«باشگاه کسب‌‌وکارهای ایفا» جایی برای تعامل مرکز پردازش ایفا با صاحبان کسب‌‌وکار. اگر کالایی برای فروش دارید، ما محصولتان را انبارش و به‌محض ثبت سفارش در پلت‌فرم آنلاین، بسته‌بندی و ارسال می‌نماییم.
2 ماه پیش / خواندن دقیقه

سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


سال ۱۹۹۴ که جف بزوس دست به کار تأسیس فروشگاه اینترنتی در پارکینگ منزل پدری شد، از بین کالاهای مختلف، کتاب را انتخاب کرد؛ به‌عنوان کالایی با کمترین دردسر برای راه‌اندازی فروشگاهی جدید که خیلی زود تبدیل به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین جهان شد. اما چرا کتاب دردسر کمی داشت و چرا انبار بزرگ با خدمات بسته‌بندی و ارسال به کار ناشران، کتابفروشان و... می‌آید؟
این موضوع یادداشت امروز ما در وبلاگ ایفاست تا خدمات پردازش سفارش ایفا به نشریات، ناشران، کتاب‌فروشان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی-آموزشی را معرفی کنیم.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


مرکز پردازش به چه کار ناشر و کتاب‌فروش می‌آید؟
کتاب محصولی است که آسیب‌پذیری اندکی در فرایند انبارداری و ارسال آن وجود دارد. محصولی که معمولاً نه شکستنی است (به جز کتاب‌های حجیم)، نه فاسدشدنی (مگر حساسیت به رطوبت). بنابراین نه فقط برای هر فروشگاه آنلاین کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی (مانند انواع سی‌دی‌، دی‌وی‌دی و.... موسیقی، فیلم، بازی و آموزشی) جذابیت دارد. این همان دلیل جف بزوس برای انتخاب کتاب جهت آغاز فروش آمازون بود.
اما فقط انبارها فروشگاه‌های آنلاین مثل آمازون و ای‌بی یا فروشگاه‌های فیزیکی مثل والمارت و کاستکو نیستند که کتاب و محصولات فرهنگی را ذخیره کرده‌اند، بلکه انبارهای دیگر همچون شرکت‌های خدمات لجستیک شخص ثالث (3PL) که برای فروشگاه‌ها و فروشندگان دیگر خدمات پردازش سفارش انجام می‌دهند، از انبارش کتاب استقبال می‌کنند.
برای این کار کافی است تنها استانداردهای رطوبت در انبار رعایت شود، زیرا کتاب به دما حساس نیست. البته برای تضمین ایمنی کتاب در انبارش‌های طولانی‌مدت یا در جریان حمل و ارسال، مرکز پردازش می‌تواند کتاب را در بدو امر با لایه‌ای از پلاستیک محافظ بپوشاند که همان عملیات شیرینک است. شیرینک باعث می‌شود کتاب از گرد و خاک هم در امان بماند، به همین دلیل بسیاری از ناشران این فرایند را در همان چاپخانه انجام می‌دهند تا کتاب (به‌ویژه کتاب‌های نفیس با جلد سخت) باکیفیت بماند. در عین حال، برخلاف انبار خود ناشران و کتابفروشان، محیط فیزیکی انبارهای بزرگ مراکز پردازش از تابش آفتاب و تأثیر حرارت بیرونی هم در امان است و در درازمدت رنگ جلد کتاب‌ها و کاغذ آن تغییر نمی‌کند.
دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود اما ناشران از سپردن کالایشان به انبارهای بزرگ استقبال کنند. کتاب کالایی ویژه‌ای است که در عرضۀ آن رقابت وجود ندارد. کالایی که معمولاً تنها یک ناشر آن را تولید می‌کند، مگر کتاب‌هایی با ترجمه‌های متعدد که البته هر کدام از ترجمه‌ها هم ارزش و اعتبار متفاوتی دارند. البته در مورد کتاب‌هایی هم که حقوق مولف ندارند، ممکن است ناشران مختلف یک عنوان مشابه را بارها چاپ کنند. برای مثال، کتاب‌های مذهبی ادعیه و... یا کتاب‌هایی که بیش از سی سال از مرگ مولف یا مترجم آن می‌گذرد؛ مثل کلاسیک‌های ادبیات فارسی که چاپ‌های متعدد آن در بازار هست. اما در کل، هر کتاب محصول منحصربه‌فرد یک ناشر خاص است. به‌ویژه کتاب‌هایی که برای اولین بار چاپ می‌شوند. پس هر ناشر می‌تواند بدون نگرانی از کپی‌برداری از ایده‌اش در تولید یک محصول آن را عرضه نماید. چیزی که دغدغۀ بسیاری از تولیدکنندگان است.
البته یکی از مسائل مهم در کار هر شرکت خدمات پردازش سفارش (سفارش‌گذردانی) امانت‌داری است. چیزی که ما در مرکز پردازش ایفا به‌عنوان ارزش‌های شرکت روی آن تأکید داریم: امانت‌داری کالا (با ارائۀ بیمۀ سفارشگردانی، افزون بر بیمۀ حمل‌ونقلی که کوریرسرویس‌های طرف قرارداد ما در جریان ارسال به مقصد تضمین می‌کنند)، امانت‌داری داده (با ارائۀ رایگان پلتفرمی که امکان رصد و مدیریت تمامی داده‌های موجودی انبار، سفارش‌ها و هزینه‌هایتان را به‌صورت آنلاین تنها به خود فروشنده می‌دهد) و امانت‌داری ایده (موضوعی که دغدغۀ بسیاری از کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآوری است).


