از شلوغی است.
برخی هم صرفاً علاقهای به خرید خاصی ندارند یا نمیخواهند پول خرج کنند. درحالیکه 8 درصد فکر میکنند که جمعۀ سیاه نوعی کلاهبرداری است.
نمودار 6. چرا مردم در بلک فرایدی خرید نمیکنند؟ (برحسب درصد)
شامل (از بالا به پایین):
- شلوغی را دوست ندارم؛
- چیز جالبی برای خرید ندیدهام؛
- نمیخواهم پول خرج کنم؛
- از خرید خوشم نمیآید؛
- میتواند خطرناک باشد؛
- معاملۀ خوبی نیست؛
- ترجیح میدهم با عزیزانم وقت بگذرانم تا خرید کنم؛
- این تخفیفها یک جور حقه است.
- والمارت (Walmart) و تارگت (Target) بهترین مقصد خرید حضوری جمعۀ سیاه هستند:
بیش از دو سوم خریداران حضوری جمعۀ سیاه از والمارت، تارگت یا هر دو خرید میکنند.
کولز (Kohl's) با 41 درصد محبوبترین مقصد بعدی است؛ و میسیز (Macy's)، بست بای (Best Buy) و اُلد نِیوی (Old Navy) چند برند دیگر تجاری هستند که در این ایام دست بالا را دارند.
نمودار 7. محبوبترین فروشگاههای حضوری برای خرید بلک فرایدی (برحسب درصد)
به ترتیب: تارگت، والمارت، کولز، شاپینگمالها، میسیز، بست بای، اُلد نیوی، مارشالز، کاستکو، هوم دیپو، تیجی ماکس و کسبوکارهای محلی
- 88 درصد از مردم در آخر هفته جمعۀ سیاه از آمازون خرید میکنند:
تقریباً همۀ خریداران مجازی هفتۀ مجازی در آمازون (Amazon) توقف میکنند.
88 درصد از مردم گزارش میدهند که در این بازۀ زمانی از آمازون خرید میکنند. تارگت با 55 درصد و والمارت با 51 درصد نیز مانند وبسایتهای برخی از برندهای بزرگی که در اصل فروشگاه فیزیکی هستند، محبوب خریداران آنلاین هستند.
نمودار 8. محبوبترین فروشگاههای آنلاین برای خرید بلک فرایدی (برحسب درصد)
به ترتیب: آمازون، تارگت، والمارت، کولز، بست بای، میسیز، اُلد نیوی، کاستکو، سفورا، دیکز اسپورتینگ گودز، کسبوکارهای محلی، هوم دیپو، ایبِی
- 23 درصد از مردم قصد دارند بیش از 1000 دلار در این ایام تعطیلات خرج کنند:
نزدیک به یکچهارم مردم میگویند که بیش از 1000 دلار در این فصل تعطیلات خرج خواهند کرد. 45 درصد از مردم ادعا کردند که 600 دلار یا بیشتر خرج میکنند.
نمودار 9. مقایسۀ سطوح فروش دلاری فصل تعطیلات، در سالهای 2021 تا 2023 (بر حسب درصد)
به ترتیب: تا 200 میلیون، 200 تا 399 میلیون، 400 تا 599 میلیون، 600 تا 799 میلیون، 800 تا 999 میلیون، بالای یک میلیارد، و هزینهکرد صفر
- مصرفکنندگان بهطور متوسط 321.41 دلار برای خرید تعطیلات آخر هفتۀ شکرگزاری هزینه کردند:
روز شکرگزاری آغاز فصل خرید تعطیلات است، بهطور متوسط، 321.41 دلار برای اقلام مربوط به تعطیلات این دوره هزینه شده است. محبوبترین خریدهای هدیه شامل لباس و لوازم جانبی، اسباببازی و کارت هدیه است.
- 55 درصد از مردم از فروش قبل از شکرگزاری استفاده کردند:
با رقابتیشدن جمعۀ سیاه، بسیاری از برندها ترجیح میدهند که تبلیغات خود را زودتر شروع کنند تا توان رقابت داشته باشند.
به نظر میرسد مشتریان به این استراتژی پاسخ میدهند؛ طوری که 55 درصد از مردم میگویند که از فروش اولیه یا تبلیغات اولیه خرید کردهاند.
