بسیار خوشحالیم که تصمیم گرفتید یادگیری پایتون را شروع کنید! یکی از متداول ترین سؤالاتی که خوانندگان از ما می پرسند این است که “بهترین روش برای یادگیری پایتون چیست؟” معتقدیم که اولین قدم برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی این است که یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرید. مطمئناً یادگیری نحوه یادگیری مهمترین مهارت در برنامه نویسی کامپیوتر است.
چرا دانستن چگونگی یادگیری بسیار مهم است؟ پاسخ ساده است: با تکامل زبان ها، کتابخانه ها ایجاد می شوند و ابزارها به روز می شوند. دانستن نحوه یادگیری برای رعایت این تغییرات و تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق ضروری است.
در این مقاله، چندین استراتژی یادگیری را ارائه خواهیم داد که به شما کمک می کنند سفر خود را برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای پایتون، شروع کنید!
در اینجا نکاتی وجود دارد که کمک می کند مفاهیم جدیدی را که به عنوان یک برنامه نویس مبتدی در حال یادگیری هستید بسازید:
نکته شماره ۱: کدنویسی روزمره
ثبات هنگام یادگیری یک زبان جدید بسیار مهم است. توصیه می کنیم هر روز تعهد به کد نویسی را انجام دهید. شاید باور کردنش سخت باشد، اما حافظه نقش زیادی در برنامه نویسی بازی می کند. تعهد به کد نویسی روزمره به پیشرفت حافظه کمک می کند. اگرچه ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد ولی هر روز ۲۵ دقیقه شروع به کارهای کوچک کنید و راه خود را از آنجا شروع کنید.
نکته شماره ۲: یادداشت کنید
هنگامی که به عنوان یک برنامه نویس جدید در کار خود پیشرفت می کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا باید یادداشت برداری کنید. بله شما باید این کار را انجام دهید! در حقیقت تحقیقات نشان می دهد که یادداشت دستی برای ماندگاری طولانی مدت مطالب مفید است. این امر به ویژه برای کسانی که به دنبال تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای هستند، سودمند خواهد بود زیرا بسیاری از مصاحبه ها شامل نوشتن کد روی تخته سفید هستند.
هنگامی که شروع به کار بر روی پروژه ها و برنامه های کوچک کنید، نوشتن کد با دست، قبل از انتقال به کامپیوتر نیز می تواند به شما در برنامه نویسی کد کمک کند. در صورت نوشتن این که به کدامیک از توابع و کلاس های نیاز خواهید داشت و همچنین نحوه تعامل آن ها، می توانید زمان زیادی را صرفه جویی کنید.
نکته شماره ۳: رفتن به محیط تعاملی!
این که آیا برای اولین بار ساختارهای اساسی داده پایتون (رشته ها، لیست ها، دیکشنری ها و غیره) را یاد می گیرید یا در حال اشکال زدایی در یک برنامه هستید، پوسته تعاملی پایتون یکی از بهترین ابزارهای یادگیری خواهد بود.
برای استفاده از پوسته تعاملی پایتون (که گاهی اوقات به عنوان ” Python REPL ” نیز خوانده می شود)، ابتدا مطمئن شوید که پایتون روی کامپیوتر شما نصب شده است. برای فعال کردن پوسته تعاملی پایتون، کافی است ترمینال را باز کرده و بسته به ورژن نصب خود، Python یا python3 را اجرا کنید.
اکنون که می دانید چگونه پوسته را اجرا کنید، چند نمونه استفاده از پوسته هنگام یادگیری آورده شده است:
بیاموزید که چه عملیاتی را می توان در یک عنصر با استفاده از ()dir انجام داد:
>>> my_string = ‘I am a string’
>>> dir(my_string)
[‘__add__’, …, ‘upper’, ‘zfill’] # Truncated for readability
موارد برگشت داده شده از ()dir همه متد هایی هستند (یعنی اقدامات) که می توانید روی این عنصر اعمال کنید. مثلا:
>>> my_string.upper()
>>> ‘I AM A STRING
توجه کنید که متد ()upper را فراخوانی کردیم. می توانید ببینید چه کاری انجام می دهد؟ همه حروف رشته را به حروف بزرگ تبدیل می کند!