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


تفاوت هزینۀ مرکز پردازش با انبار خود ناشر و فروشنده چیست؟
برون‌سپاری خدمات به مرکز پردازش به ناشران و کتاب‌فروشان کمک می‌کند تا از دردسرهای انبارداری و... خلاص شوند؛ به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا و اکوسیستم نوآوری که در بستر تجارت الکترونیک تعریف شده‌اند و حتی از داشتن دفتر فیزیکی یا استقرار نیروهای زیاد در دفاتر پرهیز دارند، تا چه برسد به اجاره یا خرید انبار.
برای مثال، کتاب‌فروش آنلاینی که در سایت خودش کتاب‌های ناشران مختلف را می‌فروشد یا بلاگر کتابی که در اینستاگرام هر از گاهی یک کتاب را معرفی دمی‌کند و از مخاطبانش سفارش دریافت می‌کند، می‌توانند از زحمات انبارداری آسوده شوند، همچنان که از هزینۀ آن. (همچنین از زحمت بسته‌بندی و ارسال یکایک سفارشات)
در حالت عادی، یک ناشر یا فروشگاه انبار را برای مدت یک سال یا بیشتر اجاره می‌کند که ممکن است مدتی بخشی از فضای آن خالی باشد یا مدتی فضای آن کم بیاید، اما هزینۀ انبار را شما تمام و کمال خواهید پرداخت. اما در مرکز پردازش ایفا، هزینۀ انبار بر اساس حجم اشغال‌شده و زمان انبارش، یا مترمکعب/روز تعیین می‌شود. این امر باعث صرفه‌جویی در هزینۀ انبارش شما خواهد شد، زیرا برای فضای خالی انبار هزینه‌ای نمی‌پردازید. در عین حال، مطمئن هستید که هرگز محدودیت فضا نخواهید داشت.
نرخ پایۀ انبارش ایفا برای کالاها با گردش سی روزه تعریف شده است و برای بیش از این مدت، نرخ انبارش (حجم مشخص) و انبار معلق (کالاهای تعیین وضعیت‌نشده) متفاوت خواهد بود. دقت کنید که در الگوی «انبار در گردش» در فروشگاه آمازون هم فروشنده‌ها محدودیت زمانی برای انبارش دارند و در دو مرحله انبارگردانی هر سال، جریمۀ کالاهای مانده در انبار به فروشندگان تحمیل خواهد شد.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟



کدام کسب‌وکارهای فرهنگی مشتری خدمات سفارشگردانی هستند؟
• اگر شما ناشر کتاب هستید:
فرقی نمی‌کند ده عنوان داشته باشید یا هزار عنوان؛ مشتریان تک عنوان بخواهند یا چند عنوان؛ مشتریان عمده در شرکت‌های پخش، نهادها و سازمان‌ها داشته باشید یا مشتریان خردی که یک یا چند نسخه سفارش می‌دهند؛ فروشگاه آنلاین داشته باشید یا نه؛ و...
• اگر ناشر مجله هستید:
با کلی اشتراک در تهران و شهرستان، و مخاطبان بیشتری که می‌خواهند نشریه برایشان ارسال شود، که البته فرقی نمی‌کند هفته‌نامه، ماهنامه یا نشریات ادواری باشد؛ مخاطب عام باشد یا مشترکان خاص؛ و...
• اگر موسسۀ آموزشی هستید:
با بسته‌های کتاب و جزوه، لوح‌فشرده و فلش، پلنر و دیگر ابزارهای ‌آموزشی یا ترکیبی از آن‌ها، که باز هم فرقی نمی‌کند موسسۀ کنکور، زبان خارجی، آموزشکدۀ هنری یا هر نوع حرفۀ دیگر؛ و...
• و اگر فروشندۀ کتاب آنلاین هستید:
که البته فرقی نمی‌کند فروشگاه بزرگی داشته باشید با فهرست بزرگی از عناوین کتاب‌ها از ناشران مختلف، یا تنها بلاگر کتابی باشید که هر هفته یک عنوان کتاب را معرفی می‌کند و به مخاطبانش می‌فروشد،
ما شما را بر اساس شناختمان از محصولاتتان انتخاب کرده‌ایم و پیشنهاد خوبی برای تسهیل و گسترش کسب‌وکارتان داریم.
خوشبختانه شما اولین مشتری ما نیستید و تجربۀ پیشین ما در ارائه خدمات به تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، پشتیان ماست.
کافی است از خدمات پردازش سفارش‌ ایفا به‌عنوان شریک لجستیکی کسب‌وکار فرهنگی‌تان استفاده کنید.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


خدمات پردازش کالاهای فرهنگی
ما در مرکز پردازش ایفا به‌عنوان طرف سوم لجستیک بین تأمین‌کننده و مشتریان قرار می‌گیریم تا خدمات انبارش، بسته‌بندی و ارسال را به‌شکل حرفه‌ای و سفارشی انجام دهیم.
بدین معنا که محصول شما را پیشاپیش در مرکز پردازشمان در تهران - واقع در چیتگر جنوبی، کیلومتر پانزده اتوبان لشگری - و نیز اگر بخواهید در دیگر مراکزمان - در مرکز چهارده استان کشور، شامل مشهد، اصفهان، شیراز، رشت و... - انبار می‌کنیم. به‌محض اینکه شما لیست سفارش ارائه دادید، از نزدیک‌ترین مرکز پردازش کالایمان خدمات بسته‌بندی - از جمله بسته‌بندی سفارشی و اختصاصی - و خدمات ارسال - با هر سرویس درون‌شهری و بین‌شهری که بخواهید - را انجام می‌دهیم.
• کتاب‌های شما در بدو ورود به انبار ایفا کنترل کیفی ظاهری می‌شوند. سپس، در صورتی که شیرینک نشده باشند، با دستگاه‌های پیشرفته شیرینک می‌شوند که برخلاف دستگاه‌های گرم قدیم جلد و کاغذ را تغییر شکل نمی‌دهد. (مشکلی که برخی از دستگاه‌های چاپ و صحافی قدیم هم دارند.) با این کار، می‌توانیم لیبل انبار را روی نایلون بچسبانیم، نه خود محصول. همچنین کتاب از هر آسیب همچون گرد و خاک هم در امان خواهد بود.
• اگر چند محصول را بخواهید ارسال کنید یا از آن‌ها یک پکیج بسازید - خصوصاً پکیج محصولات فرهنگی، آموزشی شامل کتاب، جزوه، سی‌دی، فلش و... یا کیف، کوله، ساک و لوازم‌التحریر - خدمات کیتینگ ما به شما کمک خواهد کرد.
• اگر مشترک مجله یا خریدار کتاب از شما بسته‌بندی اختصاصی و سفارشی خواست، ما آن را انجام می‌دهیم.
• اگر فروش شما از طریق وب‌سایت باشد، می‌توانید از طریق ابزار API لیست سفارشات را مستقیم به پلتفرم ما متصل کنید و دیگر حتی نیاز به وارد کردن سفارش‌ها به پلتفرم هم نخواهد بود.
• کافی است لیست فروش روزانه‌تان را در پلتفرم آنلاین ایفا ثبت کنید و تمام عملیات لجستیکی تکمیل سفارش را به ما بسپارید تا در زمان کمتر، هزینۀ کمتر و خطای کمتر انجام شود.
• اگر بخواهید کالایتان را در فروشگاه‌های بزرگ مثل دیجی‌کالا، اسنپ‌شاپ، تپسی‌شاپ، باسلام، ترب و بستر روبیکا عرضه کنید، ما برایتان انبارداری، لیبل‌زنی و ارسال به انبار دیجی‌کالا و... را انجام خواهیم داد.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


