بازاریابی پیامکی یا همان اس ام اس مارکتینگ چیست ؟
در اس ام اس مارکتینگ، پیام های تبادلی و تبلیغی را برای اهداف بازاریابی از طریق پیامک های متنی ارسال می کنند. این پیام ها اغلب برای برقراری ارتباط، ارائه پیشنهادات، به روزرسانی ها و آلارم دادن به افرادی است که می خواهند این پیام ها را از یک تجارت خاص دریافت کنند. اگر تعریف بازاریابی پیامکی برایتان بسیار پیچیده به نظر می رسد، نگران نباشید. در این قسمت از نمناک همه مفاهیم بالا را به شکل واضح و شفاف در مورد اس ام اس مارکتینگ به شما توضیح می دهیم تا استراتژی بازاریابی دیجیتال برای شما مفهوم تر باشد.
هیچ جای شکی وجود ندارد که ارتقاء روابط با مشتری نیاز به کار دارد. پس اگر می خواهید به مشتریان دسترسی پیدا کنید، نباید منتظر باشید تا آن ها به سمت شما بیایند بلکه باید در این زمینه فعالیت کنید و به سراغشان بروید. البته منظور ما این نیست که یکی یکی به درب منزل مشتری ها بروید و از آن ها خواهش کنید که وارد تجارت شما شوند که قطعا انجام این کار دیوانگی است اما می توانید بهترین راهکارهای ارائه شده در این مقاله را به کار بیندازید.
در یک کلام ، پیامک بدهید
از آن جا که افراد در دنیای مدرن بیش از حد به موبایلشان وابسته هستند، بنابراین پیامک های متنی، مستقیم ترین راه برقراری ارتباط است و در نتیجه این پیام های متنی، راهی برای بازاریابی هستند و یکی از اثرگذارترین انواع برقراری ارتباط با مشتری می باشند؛ البته اگر به شکل صحیح اجرا شوند.
روش و شیوه ی بازاریابی پیامکی
در بازاریابی پیامک یا اس ام اس مارکتینگ از کدهای کوتاه برای ارسال استفاده می کنند و پیام ها را به شماره تلفن های مختلف ارسال می نمایند. این کد های کوتاه معمولاً 5 الی 6 رقمی هستند و می توانند از چند منبع ارسال شوند. بسیاری از کشورها اجازه نمی دهند که اطلاعات ارسال کننده تغییر پیدا کند. یعنی پیام شما به عنوان یک پیام متنی از همان کد کوتاه که استفاده کرده اید ( نه با نام تجارت خودتان ) ارسال می شود و در نتیجه بسیار مهم است که نام کمپانی را داخل پیام بنویسید.
انواع متن در اس ام اس مارکتینگ
دو نوع پیام متنی وجود دارد که می توانید از آن ها اس ام اس مارکتینگ را ارسال کنید:
1. کمپین ها:پیام های کمپین، راهی برای ارسال سریع پیام های کمپانی های مختلف هستند. معمولاً برای برقراری ارتباط، تبلیغ، کوپن ها، تخفیف ها و اطلاعات عمومی، جزئیات، به روز رسانی ها، آب و هوا و غیره ارسال می شود.
2. تبادل :پیام های تبادلی پیام هایی فرد به فرد هستند که در یک مراسم خاص ارسال می شوند. یک پیام تاییدی یا سفارشی برای یک هدف تجاری می باشد و می تواند اطلاعات خوبی را به افراد ارائه دهد.
کاربرد اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی
اس ام اس می تواند در راه های مختلفی استفاده شود که در این قسمت رایج ترین کاربرد های آن ها را که به تجارت شما کمک می کند، برایتان معرفی می کنیم.
تبلیغات کوتاه مدت برای خرده فروشی یا تجارت بازرگانی
کوپن های تبلیغاتی یک راه عالی برای تشویق کردن افراد به فروشگاه وب سایت شما هستند. اگر زمان محدودی برای تبلیغات دارید و می خواهید انسان های زیادی از آن مطلع شوند، از این روش استفاده کنید. اس ام اس یک کانال عالی برای پیشنهادهای مختلف است؛ مخصوصا زمانی که می خواهید مشتریان شما را دنبال کنند.
