همه چیز درباره روش ویرال مارکتینگ و جزئیات بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی یا ویرال مارکتینگ " Viral Marketing " به معنای پخش کردن اطلاعات در مورد یک محصول یا یک سرویس از شخصی به شخص دیگر است که از طریق اینترنت یا ایمیل بین افراد می چرخد.
هدف از ویرال مارکتینگ، تشویق افرادی است که پیام های مارکتینگ را با دوستان، اعضای خانواده و دیگر افراد به اشتراک بگذارند و رشد زیادی را در تعداد دریافت کنندگان ایجاد کنند.
موارد کلیدی در مورد ویرال مارکتینگ
ویرال مارکتینگ یک تکنیک فروش است که اطلاعات ارگانیک را در مورد یک محصول یا سرویس، پراکنده می کند.
اینترنت و شبکه های اجتماعی پیشرفته به طرز وسیعی پیام های بازاریابی ویروسی را به صورت پست های مختلف، اشتراک گذاری، لایک ها و فوروارد ها افزایش داده است.
بعضی از کمپین های مارکتینگ سعی می کنند این نوع مارکتینگ را گسترش دهند. بسیاری از اوقات نیز مسیر ویرال مارکتینگ به شکل یک راز باقی می ماند.
زمانی که کاری به صورت بازاریابی ویروسی انجام می شود، یعنی یک راه آسان و ارزان برای افزایش شهرت پیام و تبلیغ به کار گرفته شده است.
فهم مفهوم و تاریخچه ی بازاریابی ویروسی
لغت "ویرال" در ویرال مارکتینگ مرتبط به چیزهایی است که به سرعت پراکنده می شوند و به طرز وسیعی مخاطبان خود را پیدا می کنند. ویرال مارکتینگ یک نوع بنگاه اقتصادی هدفمند می باشد که پیام هایی را پخش می کند.
شبکه اجتماعی یک اکوسیستم عالی برای بازاریابی ویروسی است که البته ریشه های سنتی در بازاریابی دهان به دهان دارد اما این نوع مارکتینگ قطعاً گسترده تر است و در اواسط سال 2000 به کار گرفته شد. یعنی زمانی که تجارت های جدید اینترنتی در تعداد وسیعی ایجاد شده بودند و تجارت با مشتری بر اساس اینترنت رایج شده بود.
تغییرات گسترده شبکه های اجتماعی شامل یوتیوب، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت و فیس بوک عاملی برای افزایش بهره وری و تلاش های ویرال مارکتینگ مدرن شد.
مثالی از بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing
یک مثال از اولین ویرال مارکتینگ های استفاده شده و رایج، بازاریابی ویروسی هات میل است که یک سرویس ایمیل بر اساس وب و رایگان می باشد و در سال 1996 باعث ایجاد تبلیغات و دعوت افرادی برای ثبت نام در یک حساب شد.
در نتیجه سریع ترین رشد را برای کمپانی های رسانه اجتماعی ایجاد کرد. یک نمونه دیگر هم که نشان می دهد ویرال مارکتینگ ها متفاوت هستند، چالش ALS می باشد که آگاهی رسانی وسیعی را ایجاد کرده است.
ویژگی های بازاریابی ویروسی یا ویرال
همه مثال های بازاریابی ویروسی، چه به صورت هدفمند و چه به صورت تصادفی سه چیز مشترک دارند:پیام، پیام رسانی و محیط.هر بخش باید بتواند کمپین ویرال مارکتینگ موفق را ایجاد کند.
کمپین های ویرال مارکتینگ ممکن است از طریق هر سایزی از تجارت ایجاد شده باشند یا به تنهایی کار کنند یا بخشی از یک کمپین سنتی بزرگ تر باشند که همه این ها خودشان می توانند تعدادی از ابزار ها مثل ویدئو ها، بازی ها، تصاویر، پیام متنی، ایمیل، محصولات رایگان و انجام کارهایی برای هدف گرفتن احساس مخاطب یا بازدیدکنندگان، افزایش آگاهی به یک دلیل ارزشمند، ارائه خدمات مختلف، ایده ها و غیره را فراهم کنند.
چنانچه در بخش رازهای موفقیت نمناک می خوانید بازاریابی ویروسی اغلب روی کمک اینفلوئنسر ها تکیه می کند که شبکه وسیعی از دنبال کنندگان را در اختیار دارند.
مزایای بازاریابی ویروسی یا ویرال مارکتینگ
کم هزینه بودن بازاریابی ویروسی
ویرال مارکتینگ نسبت به کمپین های تبلیغاتی سنتی ارزان قیمت تر است. بخش زیادی از بازاریابی توسط کاربران شما انجام می شود، بنابراین تا حد زیادی در هزینه های مربوط به تبلیغات و انتشار یک پیام تبلیغاتی صرفه جویی می شود.
رشد سریع تر
ویرال مارکتینگ رشد سریع تری دارد، مخصوصاً از طریق کمک شبکه های اجتماعی که می تواند ترافیک زیادی را در زمان کوتاه جذب کند و باعث توجه افراد به رسانه ها و تبلیغات شود. شبکه های اجتماعی همچنین می توانند پیام های ساختاری را به خوبی در بین افراد گسترش دهند و عامل موفقیت بازاریابی ویروسی می باشند.