خدمات مدیریت ارسال

علاوه فروشندگان آنلاین کتاب، بسیاری از ناشران به‌عنوان تخفیف به مشتریانی که مستقیم (آنلاین و تلفنی) از خود ناشر خرید می‌کنند، ارسال سفارش را رایگان انجام می‌دهند. اما گاه این ارسال‌ها هزینه‌بر است، به‌ویژه ارسال‌های فوری با پیک برای سفارشات خرد و کتاب‌های ارزان‌قیمت (کم‌حجم یا چاپ قدیم). بنابراین، چالش‌های تازه رخ می‌دهد.

اینجاست که خدمات مدیریت ارسال ایفا به کار شما می‌آید:

• ایفا با مدیریت ارسال‌های شما - اعم از ارسال همان‌روز با انواع پیک‌های اسنپ، تپسی، الوپیک، اسپید و... در تهران و کرج، و نیز ارسال روز بعد با پست، تیپاکس - می‌تواند سفارشات خرد و کلان شما را به سراسر کشور برساند.

• پست کتاب با هزینۀ به‌صرفه از خدمات ویژۀ شرکت ملی پست برای محصولات فرهنگی است که ما هم به‌عنوان طرف قرارداد شرکت پست می‌توانیم با همان نرخ برای شما کتاب را ارسال کنیم. با این تفاوت که شما دیگر مجبور نیستید حجم زیادی از سفارشات را به دفاتر پیشخوان پست ببرید و یکی‌یکی آدرس‌های مشتریان ارائه کنید. حتی نیاز نیست انتظار خدمات جمع‌آوری شرکت پست را بکشید. کتاب‌های شما قبلاً اینجا انبار شده‌اند و ما همۀ کارهای لازم برایتان انجام می‌دهیم.

• همان‌طور که گفتیم، کتاب کالای منحصربه‌فردی است که نمونۀ آن توسط تولیدکنندۀ دیگری عرضه نمی‌شود. بنابراین، در غیاب خدمات آمازون در ایران که کمتر ناشر ایرانی با آن همکاری دارد، مخاطبان کتاب در خارج از کشور که مشتاق خواندن کتاب‌های چاپ ناشران ایرانی هستند، نیازمند پست به خارج هستند.

ایفا می‌تواند با استفاده از خدمات ارسال بین‌المللی شرکت پست و نیز خدمات لجستیک بین‌المللی تی‌اکسپرس (شرکت خواهر ایفا و تیپاکس در هلدینگ فاخر) سفارشات شما را با سرعت و دقت به خارج از کشور ارسال کند.

• اگر سفارشتان را با تیپاکس ارسال کنید، امکان استفاده از خدمات «پرداخت در محل» (COD) نیز وجود دارد. این خدمت به کار سفارشات تلفنی یا اینترنتی که در بدو امر پرداخت نشده‌اند، می‌آید. همچنین امکان پیش‌پرداخت ایفا به فروشنده برای این سفارشات وجود دارد.

• انواع ملزومات بسته‌بندی متناسب با مشخصات کتاب (از جمله قطع‌ کتاب و نوع جلد) شامل پاکت‌ها، کارتن‌ها و نایلون‌های حباب‌دار ضربه‌گیر و... متناسب با نیاز و سفارش شما برای ایمنی ارسال در دسترس قرار دارند.