به روز رسانی های فوری و ضروری در مورد وقایع یا سفارشات
مشتری های مختلفی هستند که باید برای برنامه ریزی و اجرای یک مسئله روی آن ها سرمایه گذاری کنید. هر چقدر که افراد دیگری وارد وقایع روزانه شما شوند، چالش بیشتری برای برقراری ارتباط با آن ها خواهید داشت. با اس ام اس به راحتی می توانید این تغییرات را به آن ها گزارش دهید که اطلاعات و به روز رسانی ها را در اختیار آن ها بگذارید.
یادآوری قرار ملاقات
اگر قرار های ملاقاتتان طبق یک زمانبندی منظم باشد، احتمال این وجود دارد که مشتری این زمان ها را فراموش کند و در نتیجه پیامک می تواند یک راه یادآوری باشد تا مطمئن شوید که مشتری آن فراموش نمی کند.
آلارم های درونی
اگر کارمندان زیادی دارید، ارتباط برقرار کردن با آن ها کار سختی می شود و نمی توانید به یک باره با همه آنها ارتباط بگیرید و در نتیجه می توانید به آن ها ایمیل ارسال کنید اما از آن جایی که همه آن ها ایمیل را سریع چک نمی کنند و بنابراین اس ام اس یک راه عالی برای تضمین این است که آن ها پیام شما را دیده اند.
بهترین کارها و قوانین برای اس ام اس مارکتینگ چیست ؟
اطمینان حاصل کنید که مخاطب شما اس ام اس را ترجیح می دهد
پیامک متنی یک راه موثر و مستقیم برای برقراری ارتباط با مشتری است اما قوانینی هم وجود دارد که هنگام برنامه ریزی برای استراتژی اس ام اس مارکتینگ باید آن را در نظر بگیرید.
برای افرادی ارسال کنید که خواستار آن هستند
اولین و مهم ترین قانون این است که برای ارسال پیامک به مخاطب از او اجازه بگیرید. اس ام اس یا پیامک بسیار گسترده است اما اگر بخواهید این پیامک ها را به افرادی ارسال کنید که خواستار آن ها نیستند، قطعاً هیچ کمکی به شما نمی کند.
در مورد زمان پیامک هایی که ارسال می کنید، آگاهانه رفتار کنید
اس ام اس و پیامک برعکس ایمیل است. افراد معمولاً چند وقت یکبار ایمیل خود را چک می کنند اما پیامک را معمولا همان وهله اول و به سرعت می بینند و در نتیجه پیامک راهی برای ارسال پیام های اورژانسی است و از آنجایی هم که شما نمی خواهید قدرت خود را زیر سوال ببرید و مخاطب را چند بار در روز درگیر کنید، به همین دلیل باید مراقب زمان ارسال پیام ها باشید. همانطور که نمناک اشاره کرده است مثلاً قطعاً دلتان نمی خواهد که مشتری ساعت 2 نصف شب در روز تعطیل از خواب بیدار شود و پیامک شما را دیده و عصبانی شود. حتی بعضی از کشور ها هستند که در مورد ارسال این پیامک های تبلیغاتی قوانین خاصی دارند. مثلا در کشور فرانسه اجازه نمی دهند که این پیامک ها روز یکشنبه، تعطیلات یا هر روزی بعد از ساعت 10 شب ارسال شود.
نام کمپانی را حتما در پیام ذکر کنید
زمانی که پیام می فرستید، معمولاً ترجیح می دهید که از کد های کوتاه استفاده کنید که مشتری قطعاً نمی فهمد منبع این پیام از کجاست. بنابراین باید اجازه دهید که مخاطب بداند که این پیام ها از کجا ارسال شده است تا اگر خواستید با شما ارتباط برقرار کند، بداند که باید به کجا مراجعه کند.
از اس ام اس و پیامک برای تکمیل دیگر استراتژی های بازاریابی دیجیتال استفاده کنید
زیبایی بازاریابی دیجیتال این است که کانال های بسیار زیادی دارید و می توانید از آن ها برای برقراری تعامل با مشتری استفاده کنید. همه این کانال ها به یکدیگر متصل هستند و سیستم ارتباط برای مارکتینگ را ایجاد می کنند و باعث می شوند که بیزینس و تجارت بتواند با مشتری، روابط خوبی را در یک مقیاس بزرگ به وجود بیاورد.
چرا اس ام اس مارکتینگ تاثیر گذار است؟
اس ام اس و پیامک یکی از کاربردی ترین کانال های مارکتینگ می باشد علت آن هم دلایل زیر است:
در دسترس بودن گوشی های موبایل:
گزارشات نشان می دهد که 81 درصد از جوانان در سال 2019 موبایل داشتند و در نتیجه اس ام اس یک راه عالی برای دسترسی مستقیم به مشتریان است. با قرار دادن یک لینک داخل این پیامک ها می توانید مشتری ها را به سمت بیزینس آنلاین خود بکشانید.
کامل شدن ظرفیت ایمیل مارکتینگ :
از آنجایی که مارکتینگ اس ام اس یا ایمیل شباهت های زیادی در استراتژی اجرایی با یکدیگر دارند، در نتیجه در کنار هم به خوبی کار می کنند. همانطور که گفتیم اس ام اس می تواند جزء پیام هایی باشد که سریع تر خوانده می شود اما ایمیل محتوایی است که باید فرم بلند بالاتری داشته باشد.
اشتیاق بالاتر:
معمولا افراد نسبت به اس ام اس و پیامک اشتیاق بیشتری دارند تا به ایمیل. 90% پیام های اس ام اسی ظرف سه دقیقه بعد از دریافت خوانده می شوند و در نتیجه یک راه عالی برای قرار دادن اطلاعات مهم در اختیار افراد است.
مناسب برای بازار های اورژانسی:
اگر تجارت شما سعی داشته باشد در کشورهایی سرمایه گذاری کند که اطلاعات بسیار گسترده هستند و ارتباط با اینترنت خیلی رواج ندارد، در نتیجه اس ام اس و پیامک یک کانال بهتر برای در اختیار قرار دادن اطلاعات و برقراری ارتباط می باشد.
چه کسی می تواند از استفاده از خدمات اس ام اس مارکتینگ بهره مند شود؟
پیامک های متنی یک راه عالی برای دیجیتال مارکتینگ هستند و فرقی ندارد که چه نوع تجارتی دارید. آن ها می توانند عملکرد خوبی را برای برقراری ارتباط در اختیار شما قرار دهند اما بیزینس های خاصی هستند که بدون اس ام اس نمی توانند به کار خود ادامه دهند و شامل موارد زیر می باشند :
فروشگاه های بازرگانی :
فرقی ندارد که می خواهید کمپین تبلیغاتی داشته باشید یا یک چیزی را سفارش دهید، در هر صورت اس ام اس ابزاری عالی برای فروش های تجارتی است.
کمپانی های مسافرتی :
اس ام اس یک راه ضروری برای کمپانی های مسافرتی است زیرا مشتریان به اطلاعات دقیقی نیاز دارند. می توانید به روز رسانی ها در مورد تغییرات مربوط به گیت های فرودگاه، به روز رسانی ها، کنسلی ها، هشدارهای آب و هوایی و غیره را در اختیار آن ها قرار دهید و در نتیجه مشتریان به آن چیزی که دقیق نیاز دارند، اطلاع پیدا می کنند؛ بدون اینکه نگران باشید پیام شما را ندیده اند.
خدماتی که نیاز به ملاقات دارند :
باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان هیچ کدام از ملاقات ها را از دست نمی دهند. بنابراین با پیامک می توانید به آن ها یادآوری کنید. پیامک در زمان و پول صرفه جویی می کند و باعث می شود که آن ها از آخرین ملاقات ها مطلع شوند.
سازمان های بزرگ با بیش از 100 کارمند :
ارتباط داخلی بسیار مهم است اما ارتباط برقرار کردن با هر کارمند در یک کمپانی بزرگ، کار سختی است. ایمیل برای اطلاعات ضروری بیزینسی بسیار کند عمل می کند. از اس ام اس برای ارتباط داخلی استفاده کنید که بهترین راه برای تضمین این است که کارمندان به اطلاعاتی که می خواهید دست پیدا می کنند.
آیا بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ برای بیزینس شما کارآمد است ؟
برای این که از این نوع بازاریابی مطمئن شوید، فقط باید آن را روی مخاطبان خود آزمایش کنید. اگر هم اکنون ایمیل مارکتینگ دارید، باید اس ام اس مارکتینگ را هم در استراتژی خود امتحان کنید و در نتیجه فهم بهتری از آن پیدا می کنید و می فهمید که آیا واقعاً خوب و کارآمد است یا خیر.