یادگیری نوع عنصر:
>>> type(my_string)
>>> str
استفاده از سیستم راهنمای داخلی برای به دست آوردن مستندات کامل:
>>> help(str)
وارد کردن کتابخانه ها و بازی با آن ها:
>>> from datetime import datetime
>>> dir(datetime)
[‘__add__’, …, ‘weekday’, ‘year’] # Truncated for readability
>>> datetime.now()
datetime.datetime(2018, 3, 14, 23, 44, 50, 851904)
اجرای دستورات پوسته:
>>> import os
>>> os.system(‘ls’)
python_hw1.py python_hw2.py README.txt
نکته شماره ۴: استراحت کنید
هنگام یادگیری، مهم است که زمانی از مفاهیم دور شوید و به تثبیت آن ها در ذهن کمک کنید. تکنیک Pomodoro زیاد استفاده می شود و می تواند به شما کمک کند: ۲۵ دقیقه کار کنید، یک استراحت کوتاه انجام دهید و سپس این روند را تکرار کنید. ایجاد استراحت برای داشتن یک جلسه مطالعه مؤثر، به ویژه هنگامی که اطلاعات زیادی کسب می کنید، بسیار مهم است.
هنگام اشکال زدایی، استراحت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر به اشکال برخوردید و نمی توانید بفهمید چه اشتباهی رخ داده است، استراحت کنید. از کامپیوتر خود دور شوید، پیاده روی کنید یا با یک دوست گپ بزنید.
در برنامه نویسی، کد شما باید دقیقاً از قوانین یک زبان و منطق پیروی کند، بنابراین حتی از دست رفتن یک علامت نقل قول هم همه چیز را خراب می کند.
نکته شماره ۵: تبدیل به یک شکارچی باگ شوید
صحبت از برخورد با باگ یا اشکال، وقتی نوشتن برنامه های پیچیده را شروع کردید که با اشکالات مواجه شوید، اجتناب ناپذیر است. برای همه ما اتفاق می افتد! اجازه ندهید که اشکالات شما را ناامید کنند. درعوض، این لحظات را با غرور در آغوش بگیرید و خود را به عنوان یک شکارچی باگ فرض کنید.
هنگام اشکال زدایی، داشتن یک روش شناختی برای کمک به شما در یافتن مکان هایی که ایراد دارند، مهم است. کد را مرحله به مرحله بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هر قسمت کار می کند.
هنگامی که در مورد محل رخ داد خطا، کد ()import pdb; pdb.set_trace را در اسکریپت وارد و آن را اجرا کنید. این یک دیباگر پایتون است. دیباگر همچنین می تواند از خط فرمان با وارد کردن python -m pdb <my_file.py> اجرا شود.
همکاری کنید: هنگامی که همه چیز شروع به تثبیت کرد، یادگیری خود را از طریق همکاری تسریع کنید. در اینجا چند راهکار برای کمک به شما در بهرهمندی بیشتر از کار با دیگران آورده شده است.
نکته شماره ۶: خودتان را با دیگران که در حال یادگیری هستند احاطه کنید
گرچه کد نویسی ممکن است یک فعالیت انفرادی به نظر برسد، اما وقتی با هم کار می کنید در واقع بهتر می شود. بسیار مهم است که وقتی در حال یادگیری کد پایتون هستید خود را با دیگر افراد در حال یادگیری احاطه کنید. این کار به شما امکان می دهد که نکات و ترفندهایی را که در طول راه یاد می گیرید به اشتراک بگذارید.
اگر کسی را نمی شناسید نگران نباشید. روش های زیادی برای ملاقات با دیگران که علاقه مند به یادگیری پایتون هستند وجود دارد! رویدادهای محلی یا Meetups را پیدا کنید یا به PythonistaCafe، انجمن یادگیری برای علاقه مندان به پایتون، بپیوندید!
نکته شماره ۷: آموزش دهید
گفته می شود بهترین راه برای یادگیری چیزی، آموزش آن است. این درست است که شما در حال یادگیری پایتون هستید. روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد: نوشتن پست های وبلاگ برای توضیح مفاهیم تازه آموخته، ضبط فیلم هایی که در آن چیزی را که یاد گرفته اید توضیح می دهید. هر یک از این راهبردها باعث تقویت و همچنین جلوگیری از ایجاد هرگونه شکاف در درک شما می شوند.
نکته شماره ۸: برنامه نویسی دو نفره
برنامه نویسی دو نفره تکنیکی است که شامل دو توسعه دهنده است که در یک ایستگاه کاری کار می کنند تا یک برنامه را به سرانجام برسانند. این دو توسعه دهنده بین “driver” و “navigator” قرار می گیرند. “driver” کد را می نویسد، در حالی که “navigator” به راهنمایی برای حل مسئله کمک می کند و کد را همانطور که نوشته شده است بررسی می کند. برای به دست آوردن منافع هر دو طرف باید مرتباً سوئیچ انجام شود.
برنامه نویسی دو نفره فواید بسیاری دارد: این امکان را به شما می دهد که نه تنها کسی کد شما را بررسی می کند، بلکه می بینید چگونه ممکن است شخص دیگری در مورد یک مشکل فکر کند. قرار گرفتن در معرض ایده های متعدد و روش های تفکر هنگام برنامه نویسی فردی، به شما در حل مسئله کمک می کند.
نکته شماره ۹: سؤالات “GOOD” بپرسید
مردم همیشه می گویند که چیزی به عنوان یک سوال بد وجود ندارد، اما وقتی صحبت از برنامه نویسی می شود، می توان سوالی را بد مطرح کرد. هنگامی که از کسی برای حل مشکل درخواست کمک می کنید، بهترین درخواست را با دنبال کردن عبارات زیر، مطرح کنید:
- G: آنچه را که می خواهید انجام دهید، به وضوح توضیح دهید و مسئله را به وضوح بیان کنید.
- O: مواردی را که قبلاً برای حل مسئله انجام دادید، بیان کنید.
- O: بهترین حدس خود را در مورد اینکه برنامه چه مشکلی می تواند داشته باشد ارائه دهید. این توضیح به فرد مقابل کمک می کند تا نه تنها آنچه را که فکر می کنید بداند بلکه می داند که به تنهایی فکرهایی را انجام داده اید.
- D: دموی آنچه اتفاق می افتد را نمایش دهید. شامل کد، پیام خطای رخ داده و توضیح در مورد مراحل انجام شده که منجر به خطا شده است. به این ترتیب، شخص کمک کننده مجبور نیست تلاش کند تا موضوع را از اول متوجه شود.
سؤالات خوب می تواند باعث صرفه جویی زیاد در وقت شوند. نادیده گرفتن هر یک از این مراحل می تواند به مکالمه های اضافی منجر شود که می تواند باعث درگیری شود. به عنوان یک مبتدی، می خواهید مطمئن شوید که سؤالات خوبی می پرسید و ارتباط فکری خوبی برقرار می کنید و به این ترتیب افرادی که به شما کمک می کنند از ادامه کمک به شما خوشحال شوند.
چیزی درست کنید: توسعه دهندگان پایتون که با آن ها صحبت می کنید به شما خواهند گفت که برای یادگیری پایتون باید با انجام این کار یاد بگیرید. انجام تمرینات فقط می تواند شما را تا این لحظه ببرد: شما با ساختن بیشترین یادگیری را می آموزید.
نکته شماره ۱۰: ساخت چیزی، هر چیزی
برای مبتدیان، بسیاری از تمرینات کوچک وجود دارد که به شما کمک می کند تا در پایتون حرفه ای شوید، همچنین حافظه ای را ایجاد کنید که در بالا درباره آن ها صحبت کردیم. پس از درک دقیق ساختارهای داده اصلی (رشته ها، لیست ها، فرهنگ لغت ها، مجموعه ها)، برنامه نویسی شی گرا و کلاس ها، زمان آن رسیده است که شروع به ساختن کنید!
آنچه می سازید به اندازه ساخت آن مهم نیست. ساختن واقعاً همان چیزی است که بیشتر به شما یاد می دهد. شما فقط می توانید از خواندن مقاله ها و دوره های آموزشی پایتون بسیار یاد بگیرید. بیشتر یادگیری با استفاده از پایتون برای ساختن چیزی حاصل می شود. مشکلاتی که حل خواهید کرد چیزهای زیادی به شما یاد می دهد.
ایده های بسیاری برای پروژه های مبتدی پایتون وجود دارد. در اینجا ایده هایی برای شروع آورده شده است:
- بازی حدس عدد
- برنامه ماشین حساب ساده
- شبیه ساز رول تاس
- سرویس اطلاع رسانی قیمت بیت کوین
نکته شماره ۱۱: مشارکت در پروژه های منبع باز
در مدل منبع باز، کد منبع نرم افزار بصورت عمومی در دسترس است و هر کس می تواند همکاری کند. بسیاری از کتابخانه های پایتون وجود دارند که پروژه های منبع باز هستند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت ها پروژه های منبع باز را منتشر می کنند. این بدان معنی است که شما می توانید با کد نوشته شده و تولید شده توسط مهندسین شاغل در این شرکت ها کار کنید.
مشارکت در یک پروژه پایتون منبع باز روشی عالی برای ایجاد تجربه های یادگیری بسیار ارزشمند است. مثلا تصمیم دارید درخواست رفع اشکال ارسال کنید: یک ” pull request” ارسال می کنید تا مشکلتان در کد برطرف شود.
در مرحله بعد، مدیران پروژه کار شما را بررسی می کنند، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه می دهند. این امر به شما امکان می دهد بهترین برنامه ها را برای برنامه نویسی پایتون و همچنین برقراری ارتباط با سایر توسعه دهندگان یاد بگیرید.
به جلو بروید و یاد بگیرید!
حالا که این استراتژی ها را برای یادگیری پایتون یاد گرفتید، آماده هستید تا سفر پایتون را شروع کنید! کد نویسی مبارک!