وقتی صحبت از تولید محتوای ویدیویی میشود هیچ فضایی بهتر از یوتیوب نمیتوانید برای انتشار آن پیدا کنید.
در واقع، امروزه یوتیوب بهترین و بزرگترین پلتفرم برای انتشار و دیدن ویدیوهاست و تولید محتوا در یوتیوب میتواند مزایای زیادی داشته باشد
یوتیوب ماهیانه 1.9 میلیارد کاربر فعال دارد که این کاربران روزانه یک میلیارد ساعت ویدیو در این پلتفرم را مشاهده میکنند !!! اگر بخواهم این مقدار رو قابل درک کنم در واقع روزانه به اندازه 114000 سال ویدیو دیده میشود !
البته این همه ماجرا نیست، بهترین یوتیوبرها روزانه تا دهها – اگر نگوییم صدها – هزار دلار در ماه درآمد دارند. موفقیت در یوتیوب اصلا ساده نیست، و پیدا کردن ایده تولید محتوای یوتیوب کار بسیار مشکلیست. اما یکی از راههایی که میتوانید خود را در این رقابت برنده بدانید، تولید محتوای ویدیویی با کیفیت است که شما را از دیگران متمایز میکند.
حال سوال اصلی اینجاست: «نحوه تولید محتوای یوتیوب چگونه است؟ و چطور میتوان به یک یوتیوبر موفق تبدیل شد؟»
در سری مقالات تولید محتوای یوتیوب، میخواهیم هر آنچه که در مورد تولید محتوا نیاز است بدانید را به صورت کامل به شما آموزش دهیم.
در مقاله امروز با مفاهیم اولیه تولید محتوای یوتیوب آشنا میشوید و خواهید فهمید که برای شروع تولید محتوا در یوتیوب چکار باید انجام دهید.
تهیه استراتژی تولید محتوای یوتیوب
انتخاب موضوع مناسب، برای مخاطب مناسب
یکی رازهای موفقیت تولید محتوا نه تنها در یوتیوب بلکه در هر فضای دیگری شناخت دقیق مخاطب است.
در واقع موفقیت در یوتیوب ارتباط خیلی کمی با خود شما دارد.
اینکه زیبا، تو دل برو و با نمک هستید و جلوی دوربین خیلی دلبرانه ظاهر میشوید اما محتوای با ارزشی را ارائه نمیدهید جایی در یوتیوب نخواهید داشت. (جدی)
در واقع شما باید محتوای با ارزشی تولید کنید و تمرکزتان را بر روی نیاز مخاطب بگذارید تا خودتان.
مخاطبین خود را پیدا کنید
قبل از شروع تولید محتوای یوتیوب، این سوال را از خودتان بپرسید: «مخاطبین من چه کسانی هستند؟»
شناخت دقیق مخاطبین تقریبا راهنمای بسیار خوبی برای ساخت ویدیوهای شماست. اطلاعات کلی مخاطبین بسیار کاربردیست اما اگر اطلاعات دقیقتری داشته باشید خیلی راحتتر میتوانید برای تولید محتوای یوتیوب خود برنامه ریزی کنید.
- مشکل مخاطبین شما چیست؟
- مخاطبین شما به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟
- از ویدیوهای شما چه چیزی یاد میگیرند؟
- ویدیوهای شما چه سودی به آنها میرساند؟
اگر نمیتوانید به این سوالات جواب دهید باید در موضوع کاری خود عمیقتر شوید، بیشتر فکر کنید و جواب بگیرید. پاسخ این سوالات میتواند راهنمای بسیار خوبی برای تولید محتوای یوتیوب باشد.
آنچه که حرفهای ها میگویند
حال که اهمیت شناخت مخاطبین خود را درک کردید، نکاتی هست که میتواند شما را راهنمایی کند.
حرفهای های یوتیوب برای شناخت کاربران خود در تولید محتوای مناسب یوتیوب توصیههایی کردهاند که در ادامه چند مورد از آنها آوردهایم.
مشاور مارکتینگ یوتیوب وبسایت Owen video در این مورد میگوید: «برای ما اولین کار این است که از مشتریان خود سوالاتی رو میپرسیم که به اونها کمک میکنه تا بزرگترین موضوعی که کاربران آنها میتونن بهش علاقه داشته باشن رو پیدا کنن، در واقع با سوالات ما مشتریان، نحوه تولید محتوا در یوتیوب را خودشون پیدا میکنند.»
جرمی وست، مدیر مارکتینگ سایت VidlQ پیشنهاد میدهد که به گوش دادن توجه ویژهای باید داشت. او میگوید: «اگر به مخاطبینتون به دقت گوش ندید، نمیتونید خدماتی که میخوان رو بهشون ارائه بدید.»
بعد از اینکه به درک کافی از مخاطبین و خواسته آنها رسیدید، باید تولید محتوایی رو در پیش بگیرید که با پرسونای برند شما همخوانی داشته باشد. شما باید تا جای ممکن کاربران خود را به صورت دقیق مشخص کنید.
در واقع باید محتوایی تولید کنید که به مخاطبین شما کمک میکند تا به اهدافشان برسد. اگر یک نرمافزار میفروشید، باید به این نکته توجه کنید که محتوایتان چگونه میتواند به کاربران شما چیزی یاد دهد و آنها را موفقتر کند.
کمال گرایی را کنار بگذارید
فقط شروع کنید. به همین سادگی.
قطعا برای شروع کار «همین سادگی»، خیلی سخت خواهد بود. نگاه کردن به ویدیوهای یوتیوبرها و تمایل به ساخت ویدیوهایی بی نقص و حرفهای که در نگاه اول مخاطبین بسیار زیادی را علاقهمند کند حتی اگر بخواهید هم امکان پذیر نخواهد بود.
در واقع کمال گرایی یکی از مشکلاتیست که همه تولید کنندگان محتوا در ابتدای کار با آن روبرو هستند. ما همیشه برای ابتدای کار خودمان را مجبور به تولید محتوای بدون نقص و با کیفیت میکنیم که این اصلا شروع مناسبی نیست.
این سوالات را از خود بپرسید:
- اگر این تغییرات حرفهای را روی ویدیو انجام ندهم، آیا مخاطبین من متوجه منظورم نمیشوند؟
- این ویدیو، همینطور که هست، آیا مطابق با هدفهای من نیست؟
- آیا این ویدیو محتوای نامناسبی دارد که باعث از دست رفتن مخاطبین من میشود؟
- اگر همین حالا و در همین لحظه این ویدیو را منتشر کنم چه اتفاق بدی میتواند رخ دهد؟
- آیا میتوانم زمانی که صرف ویرایش ویدیو میکنم را به تولید محتوای دیگری اختصاص دهم؟
بعد از اینکه به سوالات بالا جواب مناسبی دادید، خود را متعهد کنید که کمال گرایی در تولید محتوا را کنار بگذارید.
اطمینان از دیده شدن ویدیوها
موفقیت یک ویدیو بدون دیده شدن آن توسط کاربران، امکان پذیر نیست ! برای اینکه توسط دیگران دیده شوید باید اصول ابتدایی SEO را نیز فرا بگیرید.
سئو یا بهینه سازی ویدیوی یوتیوب برای موتورهای جستجو ریزهکاری های زیادی برای یادگیری دارد، اما دو مورد زیر از اصلی ترین نکاتیست که باید در این حوزه بدانید:
- ساخت محتوای مفید برای کاربران
- ساخت محتوای مفید برای موتورهای جستجو
در واقع هیچکس دلش نمیخواهد تا محتوایی که برای تولید آن زحمت بسیاری کشیده است را در موتورهای جستجو پیدا نکند. از آنجایی که سئو مبحث پیچیدهایست و یک شبه نمیتوان در این حوزه به مهارت رسید در ادامه برخی از مهمترین نکات این حوزه را آوردهایم.
افراد بسیاری پیشنهاد میکنند تا محتوایی متمرکز بر یک موضوع خاص تولید کنید. این روش کمک میکند تا محتوای شما قابلیت نمایش بیشتری را داشته باشد و مخاطبینی که به دنبال موضوع شما هستند، شما را پیدا کنند.
علاوه بر تولید محتوای خاص و متمرکز، پیشنهاد میشود تا حد امکان محتوایی مفید تولید کنید که به سوالات مخاطبین در موضوع انتخابی شما پاسخ دهد.
فرض کنید شما یک محصول برای فروش دارید. در واقع به جای تولید محتوا از ویژگیهای مثبت محصولتان، باید به سوالاتی که در مورد محصول شما پرسیده میشود پاسخ دهید. در این حالت میتوانید جاهایی که انتظارش را ندارید هم دیده شوید.
به طور خلاصه، برای اینکه محتوایی کاربردی تولید کنید، باید به سوالاتی که در آن حوزه پرسیده میشود توجه داشته باشید. اینکه چه سوالاتی و در چه جایی پرسیده میشود میتواند شما را به تولید یک محتوای خوب و مفید برساند که به راحتی در موتورهای جستجو و یوتیوب پیدا میشوند.
پیدا کردن ایده تولید محتوای یوتیوب و موضوع کانال
تا به اینجای کار با موضوع و مخاطبین خود آشنا شده و حالا باید دست به تولید محتوا بزنید. اما ممکنه این سوال برایتان ایجاد شود که: «چگونه؟ در مورد چه چیزی ویدیو درست کنم؟» پیدا کردن محتوایی که مخاطبین شما جستجو میکنند میتواند کار سختی باشد.
به عنوان مثال ما در مسترتیوب از آموزش یوتیوب تا کسب درآمد دلاری را انجام میدهیم و اگر به ویدیوهای یوتیوب ما توجه کرده باشید متوجه میشوید که برای تولید محتوا در یوتیوب، ویدیوهایی با محوریت مشکلات و سوالات کاربران را منتشر کردهایم.
به این صورت میتوانید یک شروع بسیار خوب داشته باشید اما اگر مثال بالا برای شما کافی نیست و همچنان به دنبال ایده تولید محتوا در یوتیوب هستید شاید نکاتی که در ادامه خواهیم گفت برای شما مفید باشد.
1. استفاده از جستجوی یوتیوب
قسمت جستجوی یوتیوب یکی از بهترین جاهاییست که میتوانید متوجه شوید کاربران این روزها به دنبال چه چیزی هستند. وقتی که موضوع تولید محتوای خود رو مشخص کردید با یک جستجوی سریع ایدههای خوبی را میتوانید پیدا کنید.
بعد با نگاهی دقیقتر به نتایج، ببینید آیا موضوع انتخابی شما به اشباع رسیده است یا همچنان فضایی برای تولید محتوایی با ارزش وجود دارد !
باید به دنبال ایدهای بگردید که نسبت به تولید آن انگیزه کافی دارید و مناسب موضوع و کاربران هم میباشد.
وقتی موضوع کلی محتوا را بدانید با استفاده از قسمت جستجوی یوتیوب، میتوانید آن را بیشتر بررسی کنید و به موضوع ویژهتری برسید.
زمانی که شما عبارت کلیدی خود را در قسمت جستجو سرچ میکنید، یوتیوب با استفاده از الگوریتم خودش به شما پیشنهاداتی میدهد که بسیار کاربردی هستند.
به عنوان مثال زمانی که عبارت «کسب درآمد یوتیوب» را در یوتیوب جستجو کنیم با پیشنهاداتی روبرو میشویم که میتوان موضوع تولید محتوای ما باشد.
بعد از این جستجو میتوانید این عبارات را یادداشت کنید و با برنامه ریزی دقیق از آنها در یک ویدیو و یا چند ویدیو استفاده کنید و به نیاز کاربران پاسخ دهید.
2. قسمت کامنتها
قسمت کامنتها به شما ایدههای بسیار زیادی را برای تولید محتوای یوتیوب میدهد.
کاربران معمولا پیشنهادات و نیازهای خود را در قسمت کامنتهای ویدیوها یادداشت میکنند و فضای خوبی برای جذب ایده تولید محتوای ویدیو میباشد.
برای شروع میتوانید به قسمت کامنتهای ویدیوهای رقبای خود در این حوزه نگاه کنید و در دریایی از نظرات، شروع به جمع آوری ایده کنید.
3. انجمنها و گروهها
این انجمنها چه در توییتر، فیسبوک یا گروههای با عضویت ویژه در سایر شبکههای اجتماعی باشد، میتواند ایدههای بسیار زیادی را برای شما داشته باشد.
گروهی را پیدا کنید که میتوانید در آن فعالیت کنید، سوال بپرسید و با اعضای گروه در ارتباط باشید. ممکن است از میان این ارتباط، به ایدههای حتی بهتر از ایدههای خودتان برای شروع تولید محتوا در یوتیوب برسید.
4. پرسش از مخاطبان
اگر در حال حاضر مخاطبینی دارید (هرچند خیلی کوچک) پرسیدن نظر آنها هیچ ضرری برای شما ندارد.
این چهار روش بهترین راهیست که میتوانید متوجه شوید مخاطبین شما به دنبال چه موضوعاتی هستند.
تولید محتوای یوتیوب همین بود؟
خب، اجازه دهید قبل از ادامه کار با هم یک مرتبه تمامی مواردی که گفته شد را مرور کنیم.
قبل از شروع به تولید محتوا در یوتیوب شما باید استراتژی مناسبی را برای اینکار انتخاب کنید. باید موضوع خود را به درستی انتخاب کنید، مخاطبین خود را بشناسید و از همه مهمتر برای تولید محتوا کمال گرایی را کنار بگذارید.
در قدم بعد باید مطمئن باشید تا ویدیوهای شما دیده میشود، یعنی با استفاده از سادهترین تکنیکی که در این مقاله گفته شد ویدیوهایی کاربردی و با ارزش تولید کنید که کاربران آنها را جستجو میکند.
در نهایت شروع به تحقیق در مورد موضوع انتخابی خود میکنید و برای تولید محتوا ایده جمع میکنید. در این مقاله ۴ روش کاربردی و ساده در مورد نحوه برداشت ایده تولید محتوا گفتیم که برای شروع کار کمک بسیار زیادی به شما میکند.
در مقاله بعد تمام مواردی را که برای ضبط ویدیوی یوتیوب نیاز دارید از تصویربرداری تا نور و تجهیزات و همچنین تولید ویدیوی آموزشی با استفاده از کامپیوترتان را به شما آموزش دادهایم.
اگر برای شروع تولید محتوا در یوتیوب پیشنهاد یا نظری دارید خیلی خوشحال میشم که در نظرات با ما همراه باشید.