• اگر سفارش شما به هر دلیلی دریافت نشود (مثلاً در صورت نبودن گیرنده در مقصد پستی) یا بازپس فرستاده شود (مثلاً برای کتاب‌های که آسیب دیده باشند)، ایفا خدمات لجستیک معکوس شامل «مدیریت مرجوعی» (بازگشت سفارش به مرکز پردازش) و «مدیریت عودت» (بازگشت کالا به فروشنده) در اختیار شما خواهد گذاشت.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


کی و چرا بیشتر به خدمات ما نیاز خواهید داشت؟
ارزش این برون‌سپاری خدمات زمانی معلوم می‌شود که ناشران رویدادی مثل نمایشگاه کتاب آنلاین شرکت کنند و انبوهی از سفارش‌ها را داشته باشند که نیاز به بسیج نیروهای دفتری یا دعوت به کار دیگران برای آماده‌سازی سفارش‌ها دارد.
برای برون‌سپاری این کار به ما هم تا نمایشگاه کتاب بعدی در اردیبهشت آینده فرصت دارید، اما می‌توانید یک تجربۀ آزمایشی در نمایشگاه آنلاین استانی را شرکت کنید. به‌ویژه آنکه ما افزون بر تهران، در چهارده مرکز استان هم مرکز پردازش داریم و می‌توانیم ارسال را سریع‌تر انجام دهیم.
این نکته برای نشریات و ناشران شهرستانی که در تهران انبار کتاب ندارند و همکاریشان با مراکز پخش بزرگ کتاب و کتاب‌فروشی‌های تهران دشوارتر است، مفید خواهد بود. کافی است مجلات و کتاب‌هایتان را به مرکز پردازش ما در همان استان یا تهران بفرستید.
همین‌طور برای فروشندگان کتاب و دیگر محصولات فرهنگی در آستانۀ آغاز سال تحصیلی یا ثبت نام کنکورهای سراسری، کارشناسی‌ارشد و... که سیل سفارش‌ها سرازیر می‌شوند، اهمیت برون‌سپاری سفارش‌‌ها معلوم می‌شود.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


پیشنهاد اختصاصی ما به ناشران، نشریات و فروشندگان محصولات فرهنگی
بیایید از یک کار آزمایشی شروع کنیم. به‌جای آنکه محصولتان را با یک فهرست مفصل از آدرس‌ها به دفاتر پیشخوان پست و نمایندگی‌های تیپاکس ببرید یا برای هر کدام یک بار پیک موتوری بگیرید، همۀ کارها را با استفاده از پلتفرم آنلاین ما انجام دهید.
- اگر ناشر مجلات هستید، شمارۀ بعدی نشریه،
- و اگر ناشر کتاب هستید، اولین کتاب چاپ اولتان،
- و اگر فروشندۀ کتاب و دیگر محصولات فرهنگی هستید، چند نمونه از کالاهای تند گردشتان،
را از چاپخانه یا انبار مستقیم به انبار مرکز پردازش ایفا بفرستید تا بسته‌بندی و ارسال سفارشات مشتریان آنلاین و آفلاین شما به سراسر کشور را ما انجام دهیم.
اگر از این تجربه رضایت داشتید، آنگاه می‌توانید شماره‌های آتی نشریه یا هر چاپ جدید کتاب‌هایتان (اعم از چاپ اول یا تجدید چاپ) را برای بفرستید تا به‌تدریج کل انبار در گردش شما به انبار ما منتقل شود.


سفارشگردانی کتاب و کالاهای فرهنگی در ایفا چگونه است؟


تماس با ما برای شروع همکاری
اگر این پیشنهاد برای شما جالب بود و خواستید با دیگر خدمات و امکانات ما، مدل قیمت‌ها و قراردادها، پلتفرم آنلاین و خدمات پشتیبانی ما بیشتر آشنا شوید، می‌توانید با کارشناسان فروش ایفا تماس بگیرید:
0900107213
همان‌طور که گفتیم، کالای هر ناشر منحصر‌به‌فرد است، بنابراین، با هماهنگی همکاران ما، می‌توانید از انبار ما و بخش کالاهای فرهنگی بازدید کنید تا با خیال آسوده همکاری خود را آغاز نمایید. همین امروز تماس بگیرید.

شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع