چیپس میوه در دستهبندی موادغذایی جزء تنقلات معرفی میشود. محصولی که با داشتن خواص زیاد، میتواند جایگزین بسیاری از تنقلات مضر مخصوصا برای کودکان باشد. امروزه از انواع چیپس میوه برای تزیین مجالس استفاده و فراگیری آن روز به روز بیشتر میشود. این محصول برای افرادی که به میوههای خام و دردسرهای خوردن آن علاقه ندارند پیشنهاد میشود. همچنین به دلیل توانایی بالای کشور برای تولید میوههای مرغوب و متنوع میتوان گفت تولید چیپس میوه یکی از مشاغل جالب توجهی است که مواد اولیه برای آن را میتوان به راحتی و با هزینه کم تهیه کرد و برای آن ارزش افزوده آفرید.
مزایای مشتری ساز چیپس میوه
برخی عوامل مانند ماندگاری بسیار بالا، حفظ خواص میوه، قابلیت استفاده از طعم میوه های مختلف در فصولی که آن گونه کشت و برداشت ندارد، استفاده از میوه هایی که در اقلیم های خاص قابلیت کشت ندارد، وزن و حجم کمتر نسبت به میوه تازه و درنتیجه کاهش هزینه حمل و نقل و صادرات و ده ها دلیل دیگر، همه از مواردی هستند که تضمین می کنند برای این محصولات، همیشه مشتریان مشتاقی در سراسر دنیا وجود خواهند داشت.
وسایل مورد نیاز برای خشک کردن میوه در خانه
فضا و مکان :
برای تولید چیپس میوه در خانه، فضای یک اتاق ۶ تا ۱۲ متری مناسب است که میتوانید از یک اتاق خواب برای این کار استفاده کنید.
تجهیزات تولید چیپس میوه :
برای انجام کار به دو دستگاه خشک کن و خردکن میوه نیاز است که انواع ایرانی آن کیفیت مناسب و قیمت پایینی در بازار دارند و با حدود ۸ میلیون تومان هر دو دستگاه را میتوانید تهیه کنید. همچنین وجود یک یخچال صندوقی برای کارتان لازم است. در نهایت یک دستگاه کوچک وکیوم برای بستهبندی نیاز دارید که هرچه بستههای خود را در حجم کمتر تولید کنید، بهتر است؛ زیرا بستههای ۲۵۰ گرمی برای این محصول طرفدار بیشتری در بازار دارد و مشتریان به دلیل قیمت بالای محصول، خرید حجم کمتر را ترجیح می دهند.
برآورد هزینه و سود تولید چیپس میوه
معمولا هر یک کیلو چیپس میوه، نیاز به ۱۰ کیلو میوه خام دارد و ضایعات حاصل از این کار را هم میتوانید به دامداریها به منظور خوراک دام یا شرکتهای تولید کودهای ارگانیک بفروشید و عملا برای این کار دورریز نخواهید داشت. سود حاصل از این کار حدود ۶۰ درصد برآورد میشود. پیشنهاد میشود برای رقابت با تولیدکنندههای صنعتی و حضور در بازار، شما سعی کنید سود کمتری در نظر بگیرید و قیمتهایتان پایینتر باشد تا مشتری جذبتان شود.
مراحل تولید چیپس میوه
۱) تهیه و خرید میوه تازه و حمل تا محل تولید
سعی کنید ضمن تهیه میوه از میدان های تره بار یا اگر دسترسی دارید، از کشاورز و باغدار، میوه هایی را انتخاب و تهیه کنید که سالم، تازه و درشت تر باشند تا دور ریز کاهش یابد.
۲) کنترل کیفی اولیه
شاخ و برگ ها، میوه های خراب و فاسد، سنگ و خاک و خلاصه هرگونه ناخالصی یا خرابی را در این مرحله باید جدا کنید .
۳) دسته بندی پیش از شست و شو
یک سری میوه ها دارای آسیب فیزیکی یا کرم خوردگی یا خرابی جزیی و سایر میوه ها سالم هستند. در این بخش این دو دسته را از هم جدا کنید و میوه های کاملا سالم را با میوه هایی که حتی خرابی جزیی دارند یک جا قرار ندهید.
۴) شست و شو و گندزدایی
در محیط خانگی شما می توانید میوه ها را به صورت دستی بشویید اما این کار مصرف آب را بالا میبرد و نه تنها به صرفه نیست بلکه به منابع آبی و محیط زیست آسیب می رسانید. پیشنهاد می شود برای کاهش مصرف آب، دو حوضچه یا وان یا لگن(بسته به ابعاد کارتان) تهیه کنید، آنها را مملو از آب کنید و میوه ها را در حوضچه اول به مدت ۱۰ دقیقه غوطه ور کنید سپس میوه ها را به حوضچه دوم که حاوی آب و درصد استانداردی از ترکیب مواد گندزدایی است، منتقل کنید و اجازه دهید تا به مدت ۵ _ ۱۰ دقیقه در این حوضچه ضدعفونی شوند.
۵) آبکشی
پس از شستن دو مرحله ای میوه ها، باید به دقت با فشارآب، آبکشی شوند تا مواد ضدعفونی کننده از تمام سطح میوه پاک شود. بهتر است برای این کار از تبدیل های پودر کننده آب استفاده کنید که با ترکیب آب و هوا و افزایش فشار خروجی، هم مصرف آب کمتر شود و هم فشار بیشتر باعث پاک کنندگی بهتر شود.
۶) کنترل کیفی دوم
میوه های شسته شده باید روی صفحه یا توری های مقاوم و مشبک پخش شوند تا ضمن خشک شدن آب شست و شو، مجددا از نظر کیفیت و سلامت بررسی شوند تا چیزی از زیر دستتان در نرفته باشد.
۷) پوست گیری و حذف زوائد
در این قسمت با دستگاه یا دست، هسته، زوائد لک دار یا خراب و سایر قسمت های غیر خوراکی جدا می شود. همچنین باید میوه هایی مانند موز که بدون پوست خشک می شوند را از پوستشان جدا کرد.
۸) خرد کردن میوه
در این بخش میوه ها به صورت دستی یا با دستگاه به اندازه و اشکال مورد نظر خرد می شوند.
۹) خشک کردن میوه
بعد از تمام مراحل فوق، میوه ها باید در دستگاه خشک کن قرار بگیرند. در برخی روش های خانگی روی شوفاژ یا زیر آفتاب نیز میوه ها را خشک می کنند اما ظاهر و کیفیت مطلوب و پول سازی در نتیجه کار نخواهید دید.
۱۰) دسته بندی نهایی
بهتر است محصولاتتان را از نظر کیفیت و حتی سایز دسته بندی کنید. محصولات با کیفیت پایین تر را می توانید به صورت عمده (مثلا چند کیلویی) و محصولات بهتر را به صورت سبک (مثلا چند گرمی) بسته بندی کنید. حسن این کار، افزایش محصولات سبد فروشتان است و برای خریداران گزینه های متفاوت تری دارید که این ماجرا، احتمال خرید را در هر مراجعه افزایش می دهد.
۱۱) بسته بندی محصول نهایی
این بخش یکی از مهمترین قسمت های تولید و عرضه هر محصولی است. بسته بندی زیبا، تمیز و مرتب که دارای طراحی جذاب باشد در فروش و مشتری پسند کردن محصولاتتان بسیار بیشتر از چیزی که فکرش را کنید موثر است و هر هزینه ی حساب شده و درستی در این زمینه در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری به حساب می آید. ظاهر و طراحی بسته بندی، بهترین تبلیغ برای محصول است؛ بنابراین در این بخش خساست به خرج ندهید و توجه کنید که بسته بندی عالی همیشه گرانترین بسته بندی نیست، بلکه خلاقانه ترین و زیبا ترین بسته بندی همیشه عالی ترین است.
۱۲) فروش چیپس میوه
این بخش دارای دو مرحله است:
فروش قبل از تولید
قبل از اقدام برای هرگونه کار تولیدی، ابتدا از یک تولید کننده یا فروشنده، محصول مورد نظر را تهیه کنید و ببینید که آیا می توانید برایش مشتری پیدا کنید؟
چند بار این کار را انجام دهید و حداقل یک ماه این خرید و فروش را ادامه دهید. حتی اگر مجبور شدید، محصول را با قیمتی که خرید کرده اید، بفروشید؛ زیرا در این مرحله سود مهم نیست. مهم این است که با رفتار بازار و مشتریان آشنا شوید تا بتوانید قیمت و درآمد را برآورد کنید. هرگاه سفارش گیری تان خوب بود و چند مشتری ثابت پیدا کردید، اقدام به تولید کنید. البته به یک مشتری اکتفا نکنید زیرا ممکن است یک روز به هر دلیلی دیگر از شما خرید نکند.
فروش بعد از تولید
اگر بازاریابی بلد نیستید حتما آن را یاد بگیرید. فروش و بازاریابی در این کار مهمتر از تولید است. اگر به هر دلیلی نمی توانید بازاریابی کنید، یک بازاریاب استخدام کنید. بهترین راه برای فروش بدون دغدغه در این کار، گرفتن سفارش قبل از تولید است. قنادیها و سوپرمارکتها بهترین خریداران چیپس میوه هستند. برای این منظور میتوانید چند نمونه در سطوح کم را تولید کنید. بعد با مراجعه به قنادیها و سوپرمارکتها محصول خود را معرفی کرده و سفارش بگیرید. تبلیغات محلی برای این کار میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. و اگر بتوانید مصرف میوه خشک منطقه سکونتتان را تامین کنید بازی را بردهاید.
نکته :
برخی از مغازهدارها و تولیدکنندگان، میوههای بیکیفیت را خشک کرده یا میوههای چند ساله را به مردم ارائه میدهند. به همین دلیل مردم استقبال کمی از میوههای خشک در برخی از فروشگاهها و مغازهها میکنند؛
پس برای خاص و شناخته شدن، کیفیت بالا و قیمت پایین تر از رقبا را فراموش نکنید.