تبلیغات نیز زودتر و زودتر انجام میشود، بهنحویکه 35 درصد از مردم در هفتۀ منتهی به روز شکرگزاری و 24 درصد بیشتر از یک هفته قبل از آن، خرید میکنند.
- در طول دوشنبۀ مجازی، فروش دستههای اصلی کالا بین 2 تا 2.5 درصد افزایش مییابد:
جای تعجب نیست که فروش دوشنبۀ مجازی بسیار بالاتر از میانگین روز است.
اکثر دستههای کالا در دوشنبۀ مجازی فروش دو برابری یا بیشتر را تجربه میکنند. برای نمونه، فروش پوشاک در مقایسه با یک روز معمولی در ماه اکتبر، 189 درصد رشد داشته است.
سایر دستههای پرفروش لوازم خانگی (افزایش 166 درصدی)، اسباببازیها (افزایش 140 درصدی) و مبلمان (افزایش 129 درصدی) است.
نمودار 10. رشد فروش گروههای متنوع کالا در دوشنبۀ مجازی (برحسب درصد) در مقایسۀ افزایش فروش دوشنبۀ مجازی با سطح عادی فروش
به ترتیب: پوشاک، وسایل منزل، اسباببازی، مبلمان، وسایل الکتریکی، زیورآلات، کالاهای ورزشی
- تخفیفها در سال 2023 رکورد شکست:
در جمعۀ سیاه و روزهای حولوحوش آن، تخفیفها به بالاترین حد خود میرسد.
میانگین تخفیف جمعۀ سیاه سال 2023 برای لوازم الکترونیکی 31 درصد بود؛ قابل مقایسه با 25 درصد تخفیف سال قبل.
میانگین تخفیف برای مبلمان از 8 درصد در سال 2022 به 21 درصد در سال 2023 افزایش یافت. پوشاک، کالاهای ورزشی، تلویزیون و لوازم خانگی همگی با تخفیفهای بالاتری روبهرو شدند، درحالیکه میانگین تخفیف برای اسباببازیها از 34 درصد در سال 2022 به 27 درصد در سال 2023 کاهش یافت.
نمودار 11. متوسط تخفیف در گروههای متنوع کالایی (بر حسب درصد) در سالهای 2022 و 2023
به ترتیب: اسباببازی، الکترونیک، کامپیوتر، تلویزیون، پوشاک، کالاهای ورزشی، مبلمان، وسایل منزل
- ۹۴۰ میلیون دلار در دوشنبۀ مجازی با طرح «همین حالا بخر، بعداً پرداخت کن» خرج شده است:
استفاده از خدمات «حالا بخر، بعداً بپرداز» (Buy Now Pay Later) یا BNPL در سال 2023 به بالاترین حد خود رسید. 940 میلیون دلار در دوشنبۀ مجازی از طریق «حالا بخر، بعداً بپرداز» هزینه شد که 42.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
تعداد کل سفارشات از طریق خدمات «حالا بخر، بعداً بپرداز» نسبت به سال 2022، 11 درصد افزایش یافته و بین 1 نوامبر تا 27 نوامبر، در مجموع 8.3 میلیارد دلار هزینه شده که 17 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
استراتژی فروش «جستوجوی پولی» همچنان برترین کانال بازاریابی برای هفتۀ مجازی است و 27 درصد از فروش آنلاین را از روز شکرگزاری تا دوشنبۀ مجازی هدایت میکند.
با این حال، این رقم نسبت به 28 درصد در سال 2022 اندکی کاهش یافته است.
«تبلیغ مستقیم» (Direct advertising/Direct Marketing) در ردۀ بعدی تبلیغات و بازاریابی قرار دارد؛ با 21 درصد سهم از فروش. جستوجوی ارگانیک (Organic search)، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی آشناسازی (Affiliate marketing) کمابیش سهم مساوی دارند، درحالیکه تبلیغات رسانههای اجتماعی کمتر از ۵ درصد از کل فروش هفتۀ مجازی را دامن میزنند.