نامحدود بودن فضای تبلیغات
همه کاربران سراسر دنیا قادر به مشاهده محتوای تولید شده شما در اینترنت هستند بنابراین شما بدون هیچ هزینه ای می توانید فعالیت خود را در خارج از کشور نیز گسترش دهید و مشتریانی را جذب کنید.
نداشتن حالت آزار دهنده و تهاجمی
بازاریابی ویروسی، بر خلاف تبلیغات سنتی موجب آزار مخاطبان نمی شود زیرا این خود مخاطبان هستند که تصمیم می گیرند یک محتوایی را به اشتراک بگذارند. این خصوصیات موجب تعامل بهتر کاربران با برند می شود و بر تبلیغات سنتی برتری دارد.
کمک به ساخت یک برند
بازاریابی ویروسی یک ابزار قدرتمند برای آگاهی و ساخت یک برند تجاری است. خلاقیت در ساخت محتوا، سبب محبوبیت ما در بین کاربران شبکه های اجتماعی شده و موجب انتشار و اشتراک بیشتر محتوای ما می شود.
چند اصل ساده و کاربردی ویرال مارکتینگ
فراهم کردن شرایط لازم برای رشد
قبل از این ویرال مارکتینگ خود را شروع کنید، جزئیات آن را به خوبی در نظر بگیرید، خوب بررسی کنید تا موقعی که شروع به کار کردید، با مشکل رو برو نشوید.
مثلا یک سرویس رایگان ایمیلی باید سرور اختصاصی مربوط به خودش را داشته باشد تا پیام های تبلیغاتی را انتقال دهد، اگر روش بازاریابی ویروسی، به خوبی عمل کند، سرور ایمیل میبایست به سیستم شما افزوده شود، اگر غیر از این باشد، سیستم شما امکان پاسخ گویی به این حجم از رشد مشتریان و کاربران را نمی تواند داشته باشد.
استفاده از رفتارها و انگیزه های رایج به نفع خود
حرص و طمع و علاقه به بهترین شدن، تاثیر زیادی در اکثر رفتار ها و تصمیم هایی که میگیریم، دارد و باعث میشود برای رسیدن به موفقیت و بهترین شدن، به هزاران وبسایت سر بزنید. برای رسیدن به اهدافتان، بر اساس اهداف و انگیزه هایتان یک راه و روش درست تبلیغاتی انتخاب کنید و برنامه ریزی نمایید.
استفاده از منابع دیگران
بازاریاب های ویروسی برای معرفی کردن خود، از منبع های دیگران استفاده میکنند، مثلا برخی شرکت ها در وبسایت های افرادی دیگر تبلغاتشان را منتشر میکنند و از منابع و امکانات وب سایت دیگر برای ارائه و معرفی محصول خود استفاده می کنند.
ارائه محصولات ارزشمند و تبلیغ خوب
برای فروش بهتر محصولات ویرال مارکتینگ و بازاریاب هایی که از بازاریابی ویروسی برای تبلیغات محصولاتشان استفاده میکنند، باید خدمات ارزشمند و رایگان به کاربران و مشتریان خود ارائه دهند.
با ارائه اطلاعات و مقالات رایگان، سرویس های ایمیل رایگان، اپلیکیشن های رایگان و ... می توانید نیاز های یک مشتری را به خوبی تامین کنید. مطمئنا محصول و خدمات رایگان شما که کیفیت مطلوبی هم دارد، توجه همه را به خود جلب خواهد کرد.
چنانچه در نمناک عنوان شده است قبل از اینکه بخواهید محصولی را به مشتری بفروشید، یک پیشنهاد نیز برای او بگذارید تا بار دیگر همین مشتری به شما برای خرید محصولی دیگر مراجعه کند.
فراهم آوردن امکان انتقال راحت پیام و تکثیر تبلیغات
استفاده از ویرال مارکتینگ در فضای اینترنت بسیار پر بازده تر و مفید تر از فضای بیرون است زیرا در اینترنت خیلی بهتر از فضای بیرون میتوانید با مشتریان و کاربران خود ارتباط برقرار کنید و تکثیر پیام های تبلیغاتی در اینترنت با کمترین هزینه صورت می گیرد.
توجه داشته باشید که هرچه پیام تبلیغاتی شما کوچکتر باشد، انتقال آن سریع تر و بهتر است، تبلیغات باید در عین حال که کوچک است، سرویس را به خوبی معرفی کند.
استفاده از شبکه های ارتباطی موجود
بازاریابان شبکه ایی از قدرت شبکه های ارتباطی افراد آگاهی دارند و در اینترنت و فضای مجازی به افزایش ارتباط خود با دیگر افراد میپردازند. از این شبکه های ارتباطی و ایمیل های آنها، به خوبی استفاده کنید و پیام های تبلیغاتی خود را در یک گروه ارتباطی مابین افراد انتشار کنید.