نمودار 12. کانالهای دسترسی به کالاها در هفتۀ مجازی (بر حسب درصد) در سالهای 2022 و 2023
به ترتیب: جستوجوی پولی، مستقیم، بازاریابی آشناسازی، ایمیلی، ارگانیک، شبکههای مجازی
روندهای جمعۀ سیاه: سه پیشبینی
ارقام بالا دربارۀ جمعۀ سیاه مرور جالبی را در مورد وضعیت فعلی جمعۀ سیاه، دوشنبۀ مجازی و کل ایام شکرگزاری نشان میدهد.
اما در مورد آیندۀ جمعۀ حراج-دوشنبۀ مجازی چطور؟ این آمار در مورد آیندۀ پنجساله یا دهسالۀ جمعۀ سیاه-دوشنبۀ مجازی به ما میگوید؟
سه پیشبینی در مورد چندوچون جمعۀ سیاه در سالهای آینده مطرح است:
- فروش بیشتر در تلفن همراه: تجارت تلفن همراه بهسرعت در حال رشد است و تجارت الکترونیک دسکتاپ را در هفتۀ مجازی 2023 زیر سایه برده. با ارتقای سالانۀ تجربۀ خرید از طریق تلفن همراه، تداوم این روند قابل انتظار است.
- فروش پیش از موعد بیشتر: در حال حاضر، شاهدیم که تقریباً نیمی از خریداران از فروش قبل از شکرگزاری استفاده میکنند. با رقابت شدید و هزینههای تبلیغات در هفتۀ مجازی، منتظر تبلیغات مقدماتی برندهای بیشتری، احتمالاً از اول نوامبر، باشید.
- برندهای بیشتری فروش را از طریق کانالهای خودشان پیش میبرند: تبلیغات پولی بیش از یکچهارم کل فروش هفتۀ مجازی را به همراه دارد، اما هزینۀ این امر همچنان بالا میرود. انتظار میرود که برندهای کاربلد از کانالهای خودشان - مانند ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن برنامههای تلفن همراه - استفاده کنند؛ جایی که میتوانند فروش را کموبیش بهصورت رایگان افزایش دهند.
مراجع
دادههای این پست برگرفته از گزارشهای اخیر جمعۀ سیاه-دوشنبۀ مجازی/تعطیلات مجازی در منابع زیر است:
eMarketer Insider Intelligence, the National Retail Federation (NRF), Adobe Analytics, Drive Research
ترجمۀ این گزارش در وبلاگ ایفا با هدف آشنایی با روندهای جهانی فروش مناسبتی بود که در ایران هم بهتازگی رواج پیدا کرده (البته فعلاٌ از دوشنبۀ مجازی و هفتۀ مجازی خبری نیست و فقط بلکفرایدی مطرح شده)، و نیاز فروشگاههای آنلاین و آفلاین به خدمات سفارشگردانی (انبارش، بستهبندی، ارسال و مدیریت عودت) شریک لجستیکی را افزایش داده است.
کاری که ما در مرکز پردازش ایفا بهعنوان ارائهدهندۀ خدمات لجستیک شخص ثالث و واسطهای میان فروشندگان و خریداران، بهویژه در رویدادهای پرفروش سال، در آن تخصص و تبحر داریم. برای اطلاع بیشتر از کار سفارشگردانی و نحوۀ همکاری با ما، همین حالا با کارشناسان فروش ایفا تماس بگیرید.
پانوشت مترجم
استراتژی فروش «جستوجوی پولی» (Paid search)، «پرداخت بهازای کلیک» (Pay-Per-Click marketing)، «تبلیغات جستجومحور» یا «تبلیغات موتور جستوجو» (Search engine advertising) نوعی کانال تبلیغاتی است که تبلیغدهنده یک آگهی تبلیغاتی را مثلاً بهصورت تصویر در موتور جستوجو به نمایش میگذارد. بهازای هر بار کلیک کاربران روی تبلیغ نمایش داده شده در صفحات نتایج موتور جستوجو (SERP)، تبلیغدهنده مبلغ مشخصی را به موتور جستوجو پرداخت میکند.
منبع
این گزارش ترجمهای بود از متن زیر به قلم اندرو باک (Andrew Buck):
Last Updated on August 31, 2024